رشد روح جامعه در پرتو گسترش کتاب و کتابخوانی است

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، «ناصر نبی‌زاده» امروز در مراسم بزرگداشت هفته کتاب و کتابخوانی که با حضور ناشران، نویسندگان و کتابفروشان فعال استان برگزار شد، اظهار داشت: بیماری کرونا مشکلات عدیده‌ای را برای صنوف فرهنگی به خصوص حوزه نشر و کتاب بوجود آورده است، با این حال فعالان این عرصه کار را متوقف نکردند و به تلاش خود ادامه دادند و  این کوشش‌ها قابل تقدیر است.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی در فرهنگ اسلامی نیز توجه به کتاب، امری مهم و شایسته عنوان شده، حتی معجزه دین اسلام، کتاب است و آغازین آیات قرآن به امر خواندن اشاره می‌کند.

وی با بیان اینکه هفته کتاب بهانه‌ای برای توجه به نویسندگان و مؤلفان است، عنوان کرد: با این حال اگر می‌خواهیم گامی در جهت پیشرفت جامعه برداریم، باید همه روزهای سال به کتاب و دست اندرکاران آن توجه شود.

فروش ۲۷۰ میلیون تومان کتاب در دوطرح بهارانه و تابستانه

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به این که بسیاری در جهان، ایران را بر اساس نویسندگان و آثار گرانسنگ آن می‌شناسند، خاطرنشان کرد: خراسان‌جنوبی نیز انبوهی از نویسندگان بزرگ و ارجمند را داشته که آثار بی‌بدیلی را خلق و تقدیم جامعه بشری کرده‌اند.

نبی زاده با بیان اینکه کتاب با خون، هوا و زندگی مردم این منطقه آمیخته است، اضافه کرد: مصداق این جمله، استقبال بسیار بالای مردم استان از آخرین نمایشگاه کتاب برگزار شده قبل از بیماری کرونا در سال ۹۸ است، مردمی که حتی با وجود مشکلات اقتصادی فراوان به حوزه کتاب و کتابخوانی توجه نشان می‌دهند.

وی از فعالیت ۴۰ کتابفروشی و ۲۸ انتشارات فعال در استان خبر داد و گفت: در دو طرح بهارانه و ‌تابستانه کتاب امسال، حدود ۲۷۰ میلیون تومان کتاب توسط مردم فرهنگ دوست خراسان جنوبی خریداری شد.

به گفتۀ وی ۱۷۴ عنوان کتاب در سال ۹۹ و ۷۰ عنوان کتاب در ۷ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ منتشر شده‌اند که یکی از ویژگی‌های زیبای این کتاب‌ها توجه به فرهنگ و تاریخ این استان است و هر ساله بخش قابل توجهی از کتاب‌های منتشر شده مختص اقلیم خراسان جنوبی است.

هزینه برای کتاب، نوعی سرمایه گذاری است

فرماندار شهرستان بیرجند نیز در این مراسم اظهار داشت: هزینه برای کتاب، نوعی سرمایه‌گذاری است و امیدوارم خانواده‌ها در کنار تأمین مایحتاج روزمره، کتاب را نیز در نظر بگیرند.

«علی ناصری» با اشاره به اینکه ایران دارای پر سابقه‌ترین دوران تمدنی است، اظهار داشت: حتی اگر تمدن دیگری نیز قبل از تمدن ایران وجود داشته باشد، هیچ مستندی از آنها باقی نمانده و این نشان دهنده ارزش آثار مکتوب است.

وی با بیان اینکه متأسفانه در برهه‌ای از تاریخ و گذرگاهی حساس، متوجه پیچ تاریخی ایجاد شده نشدیم، تصریح کرد: داشته‌هایمان را به فرهنگ غرب دادیم که موجب پیشرفت آنها شد، اما آنچه که از ما بردند را با تغییر و‌ به نام خودشان، به ما تحمیل کردند.

فرماندار شهرستان بیرجند به غفلت فعلی مردم از آثار ارزشمند مکتوب اشاره کرد و افزود: معتقدم کتاب تنها چیزی است که اگر رایگان بدهند، به آن توجه نمی‌کنیم، همواره بهانه برای کتاب نخریدن زیاد است، اما باید جای کتاب را در خانواده‌ها باز کنیم، به خصوص در بین نونهالان که ‌بهترین سن را برای آشنایی و انس گرفتن با کتاب دارند.

حمایت از ناشران به جای نمایشگاه

ناصری عنوان کرد: در بیرجند بزرگان، ادبا، شعرا و فضلای بسیاری داریم، ولی از یک جایی به بعد، تولید این بزرگان کم شد زیرا که این افراد فقط برای مشهور شدن کار نمی‌کردند، بلکه تلاش می‌کردند تا مرزهای علم را جابه‌جا کنند و به دستاوردی برسند.

وی همچنین از عملکرد دانشگاه ها انتقاد کرد و گفت: امروزه اگر رساله یا کتابی نوشته می‌شود، فقط برای رفع تکلیف است و شاهد بازتولید علم همانند گذشته نیستیم و از این درس خواندن هیچ ماحصلی به دست نمی‌آید.

به گفتۀ وی شرایط اقتصادی قطعاً در این بی‌میلی‌ها بی‌تأثیر نیست، اما زمانی که در شرایط سخت‌تری همانند جنگ تحمیلی نیز قرار داشتیم، مردم از نان شب خود برای تأمین نیازهای رزمندگان می زدند، فرق آن زمان با الان معرفتی بود که در بین مردم وجود داشت.

فرماندار شهرستان بیرجند همچنین با بیان اینکه نمایشگاه های کتاب اگر ۹۹ خوبی داشته باشد، یک بدی بزرگ دارد، اضافه کرد: به علت تخفیف‌های نمایشگاه‌ها، دیگر کسی از کتابفروشی‌ها خرید نمی‌کند و از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست داریم اگر اعتباراتی در این حوزه دارند، به ناشران استان بدهند تا هزینه تولید کتاب برای مردم کاهش یابد.

برگزیدگان چهارمین جشنواره انتخاب کتاب سال خراسان جنوبی معرفی شدند

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی از ۴۴ نویسنده، ناشر و کتابفروش فعال در خراسان جنوبی با اهدای هدیه و لوح سپاس تقدیر شد. همچنین در حاشیه این مراسم ۱۳ اثر برگزیده چهارمین جشنواره انتخاب کتاب سال استان معرفی شدند.

در پایان مراسم با اعطای یادبودی از مرحوم مهدی مرتضوی مدیر مسئول انتشارات چهاردرخت بیرجند به خانواده وی، تقدیر بعمل آمد و در حاشیه مراسم نیز نمایشگاهی از تازه‌های کتاب سال استان و نمایشگاهی از کتب مرتبط با خراسان جنوبی برپا شد.

انتهای پیام/۳۶۳۵


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =