زنگ خطر انقراض یوزپلنگ ایرانی در خراسان‌جنوبی

«بهمن مودی» معاون امور محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: آمار دقیق برای سال ۹۵ است که ۵۲ دستگاه دوربین مخصوص در ۱۰ درصد مناطق مهم کاشته شد و یوزها از طریق خال‌های روی بدن قابل تشخیص و تمایز هستند.

وی تصریح کرد: در آن زمان دو یوز نر، و یک یوز مشکوک که مشخص نبود نر یا ماده است و یک ماده با دو فرزند خود دیده شد که در مجموع ۶ یوز بودند.

معاون امور محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی مطرح کرد: اکنون لاشه یک یوز نر در کرمان یافت شده و مدت‌ها است که تصویری از یوز ماده نیز دیده نشده که تمام این موارد نشانه زنگ خطر انقراض یوز در خراسان‌جنوبی است.

مودی اعلام کرد: در یکی از استان‌ها یک سایت برای نسل‌کشی از یوز ایجاد شده است که یک یوز نر و یک ماده در اسارت هستند و امیدواریم به نتیجه برسد.

وی با اشاره به اینکه تجهیزات فیلم‌برداری بسیار گران و کمرشکن است، مطرح کرد: ۸ باتری برای آن‌ها نیاز است که هزینه یک جفت باتری آن ۳۰ هزار تومان است و هزینه‌های دیگری دارد که سازمان از عهده آن بر نمی‌آید و امیدواریم باری دیگر با بهتر شدن وضعیت مالی این کار انجام شود.

معاون امور محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی دلیل آمیزش نکردن یوزهای منطقه را طول مسافت و مشکلات آن‌ها دانست و عنوان کرد: یوز ماده فقط برای ۵ روز آماه می‌شود و از آنجایی که هر کدام از آن‌ها در فاصله‌های زیادی از هم وجود دارند تا بهم برسند، آن زمان دیگر تمام شده و این مشکل محدود بودن جمعیت این حیوانات است.
انتهای پیام/ی


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =