برپایی نمایشگاه ظرفیت‌های نخبگانی خراسان‌جنوبی

«علی فرخنده» امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهار داشت: در بیانه گام دوم انقلاب آنجایی که راهبردهای هفت گانه نظام توسط مقام معظم رهبری بیان شده اولویت نخست بحث  علم و پژوهش بوده است، اگر چه موارد دیگر همچون سبک زندگی اسلامی، اخلاق و معنویت، مسئله استقلال بسیار مهم می باشند اما در برشماری این راهبردها در گام دوم انقلاب اولویت مباحث علمی و پژوهش بیان شده است.

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان‌جنوبی‌ با بیان اینکه در دیدار اخیر مقام معظم رهبری با نخبگان ایشان بیان داشتند “یکی از پایه‌های اصلی تمدن ملت‌ها علم است” تصریح کرد: در همین راستا سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری شکل گرفته است.

ترسیم نقشه راه علمی بسیج استان برای ۱۰ سال آینده

فرخنده اضافه کرد: براساس بیانیه گام دوم انقلاب نقشه راه علمی بسیج برای ۱۰ سال آینده ترسیم شده که دارای هفت راهبرد بوده که یکی از آن‌ها هم‌افزایی ظرفیت‌های مردمی و حاکمیتی در راستای تحقق و تحول امور انسانی به اسلامی است.

وی یکی دیگر از راهبردهای نقشه علمی بسیج را هم افزایی ظرفیت های مردمی و حاکمیتی برای تحقق اقتصاد دانش بنیان عنوان کرد و افزود: این راهبرد به ثبات اقتصادی و پیشگیری از تزلزل اقتصادی کشور در مقابل تکان‌های اقتصادی کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه آینده انقلاب نیازمند تربیت نیروی انسانی در تراز انقلاب است، یادآور شد: یکی از راهبردهای بسیج علمی هفته توانمندسازی حمایت از نخبگان و تبدیل ظرفیت بالقوه نخبگان به بالفعل است.

راه اندازی خانه نخبگان علوم انسانی و فنی و مهندسی مبتنی بر نیازهای خراسان‌جنوبی

مسؤول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی دیگر از سیاست‌های سازمان بسیج علمی براساس راهبرد تعیین شده در سند چشم انداز ۱۰ ساله تصمیم سازی برای مسؤولان نظام و ارائه مشاوره برای تصمیم گیری بهتر است، یادآور شد: در همین راستا دو خانه نخبگان شامل خانه نخبگان علوم انسانی با ۶ کارگروه در حوزه اقتصاد اسلامی، علوم پایه اسلامی، روان شناسی و جامعه شناسی اسلامی و همچنین خانه نخبگان فنی و مهندسی در استان بوده است.

فرخنده ادامه داد: در خانه نخبگان فنی و مهندسی استان مسئله محور و مبتنی بر نیازهای استان فعالیت می نماید که از جمله این مسائل می توان به مسئله آب، محصولات استراتژیک، گیاهان دارویی، معدن و انرژی های نو بوده اشاره نمود.

وی با بیان اینکه مسئله انرژی های نو از مسائل جدید بوده که در دنیا بر روی آن کار می شود، افزود: اساتید و نخبگان دانشگاهی به صورت کارگروه‌های تخصصی دور یکدیگر جمع و راه‌حل های مناسب را برای مسائل و مشکلات استان پیگیری می کنند.

۴۰ پیشنهاد نخبگان خراسان جنوبی به رئیس جمهور

مسؤول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان جنوبی اضافه کرد: در سفر اخیر رئیس جمهور به استان براساس موضوع تصمیم سازی که جزو راهبردهای سازمان بسیج علمی استان بوده در ۱۶ عرصه، ۴۰ پیشنهاد طی نامه‌ای به رئیس جمهور تقدیم که موضوعات مندرج در این نامه بالافاصله هفته بعد از سفر مورد پیگیری قرار گرفت و حدود هفت وزارت خانه پای کار آمدند.

فرخنده ادامه داد: یکی از این موضوعات، با توجه به اینکه در خراسان جنوبی در طول سال وزش بادهای موسمی و تابش نور آفتاب فراوانی را داریم بحث انرژی‌های نو بوده که در این راستا وزیر نیرو هفته گذشته در پاسخ به نامه اولویت ایجاد نیروگاه بادی و خورشیدی کشور را خراسان جنوبی پیش بینی نمودند.

وی از شکل گیری قرارگاه جهاد علمی در استان خبر داد و افزود: در این قرارگاه تمامی مؤسسات علمی و پژوهشی، واحدهای صنعتی و نهادها و دستگاه‌های اجرایی که به فعالیت نخبگان نیازمند هستند، عضویت دارند.

راه اندازی ۱۲ پایگاه علمی در هفته پژوهش در خراسان جنوبی

مسؤول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان جنوبی با بیان اینکه به صورت بسیجی وار این قرار گاه شکل گرفته که در آن نیازهای استان براساس اولویت و ظرفیت نخبگان استان به یکدیگر متصل تا نسبت به رفع آنها اقدام گردد.

فرخنده به برخی از برنامه های سازمان بسیج علمی استان در طی هفته پژوهش اشاره داشت و گفت: نخستین برنامه در طی این هفته راه اندازی ۱۲ پایگاه علمی به عنوان بستری برای استفاده از نخبگان در امر تحصیل دانش آموزانی که به نحوی در شرایط کرونا آسیب دیده اند می باشد.

وی ادامه داد: همچنین در شرایط کرونایی که کلاس‌ها به صورت مجازی بوده مجموعه نخبگان استان در سازمان بسیج علمی موفق به برگزاری ۳۰ هزار نفرساعت کلاس‌های تقویتی رایگان برای دانش آموزان شده اند.

افتتاح ۳ مرکز رشد در خراسان جنوبی

مسؤول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان جنوبی از افتتاح سه مرکز رشد در طی هفته پژوهش در شهرستان های قاین، فردوس و طبس خبر داد و بیان داشت: در این مراکز طرح‌هایی که توسط نخبگان استان ارائه داده و می خواهند به مرحله فناوری و تجاری سازی برسد پذیرش و به آنها کمک های بلاعوض پرداخت می شود.

فرخنده با اشاره به برپایی نمایشگاهی در تاریخ ۲۲ آذرماه امسال به مدت چهار روز در مرکز استان تصریح کرد: در این نمایشگاه به صورت ویژه ظرفیت نخبگان و مبتکران استان دیده و مجموعه های صنعتی می توانند با این ظرفیت ها برای پیشبرد بهتر فعالیت های صنعتی استفاده نمایند.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های علمی عظیمی در خراسان جنوبی وجود دارد، اضافه کرد: یکی دیگر از برنامه‌های بسیج علمی استان ایده دیده شو اختصاصی تحت عنوان جهادگران علم و فناوری بوده که در برنامه طرح‌های فناورانه مبتکران و نخبگان استان که که مبتنی بر نیازهای استان شامل مسئله آب، محصولات استراتژیک، گیاهان دارویی، معدن، صنایع دستی و اقتصاد مرز بوده تا تازیخ ۱۶ آذرماه پذیرفته می شود.

حمایت فکری، مالی و بازاریابی طرح های نخبگان استان

مسؤول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان جنوبی یادآور شد: خوشبختانه حرکت خوبی در راستای اتصال صنعت و نخبگان ایجاد شده تا به خوبی مشکلات احصاء و نسبت به ایجاد راه حلی برای رفع آنها اقدام گردد.

فرخنده با بیان اینکه علم باید مهارت محور، تربیت محور و پژوهش محور شود، بیان داشت: اگر این سه ضلع مثلث علم در کنار یکدیگر قرار گیرند جهش خاصی اتفاق خواهد افتاد.

وی اضافه کرد: باید زنجیره اتصال علم و صنعت که ایجاد ثروت و قدرت می‌نماید جدی گرفته شود.

مسؤول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان جنوبی با اشاره به پردیس شرکت‌های دانش بنیان که در مرکز استان فعال بوده خاطرنشان کرد: تمامی نخبگانی که طرح و ایده فناورانه داشته و نیاز به حمایت دارند به صورت رایگان به مدت یک سال به شرکتشان در این پردیس اسکان داده و از زمانی که یک ایده تبدیل به طرح شده و تجاری سازی شود آنها را حمایت فکری مالی و بازاریابی می کنیم.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − هشت =