ابرهای طبس و چند شهر دیگر خراسان جنوبی بارور می‌شوند

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: طرح باروری ابرها طی پنج سال در شهرهای بیرجند، سریشه، طبس، درمیان، قاین و فردوس اجرا می شود.

خبر طبس: مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: طرح باروری ابرها طی پنج سال در شهرهای بیرجند، سریشه، طبس، درمیان، قاین و فردوس اجرا می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس، حسین امامی روز دوشنبه در نشست علمی با موضوع ضرورت باروری ابرها در بیرجند افزود: این طرح به منظور جبران کم آبی ناشی از کاهش ۱۵ ساله نزولات جوی با همکاری مرکز مطالعات ملی باروری ابرها در این استان اجرا می شود.

وی ادامه داد: طبق برآورد اولیه برای انجام عملیات عمرانی و زیرساخت ها در این زمینه ۷۰ میلیارد ریال و به منظور تامین هزینه های جاری نیز سالانه ۵۰ میلیارد ریال مورد نیاز است.

امامی بیان کرد: تاکنون مبلغی برای اجرای این طرح در نظر گرفته نشده، اما به دلیل اهمیت موضوع، اعتبارات مورد نیاز مطالعات امکان سنجی از محل بودجه های مرکز تحقیقات و استانداری تامین می شود.

وی در بیان اهمیت اجرای طرح یاد شده گفت: طبق برآورد اولیه هزینه انتقال آب از خارج استان به ازای هر مترمکعب ۴۵ هزار ریال می باشد، در حالی که در طرح باروری ابرها هزینه هر مترمکعب آب ۷۵۰ ریال است.

امامی با بیان اینکه اکنون این استان با ۱۸۵ میلیون متر مکعب کسری مخازن آب مواجه است، افزود: بیشترین کسری مخازن آب مربوط به سرایان، بشرویه، دستگردان طبس، دشت طبس و دشت خضری به ترتیب با ۲۵، ۱۴.۱۴، ۱۲.۹، ۱۱ و ۱۳.۹ میلیون مترمکعب است.

وی اظهار کرد: در هر برنامه توسعه موظف شدیم ۲۵ درصد از کسری مخازن آب استان را جبران کنیم اما با توجه به ۱۵ سال خشکسالی و اجرا نشدن برنامه بهره وری در بخش کشاورزی این مهم محقق نشده است.

امامی ادامه داد: از ۴۰ محدوده مطالعاتی دشت های آبی استان، ۲۰ محدوده ممنوعه و ممنوعه بحرانی و ۲۰ محدوده آزاد است.

وی افزود: از ۱۱ هزار و ۷۴۰ منبع آب شامل چاه، چشمه و قنات، سالانه یک میلیارد و ۲۰۷ میلیون مترمکعب آب برداشت می شود که مازاد آن ۱۸۵ میلیون متر مکعب است.

امامی با بیان اینکه از نظر کیفیت نیز افت شدیدی در سفره های آب زیر زمینی استان داشتیم گفت: در این ارتباط آب شرب قاین از نظر کیفی با مشکل مواجه شده است.

وی افزود: ۹۲ درصد آب استان در بخش کشاورزی، پنج درصد در بخش شرب و سه درصد در بخش صنعت و سایر موارد مصرف می شود و اگر نتوانیم راندمان آبیاری را در بخش کشاورزی افزایش دهیم نخواهیم توانست کسری مخازن آب استان را جبران کنیم.

امامی در ارتباط با وضعیت عشایر استان نیز گفت: با توجه به اینکه سومین استان عشایری کشور هستیم، سیاست ما در شرکت آب استان، ساکن نگه داشتن عشایر در نقاط مرزی است و اگر نتوانیم در این زمینه موفق شویم شاهد مهاجرت آن ها، خالی شدن نقاط مرزی و به طبع آن بروز ناامنی در منطقه خواهیم بود.

مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها نیز در این نشست گفت: باروری ابرها به عنوان یک روش تعدیل آب و هوا، با تقویت، تشکیل و رشد بلورهای یخ در نتیجه افزایش بارش مطرح است که برای نخستین بار در سال ۱۹۴۶ و در آزمایشگاه تحقیقاتی شرکت جنرال الکتریک آمریکا توسط وینسنت شیفر مشاهده شد.

ˈمحمد مهدی جوادیان زادهˈ افزود: در ایران نیز این طرح برای نخستین بار طی سال های ۵۳ تا ۵۷ بر روی سد کرج و لتیان اجرا شد که نتایج موفقیت آمیزی به همراه داشت.

وی، استحصال منابع جدید آب با هدف کاهش اثرهای ناشی از خشکسالی، افزایش بارش بصورت برف یا باران، از بین بردن تگرگ و رفع مه در فرودگاه ها و اتوبان ها را از جمله قابلیت های فناوری باروری ابرها بیان کرد.

وی با اشاره به روش های اجرای باروری ابرها، افزود: استفاده از تجهیزات زمینی نظیر شبکه ژنراتورهای زمینی، استفاده از تجهیزات پرتابی زمین به هوا و استفاده از هواپیما، از جمله این روشها است که به صورت باروری در پای ابر، باروری در داخل ابر و باروری ابرها از قله ابر صورت می گیرد.

جوادیان زاده اظهار کرد: طرح پیشنهادی برای استان خراسان جنوبی استفاده از تجهیزات زمینی است که انجام آن ۲۱ دستگاه ژنراتور نیاز دارد.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 12 =