امسال کمترین آمار صادرات فرش در نیم قرن اخیر را داشته‌ایم/ جای خالی دیپلماسی اقتصادی در مرکز ملی فرش ایران

محمدحسن کامیابی‌مسک، رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: طی سال‌هایی که آتش خشکسالی همه دار و ندار روستاییان یعنی دام و عرصه‌های کشاورزی آن‌ها را باز بین برد، همه امید روستاییان مهاجر و ماندگار در روستاها به واسطه پا نگرفتن صنعت در این استان کم برخودار همین لقمه نانی که از راه قالی بافی در می‌آورند، بود.

وی افزود: حالا اما رکود در فروش قالی‌هاف آن‌ها را از همین لقمه نان هم انداخته و به دلیل صادرات کم دست بافته‌های آن‌ها اغلب دسترنجشان یا گوشه خانه‌ها یا انبار دلالان و تجار جا خوش کرده است.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان‌جنوبی با بیان اینکه میزان تولید ۵۰ هزار بافنده استان کم نشده است، ادامه داد: در ۶ ماه ابتدای امسال از ۱۱۰ هزار مترمربع تولیدات فرش‌بافان استان به ارزش ۱۶۰ میلیارد تومان مقدار بسیار ناچیزی صادر شده است.

کامیابی‌مسک افزود: صادرات فرش دستباف در ایران طی این مدت کمتر از ۵۰ میلیون دلار بوده است که کمترین میزان صادرات را طی ۵۰ سال اخیر به خود اختصاص داده است.

بیشتر تولیدات روی دست مانده

وی با اشاره به اینکه صادرات فرش دستباف سال گذشته نیز همانند امسال خیلی کم بود، ادامه داد: به طور معمول در ایران یک سوم تولیدات فرش به مصرف داخل می‌رسد و دوسوم آن صادر می‌شود که امسال و سال قبل این وضعیت برقرار نشده است.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی در ادامه تصریح کرد: علاوه بر وجود مشکلاتی مانند تحریم‌ها، برگشت ارز، همه‌گیری کرونا، معضلات بانکی، مدیریت ضعیف مرکز ملی فرش ایران هم سبب شد تا فرش ایران درجا بزند و صادر نشود این درحالی است که باید مرکز ملی فرش ایران به دنبال بازارهای جدید می‌بود که طی این سال‌ها این اتفاق نیفتاده است.

کامیابی‌مسک گفت: اگر فرش دستباف زیر مجموعه صنایع‌دستی قرار می‌گرفت شاید اوضاع آن بهتر از این بود.

انتهای پیام/۳۶۳۵/ح/ی


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =