پیگیری مشکل کمبود پزشک متخصص در مراکز درمانی تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی

«فرزاد فیروزی» مدیر درمان تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند در رابطه با مشکل مردم در امر نوبت‌گیری از پزشکان در مراکز درمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: مشکل اصلی در این زمینه بحث عرضه و تقاضا بوده با توجه به اینکه تعرفه‌های درمانی گران شده و هزینه مردم بالا رفته تقاضا برای مراجعه به پزشکان تأمین اجتماعی افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: متأسفانه خلاء قانونی در بحث کمبود پزشک در مراکز تأمین اجتماعی وجود داشته و این موضوع به نمایندگان مردم استان نیز اعلام شده است.

مدیر درمان تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی براساس قانون ارجاع درمان تولید می‌کند و در عین حال قانون‌گذار هیچ جایگاهی برای تأمین نیروی پزشک متخصص این سازمان پیش بینی نکرده است، افزود: در برنامه پنج ساله توسعه قرار بود این مشکل برطرف گردد که متأسفانه تبصیره س ذیل ماده ۷۴ قانون که برای این موضوع تعبیه شده بود تبصره ضعیفی بوده که به صورت سلیقه‌ای اجرا شده است.

فیروزی ادامه داد: موضوع کمبود پزشک متخصص در مراکز تأمین اجتماعی را از طریق دانشگاه علوم پزشکی پیگیر هستیم و امیدواریم با طرح مدیریتی این مشکل حل و فصل شود.

وی یادآور شد: براساس پیگیری‌های صورت گرفته و امکان فعالیت پزشکان متخصص زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی در مراکز درمانی تأمین اجتماعی بحث ارائه خدمات تخصصی به مراجعان مراکز تأمین اجتماعی بهبود می‌یابد.

مدیر درمان تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی در راستای کمبود پزشک متخصص و نوبت‌دهی کم به مراجعان دندانپزشکان اضافه کرد: در تمامی مراکز تأمین اجتماعی استان به سبب محرومیت استان سه پزشک متخصص فعالیت دارند و مابقی پزشکان در مراکز درمانی تأمین اجتماعی استان، پزشکان عمومی و داندانپزشک هستند.

فیروزی با بیان اینکه خوشبختانه با کمبود داندانپزشک در مراکز درمانی تأمین اجتماعی استان مواجه نیستیم، گفت: اما متخصص در شهرستان‌های استان وجود ندارد که با دانشگاه علوم پزشکی در این راستا مکاتبه شده و منتظر هستیم اقدامات مؤثری انجام گیرد که در این رابطه از مقامات معاونت اجتماعی استانداری نیز کمک گرفته شده است.

وی ادامه داد: در این زمینه توافق در سطح وزارت خانه‌ای فی ما بین معاون وزیر بهداشت و معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی صورت پذیرفته و در استان نیز در راستای همین توافق نامه با دانشگاه علوم پزشکی بیرجند توافقی به امضاء رسیده است.

مدیر درمان تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی به مشکلاتی که این سازمان با بیمه سلامت دارد اشاره داشت و یادآور شد: بیمه شدگان تأمین اجتماعی از تعرفه دو برابری بیمه سلامت خارج خواهند شد که در این رابطه در حال مذاکره با میانجی‌گری مقامات استانداری هستیم تا موضوع حل و فصل شود.

فیروزی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی طبق قانون و براساس نظام سطح بندی در شهرستان‌هایی که دارای جمعیت ۲۰ هزار نفر باشد مرکز سطح یک خود را راه‌اندازی و به تدریج با افزایش بیمه شدگان سطح را بالا می‌برد، اضافه کرد: در سطح استان تمام شهرستان‌هایی که از این شرایط برخوردار هستند دارای مرکز تأمین اجتماعی هستند.

وی ادامه داد: برای راه‌اندازی مراکز درمان تأمین اجتماعی در شهرهایی مانند بشرویه طرحی تهیه شده که با تجمیع بیمه شدگان منطقه به صورت دیدگاه منطقه‌ای ایجاد این مرکز به سازمان پیشنهاد داده و مسؤولان مربوطه را در این رابطه متقاعد سازیم.

مدیر درمان تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه راه‌اندازی درمانگاه تأمین اجتماعی در شمال شهر بیرجند از برکات سفر مدیریت سازمان به استان بوده است، تصریح کرد: در این سفر از سوی مدیر سازمان تأمین اجتماعی پیشنهاد گردید چنانچه استان زمین مورد نیاز را به صورت رایگان در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار دهد این سازمان در این منطقه درمانگاهی ایجاد نماید.

فیروزی در راستای دغدغه مردم که برخی از پزشکان متخصص در بیرجند سنوگرافی و برخی از آزمایشاتی که در مراکز تأمین اجتماعی گرفته می شود را قبول نمی‌کنند، گفت: این اطمینان را به شهروندان بیرجندی می‌دهیم که در حال حاضر خدمات پاراکلینک اعم از آزمایشگاه و خدمات تصویربرداری همه با دستگاه هایی که به شکل پکیج بوده و عامل خطای انسانی در آنها بسیار کاهش یافته و نظیر بیرونی و حتی در منطقه مورد مشابه‌ای ندارند انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: این موضوع بیش از اینکه جنبه فنی داشته باشد، جنبه تبلیغاتی داشته که برخی از شرکت‌ها با سازمان تأمین اجتماعی در رقابت هستند.

مدیر درمان تأمین اجتماعی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند در صورت هر گونه اشکال کیفی در ارائه خدمات تأمین اجتماعی این مشکل را اعلام تا مورد پیگیری قرار گیرد.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷  


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − 4 =