دولت برای عملیاتی شدن مصوبات راه‌آهن خراسان‌جنوبی پای کار می‌آید

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی، موضوع تسهیل و تسریع در روند اجرای پروژه راه آهن چابهار- زاهدان- بیرجند-مشهد از مباحث اصلی جلسه نحوه مشارکت و سرمایه‌گذاری دراحداث و تکمیل پروژه‌های ریلی و آزادراهی کشور بود که در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در این جلسه که به ریاست «رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی برگزار شد و با حضور جواد قناعت استاندار خراسان‌جنوبی، فرهادی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی در کنار نمایندگان سازمان برنامه و بودجه و دیگر حوزه‌های متولی و بانک‌های حاضر در کنسرسیوم بانکی این پروژه همراه بود، در مورد راهکارهای سرعت بخشیدن به پروژه راه‌آهن استان بحث و رایزنی شد.

در این جلسه مقرر شد، بانک‌های عامل با محوریت بانک رفاه حداکثر تا هفته آینده نسبت به تعیین و اعلام مبلغ پذیرش عاملیت بانکی تا سقف  ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اقدام تا مقدمات برای انعقاد قراردادها و روال قانونی پرداخت فراهم شود.

وزیر راه و شهرسازی نیز قول داد: همه مصوبات مربوط به این موضوع را با جدیت در دولت پیگیری کند.
لازم به یادآوری است، کریدور ریلی چابهار- زاهدان – بیرجند به سمت یونسی و مشهد از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی شمال به جنوب  است که ترانزیت و صادرات کالا و مسافر را از بندر چابهار به سمت کشورهای آسیای میانه فعال می‌کند و از ظرفیت‌های بسیار خوب در حمل بار و مسافر در شرق کشور است.

اجرای این کریدور در سه قطعه چابهار- زاهدان به طول ۶۳۰ کیلومتر، زاهدان – بیرجند به طول ۶۰۰ کیلومتر و بیرجند – یونسی به طول ۲۷۱ کیلومتر، مصوبه هیئت وزیران را مبنی بر تأمین اعتبار در قالب ۷۰ درصد توسط صندوق توسعه ملی، ۲۰ درصد آورده کنسرسیوم ریلی و ۱۰ درصد وزارت راه و شهرسازی را دارد.

موضوع سرعت بخشیدن به روند اجرای این پروژه به عنوان مطالبه خراسان‌جنوبی در سفر ۱۹ شهریور رئیس جمهور مطرح شد و طبق دستور دکتر سید ابراهیم رئیسی مقرر شد وزارت راه و شهرسازی این موضوع را به جد پیگیری کند، بنابراین حدود یک ماه و نیم قبل و طی جلسه‌ای بانک‌های عامل و صندوق توسعه ملی پیشنهادات خود را ارائه کردند و موارد عنوان شده به طور ویژه در جلسه امروز مطرح و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/۳۶۳۵/ح


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + پانزده =