۹۹ درصد مراکز درمانی خراسان‌جنوبی برای معلولان مناسب‌سازی نشده‌اند

«جمیله رضازاده» معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، ضمن تبریک هفته جهانی معلولان، اظهار داشت: هنوز راه طولانی برای رسیدن به استانداردهای مناسب‌سازی شهری  وجود دارد.

وی با بیان اینکه ساختار و فضای شهری ایرادات زیادی داشته و دارد، افزود: مناسب‌سازی شهری زمان زیادی می‌برد و متأسفانه سرعت مناسب‌سازی در استان پایین است.

سرعت کم مناسب‌سازی شهری

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه هر سال شهرهای استان را از لحاظ مناسب‌سازی آسیب شناسی کرده و گزارشات خود را به شهرداری‌های ارسال می‌کنیم، اما متأسفانه سرعت اصلاح کم بوده است، یادآور شد: توقع و انتظار داریم با رویکرد شهرداران جدید این اصلاحات تسریع شود.

رضازاده با اشاره به اینکه از سال ۹۲ طرح مناسب‌سازی در کشور ساختارمند ورود یافته است، گفت: در سال‌های نخست که جلسات مناسب‌سازی در استان برگزار می‌شد بسیاری از مسئولان تعجب می‌کردند و در مورد این موضوع توجیه نبودند که خوشبختانه با فرهنگ‌سازی صورت گرفته آگاهی لازم در این خصوص صورت گرفت.

وی به جشنواره شهید رجایی که هر ساله در راستای بحث مناسب‌سازی و سنجش دستگاه‌های در این زمینه برگزار می‌شود اشاره و اضافه کرد: در راستای این جشنواره تمامی دستگاه‌های دولتی مورد بازدید قرار گرفته و براساس شاخص‌های موجود به آن‌ها امتیاز داده می‌شود.

برخورد بدون اغماض با متخلفان

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان‌جنوبی ادامه داد: به هیچ وجه در این رابطه اغماض نمی‌کنیم چون اعتقاد داریم مناسب‌سازی مهم‌ترین مسئله برای حضور معلولان در جامعه است.

رضازاده با بیان اینکه هر چند از سال‌های قبل موضوع مناسب‌سازی شهری برای معلولان مطرح بوده و برنامه‌ریزی‌هایی در این رابطه انجام و دنبال آن اصلاح ساختار و زیرساخت‌ها صورت گرفته اما این موضوع وجود دارد که کشور ما در بحث مناسب‌سازی نسبت به برخی از کشورها عقب است، افزود: خوشبختانه روز به روز شاهد بهتر شدن مناسب‌سازی در جامعه هستیم و این موضوع فرهنگ‌سازی شده است.

وی با اشاره به اینکه دبیرخانه مناسب‌سازی در بهزیستی قرار دارد، بیان داشت: وظایف هر دستگاه براساس قانون مشخص شده و از بند دو تا پنج قانون حمایت از معلولان مربوط به بحث مناسب‌سازی است.

اعلام بندهای قانونی مناسب‌سازی به همه دستگاه‌ها

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان‌جنوبی ادامه داد: دستگاه‌های مختلف به ویژه شهرداری‌ها و مهندسان فنی دستگاه‌ها موظف هستند تا قوانین مربوط به مناسب‌سازی شهری را رعایت کنند.

رضازاده اضافه کرد: بندهای قانونی مناسب‌سازی را چندین بار برای دستگاه‌های مختلف ارسال و همچنین دوره آموزشی برای مهندسان فنی تمام دستگاه و مسئولان مربوط برگزار کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه همچنین دوره آموزشی که از سوی سازمان نظام مهندسی درخواست کرده بودیم برگزار شد، افزود: از مسئولان مربوط خواسته شده تا تمام پروژه‌های در حال ساخت را برای بازدید معرفی کرده تا اگر اشکالی در آن‌ها وجود داشته باشد نکات لازم تذکر داده شده و اصلاحات را همان ابتدا کار انجام دهند.

۱۴۰۱ پایان مهلت تخلفات مناسب‌سازی

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه برای برخورد با تخلفات در حوزه مناسب‌سازی نامه‌ای به بازرسی استان فرستاده شده تا از طریق قانون به بحث ورود کنیم، گفت: سال ۱۴۰۱ پایان مهلت قانونی هم از نظر شهری و دستگاه‌ها برای مناسب‌سازی بوده که بعد از آن تخلفات به بازرسی ارجاع داده می‌شود.

رضازاده با بیان اینکه بیش‌از ۹۹ درصد مراکز درمانی استان مناسب‌سازی نیست، افزود: در این رابطه با حضور مسئؤلان استانداری، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، سازمان نظام پزشکی و نظام مهندسی استان جلسه‌ای برگزار شده و اشکالات این حوزه به صورت مستندات ارائه شده است.

وی با تأکید بر اینکه سازمان نظام مهندسی نباید مجوز ساخت به پروژه‌هایی که بحث مناسب‌سازی در آن‌ها در نظر گرفته نشده بدهد، یادآور شد: متأسفانه در این زمینه خلأهای قانونی وجود دارد که مالکان با پرداخت جریمه از زیر بار این مسئولیت فرار می‌کنند بنابراین نیاز به اصلاح قانون در این رابطه ضروری است.

 آزمایشات غربالگری کنار گذاشته نشود

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان‌جنوبی در رابطه با قانون افزایش جمعیت و احتمال افزایش جمعیت معلولان، گفت: مشاوره ژنتیک بسیار اهمیت داشته به طوری که باید افرادی که قصد ازدواج و فرزندآوری دارند حتی قبل از ازدواج هم این مشاوره‌ها را دریافت کنند و این موضوع برای افرادی که در خانواده خود دارای معلول هستند امری الزامی به نظر می‌رسد.

رضازاده با اشاره به اینکه آزمایشات غربالگری برای پیشگیری از معلولیت تا حدی کمک کننده است، یادآور شد: غربالگری برای چند بیماری بوده و برای همه این بیماری‌ها صدق نمی‌کند چون تاکنون بالغ بر ۲۰ هزار بیماری ژنتیکی پیدا شده و بسیاری از موارد این بیماری ناشناخته بوده بنابراین خانواده‌هایی که دارای معلول بوده باید نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: بدون شک اگر آزمایشات غربالگری و ژنتیکی کنار گذاشته شوند، نتیجه فاجعه‌آمیزی در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷/ح


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + نوزده =