ارز آوری ۱۰۳۱ هزار دلاری گمرک «یزدان»

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، ۱۱ شهریور امسال معبر تجاری خارجی «یزدان» شهرستان زیرکوه بعد از هشت انسداد یک طرفه از سوی کشور همسایه خراسان‌جنوبی (افغانستان) بازگشایی شد که خوشحالی مرزنشینان هر دو سوی به ویژه روستای کلاته نظر افغانستان را در پی داشت.

با بازگشایی دومین گذرگاه رسمی خراسان‌جنوبی «یزدان» مبادلات تجاری دراین گمرک مرزی به صورت خرده فروشی از شهریور ماه امسال آغاز شد که این اتفاق علاوه بر ایجاد اشتغال زایی برای مرزنشینان، تقویت اقتصاد محلی ساکنان دو سوی مرز را نیز در پی داشت که ارز آوری یک میلیون و ۳۱ هزار دلاری کالا از این دروازه تجاری خراسان جنوبی در کنار معبر تجاری ماهیرود گواه رونق تجارت خارجی در استان است و امید که دو معبر تجاری مسدود شده دیگر خراسان جنوبی یعنی دوکوهانه نهبندان و گلورده درمیان نیز به زودی بازگشایی شود و مرزنشینان و تجار از عواید اقتصادی این دو معبر تجاری خارجی بهره مند شوند.

آن طور که «حسن رحیمی زاده» مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی امروز به خبرنگار فارس از بیرجند گفت: ارزش کالا‌های صادراتی این منطقه از مرز یزدان در زیرکوه به یک میلیون و ۳۱هزار دلار رسید.

وی ادامه داد: این میزان ارزآوری حاصل  ۲هزار و ۱۴۱تُن کالا است.

وی با بیان اینکه بازگشایی این بازارچه نقش موثری در تقویت اقتصاد محلی مرزنشینان و اشتغال آنان داشته است افزود: اقلام خوراکی از جمله ماکارانی، خامه، رب، بیسکویت و خرما از مرز یزدان در شهرستان زیرکوه صادر می‌شود و مردم روستای «کلاته نظر» افغانستان و روستا‌های اطراف مایحتاج غذایی خود را از این بازارچه مرزی تامین می‌کنند و بازگشایی آن مورد استقبال مردم کشور همسایه هم قرار گرفته است.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی به وجود چهار شهرستان مرزی در این استان اشاره کرد و اظهارداشت:  این پایانه مرزی هشت سال پیش به‌طور یک‌طرفه از سوی کشور افغانستان تعطیل شد و با پیگیری مسئولان کشوری و استانی، شهریور امسال در قالب خرده‌فروشی بازگشایی شد.

رحیمی زاده افزود: پیگیری‌ها برای استقرار گمرک افغانستان در مرز یزدان از سوی مسئولان استانی انجام شده و منتظر تصمیم نهایی دولت افغانستان هستیم که مسئولان محلی این کشور طی یک هفته گذشته وعده‌هایی برای استقرار گمرکات داده‌اند.

انتهای پیام /۳۶۳۵


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − دوازده =