سرعت دو و میدانی در خراسان جنوبی کم است/مدال آوران از اینجا می روند

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ ورزش دو و میدانی دنیای گسترده‌ای دارد و تنوع رشته‌هایش آنقدر زیاد است که اگر هدف‌گذاری شود و برنامه‌ریزی اساسی در این رشته صورت گیرد به طور قطع از خراسان‌جنوبی مدال‌آوران ارزنده‌ای را همچون گذشته بر سکوی آوردگاه‌های ملی و بین‌المللی خواهیم دید.

اما این‌ روزها چهره‌های شاخص این رشته ورزشی که نام مادر و پایه تمام ورزش‌ها را به یدک می‌کشد آنچنان در خراسان‌جنوبی بی‌حامی‌ و خارج از گود مانده  اند که‌ با تیم‌های برنددار دیگر استان‌های کشور در مسابقات قهرمانی دو ومیدانی باشگاه‌های کشور هنرنمایی و مدال‌آوری می‌کنند.

در همین راستا خبرگزاری فارس در میزگردی پای صحبت دو بانوی قهرمان مدال‌آور و دغدغه‌مند بسیجی رشته دو و میدانی نشسته است.

فارس: خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از چه سالی به رشته دو ومیدانی روی‌ آورده‌اید؟

سهیلا سلیمانی و متولد اسفندماه ۱۳۸۰ هستم که از سال ۹۷ در رشته دوومیدانی ماده پرتاب دیسک به صورت تخصصی فعالیت دارم و پیش از این نیز در والیبال به صورت آماتور زیر توپ می‌زدم.

سلیمانی: خانم مرجان مردانی از مربیان برجسته خراسان‌جنوبی و معلم تربیت‌بدنی دبیرستان محل تحصیلم‌ به استعداد بالقوه من پی‌برده و مشوق‌ام در این رشته بودند که فقط پس از چند ماه تمرین برای نخستین‌بار در ماده پرتاب دیسک مسابقات قهرمانی دو و میدانی نوجوانان کشور اعزام شدم و مقام سوم این رقابت‌ها را کسب کردم.

فارس: نخستین مربی شما در این رشته چه کسی بوده و در چه سطحی از مسابقات کشوری شرکت کرده‌ و مدال‌ رنگی به دست آورده‌اید؟

برای دومین‌بار و در مدت زمان کوتاهی، شهریورماه ۹۸ در مسابقات قهرمانی کشوری المپیاد استعدادیابی دو ومیدانی بسیجیان به میزبانی سمنان با گردن آویز برنز بر سکوی سوم رقابت‌ها ایستادم و در سال ۹۹ نیز مقام پنجم نوجوانان مسابقات بین‌المللی جام امام(ع) را برای خراسان‌جنوبی به ارمغان آوردم.

تیر امسال نیز در مسابقات قهرمانی دو و میدانی جوانان کشور گرامیداشت دهه کرامت شرکت کرده و با اختلاف زیاد نسبت به حریفان مطرح ایران در ماده پرتاب دیسک مدال طلای رقابت‌ها را به گردن آویختم.

فارس: با توجه به درخشش‌های بی‌نظیر در زمان کوتاه فعالیت‌‌های ورزشی‌تان، چقدر مورد حمایت متولیان امر قرار گرفته‌اید؟

سلیمانی: از طرف مسئولان آن‌طور که شایسته و بایسته است، حمایت نشده‌ام و هیأت دو ومیدانی خراسان‌جنوبی فقط دیسک پرتاب را در اختیارم گذاشته است!

طی مدت فعالیت ورزشی‌ام تمام هزینه‌های جاری اعم از شهریه مربیان داخلی و خارج از استان، ایاب و ذهاب به مشهد، البسه و کفش‌ مخصوص این رشته ورزشی، داروهای مکمل ورزشی و تغذیه‌ای من را خانواده‌ام تقبل کرده اند.

به دلیل  تامین مالی نشدن  در مسابقه‌ قهرمانی دو ومیدانی جوانان کشور که مدال طلای پرتاب دیسک رقابت‌ها را تصاحب کردم؛ با کفش ورزشی پاره گام‌ در میدان رقابت‌ها نهادم تا فعل خواستن را صرف کنم.

فارس: آیا در مسابقات اخیر دو و میدانی باشگاههای کشور شرکت داشته‌اید و چه مقامی را کسب نموده‌اید؟

سلیمانی؛ از باشگاه های ورزشی استان خراسان‌رضوی و اصفهان دعوت به انعقاد قرار داد داشتم که در دومین دوره مسابقات دو ومیدانی رده‌ سنی نوجوانان و جوانان باشگاه های کشور به میزبانی خرم‌آباد با تیم فولادمبارکه سپاهان اصفهان به رقابت پرداخته و در ماده پرتاب دیسک با ۳۵ متر و ۳۳ سانتی‌متر مقام سوم کشور را کسب کردم و تیم اصفهان نیز نایب قهرمان رقابت‌ها شد.

فارس: دلیل حضور شما در تیم دختران دونده فولادمبارکه سپاهان اصفهان چه‌ بود؟ مگر از خراسان‌جنوبی نماینده‌ای در این رقابت‌ها شرکت نداشت؟

سلیمانی؛ خیلی دوست داشتم بخاطر عرق وطنی هم که شده در قالب تیم دو و میدانی خراسان جنوبی در مهم ترین ماراتن ملی نقش‌آفرینی کنم که با ابراز تاسف به دلیل نبود وجود اسپانسر و حمایت مالی و کم‌توجهی مسئولان استان به ورزشکاران مدال‌آور و خوش آتیه؛  راهی جز این نداشتم تا از این رهگذر بتوانم توانمندی‌های خود را اثبات و به رخ متولیان امر بکشانم.

اگرچه مربی‌ام خانم مردانی برای تامین هزینه‌های اعزام تیم خراسان‌جنوبی بسراغ چند شرکت تولیدی استان بعنوان اسپانسر رفته بودند ولی موفق نشدند و ضمن اینکه از سوی هیات دو ومیدانی استان نیز چندی قبل اعلام شده بود که بدنبال تیم و اسپانسر باشید!

فارس: جایگاه مربیان ورزشی را در خراسان‌جنوبی چگونه ارزیابی می‌کنید و میزان تاثیرگذاری‌ مربیان بر مدال ‌آوری ورزشکاران در مسابقات کشوری چه اندازه است؟

سلیمانی؛  از آنجائیکه برنامه‌ریزی هدفمندی و افق روشنی برای بکارگیری مربیان خراسان‌جنوبی در هیات‌های ورزشی تدوین و تعریف نشده است، متاسفانه از علم و تجربه مربیان تربیت‌بدنی به درستی استفاده نمی‌شود.

دوره‌های آموزشی مربیگری درجه‌ یک ملی و ممتاز بین‌المللی در خراسان‌جنوبی یا برگزار نمی‌شود و یا هم اینکه تعداد این دوره ها بسیار محدود است و بالطبع مربیان ورزشی از اطلاعات تاکتیکی و تکنیکی به روز جهانی آشنایی زیادی ندارند تا به جامعه هدف انتقال دهند و ورزشکاران استان نیز در کنار محرومیت‌های تجهیزاتی، حمایتی و تکنیکی نمی‌توانند در حد و قواره ورزشکاران سایر استانها در مسابقات قهرمانی ظاهر شوند.

اگرچه میزان تاثیرگذاری مربیان بر کسب مدال‌ ورزشکاران در مسابقات قهرمانی کشوری خیلی زیاد است، اما بدلیل عدم حمایت مالی و اعتباری کافی بسیاری از مربیان ورزشی مقطعی و چه بسا موردی با ورزشکاران همراهی و همکاری می‌کنند.

فارس: برای حفظ آمادگی جسمانی و کسب آخرین اطلاعات تاکتیکی و تکنیکی لازم در مسابقات قهرمانی کشوری ماده پرتاب دیسک از چه منابعی استفاده می‌کنید؟

سلیمانی؛ حدود دوسال است که بطور مقطعی و فصلی در مشهد از جلسات تمرینی آقای حمید ابراهیم‌نژاد مربی تیم ملی دو ومیدانی استفاده می‌کنم، اما از آنجائیکه نمی‌توانم هزینه‌های ایاب و ذهاب و شهریه مربی‌ام را پرداخت کنم لذا از طریق فضای مجازی سعی می‌کنم اطلاعات لازم را بدست آورم.

در خصوص حفظ آمادگی و محک‌زدن برای حضور در مسابقات قهرمانی کشوری نیز بارها شده است که با هزینه شخصی در مسابقات داخلی سایر استانها شرکت می‌کنم

فارس: میزان علاقمندی بانوان خراسان‌جنوبی در ماده پرتاب دیسک چقدر است و آینده این رشته‌ در استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سلیمانی؛ رشته‌های پرتابی از تخصصی‌ترین مواد دو ومیدانی هستند که ورزشکار علاوه بر آمادگی زیاد جسمانی و روانی نیازمند اطلاعات مهارتی و حرکت‌شناسی در چگونگی‌پرتاب دیسک می‌باشد لذا این رشته ورزشی علاقمندان زیادی ندارد.

طی سال های اخیر و قبل از من، خانم شخمگر موفق به کسب مدال‌های قهرمانی رشته پرتاب دیسک شده‌اند و جزو نفرات برتر ایران هستند.

متاسفانه در مسابقات قهرمانی دوومیدانی خراسان‌جنوبی ورزشکاران نادری در ماده پرتاب دیسک شرکت می‌کنند و بانوانی هم که از شهرستان های‌ استان تمایل به فعالیت دارند، استعدادهای بالقوه آنان به دلیل نبود امکانات سخت‌افزاری، نداشتن پیست و سکوی استاندارد پرتاب دیسک و همچنین نبود مربی در این رشته ورزشی در نطفه خفه می‌شود!

خانم مرضیه عباسی از شهرستان درمیان در مسابقات استعدادیابی دو و میدانی خراسان‌جنوبی با وجود بالاترزدن‌ رکورد آقایان و کسب مقام اول رقابت‌ها به دلیل نداشتن حامی مالی، نبود پیست دو ومیدانی در شهر اسدیه  و مشکلات رفت و آمد برای تمرین به بیرجند از ادامه فعالیت انصراف داد و این درحالی است‌ که باتوجه به استعداد وعلاقه‌ فوق‌العاده‌اش می‌توانست از برترین‌های استان و مدال‌آور رقابت‌های ملی و بین‌المللی باشد.

فارس: آخرین کلام و انتظار شما از  مسوولان ورزشی، سازمانی و شرکت‌های صنعتی خراسان‌جنوبی چیست؟

سلیمانی؛ اگر بعد از نخستین کسب مدال رنگی در مسابقات قهرمانی کشوری نوجوانان کشور در سایه چتر حمایتی مسئولان و اسپانسری‌ حداقل‌ یکی از چندین  شرکت‌های صنعتی خراسان‌جنوبی قرار می‌گرفتم با توجه به اختلاف‌ نزدیک با بانوی رکوردار پرتاب دیسک‌ کشور می‌توانستم در قالب تیم ملی ایران به راحتی مقام دوم تا سوم آسیایی را تصاحب کنم .

فارس: ضمن معرفی خودتان بفرمائید چندسال است که در رشته دو ومیدانی فعالیت دارید؟

افسانه سبزه‌کار هستم، مدت شش سال است که در رشته‌های متنوع دو ومیدانی فعالیت دارم و از سال  ۹۸ در ماده پرش ارتفاع بصورت تخصصی کار می‌کنم.

مشوق اصلی من در ورود به این رشته ورزشی خانم مرجان مردانی بودند که معلم تربیت‌بدنی‌ام در دبیرستان و یکی از داوران ارشد مسابقات استعدادیابی دو ومیدانی خراسان‌‌جنوبی نیز هستند.

فارس: نخستین مدال خوش‌رنگ مسابقات قهرمانی کشور را بعد از چندماه فعالیت در این رشته ورزشی بدست آوردید؟

سبزه‌کار؛ بیش‌از یک‌سال از فعالیتم‌ در ماده پرش طول نگذشته بود که در مسابقات قهرمانی دو ومیدانی نوجوانان کشور شرکت کردم و مقام چهارم رقابت‌ها را بدست آوردم و در سال ۹۷ نیز در مسابقات استعدادیابی خواهران بسیجی در ماده پرش طول به نمایندگی‌ از خراسان‌جنوبی بر سکوی نخست رقابت‌ها ایستادم.

همچنین در ششمین المپیاد فرهنگی ورزشی پایگاه‌های استعدادیابی خواهران بسیجی کشور جام کوثر نیز در پرش طول به مدال برنز رقابت‌ها دست یافتم.

فارس: موفقیت‌هایی که نشان از همت والا و تلاش‌شبانه‌روزی شما دارد حتما از چشم مسئولان به دور است، چه مشکلاتی پیش‌روی‌تان است و سدی برای فعل خواستن‌های‌تان می‌شود؟

سبزه‌کار؛ چاله‌پرش استادیوم آزادی بیرجند غیرقابل استفاده و از بین رفته است، پیست دو ومیدانی استادیوم ۱۵ هزار نفری غدیر که ورزشکاران چندسالی از آن برای تمرینات انفرادی و تیمی استفاده می‌کردند، نیز بدلیل نازک‌بودن تارتان، استفاده نادرست و عدم نظارت صحیح در نگهداری از آن خراب شده و اکنون هم که بخاطر خاک‌‌برداری زمین فوتبال استادیوم کمتر می‌‌توانیم از آن استفاده کنیم.

فارس: آیا شما نیز همچون خانم سلیمانی بفکر پوشیدن تیم‌های دو و میدانی استانهای دیگر در مسابقات قهرمانی باشگاههای کشور افتاده‌اید؟ برای کدام تیم پریده‌اید؟

سبزه‌کار؛ متاسفانه خیلی از مسئولان و متولیان امر در خراسان‌جنوبی فقط ورزشکاران را تا پای سکوی قهرمانی می‌پایند و برای ارائه گزارش‌کار‌شان مدال‌های رنگی‌ مدال‌آوران را می‌بینند.

بارها شده است که حتی متولیان امر نفهمیده‌اند ورزشکاران قهرمان چه‌طوری و کی به زادگاهشان‌ برگشته‌اند! حالا اگر مسابقه‌ای کشوری پیش‌رو باشد تازه چند روز قبل از رقابت‌ها فیل‌شان یاد هندوستان می‌کند و ورزشکاران را فرامی‌خوانند.

برای من نیز پیام آوردند که برای شرکت در مسابقات قهرمانی باشگاه های کشور باید به فکر تیم و اسپانسر باشید؛ لذا با کمک مربی‌ام‌ در لباس تیم اکادمی‌ تکنیک استان سمنان به رقابت‌ها اعزام شدم.

گرچه در این ماراتن ملی به میزبانی خرم‌آباد برای تیم آکادمی تکنیک سمنان با گردن‌آویز نقره بر سکوی نایب‌قهرمانی ماده پرش ارتفاع مسابقات ایستادم ولی بدون داشتن مربی همراه و با هزینه‌کرد شخصی از بیرجند راهی‌ مسابقات قهرمانی باشگاه های کشور شدم.

با توجه به موارد ذکر شده توانستم بدون مربی بالاسر و محروم از راهنمای تکنیکی و تاکتیکی پرش ارتفاع یک متر و ۵۸ متر داشته باشم، این در حالی‌است که نفر اول این ماده از تیم فولادمبارکه اصفهان با کلی حمایت مالی و داشتن مربیان مطرح کشوری و بین‌المللی فقط ۳ سانتیمتر بیشتر از من پریده بود.

فارس: در انتها چه پیشنهادی برای توسعه ورزش دو ومیدانی و قهرمان‌پروری این رشته پایه و مادر ورزش‌های هوازی دارید؟

سبزه‌کار؛ هیات دو ومیدانی نسبت به دوره‌های استعدادیابی و مسابقات قهرمانی انتخابی اهتمام بیشتری داشته باشد و برای آمادگی ورزشکاران مقام آور رقابت‌های استانی بخصوص شهرستانها برنامه‌ریزی مدون و به‌روزی تدوین کند.

از مربیان زحمت‌کش و دلسوز دو ومیدانی حمایت‌های بیشتری شود و برای ارتقاء دانش و کسب اطلاعات آنان دوره‌های ویژه با تدریس مدرسان بین‌المللی برگزار کنند.

از همه مهمترین در حفظ قهرمانان استعدادهای برتر و مدال‌آوران‌ ورزشی اهتمام جدی صورت پذیرد تا از این پس شاهد تکرار قصه پر غصه جدایی نوجوانان شهرستانی‌ همچون نرجس عباسی که در پرش سه‌گانه لایق جلوس بر سکوی قهرمانی مسابقات ملی و آسیایی بود، نباشیم.

علیرضا چاجی قهرمان ملی و پیشکسوت دو ومیدانی خراسان جنوبی در این میزگرد خبرگزاری فارس از دو بانوی فرهیخته و بسیجی نوجوان ماده‌های پرش دیسک و پرش ارتفاع استان بعنوان چهره‌های شاخص و آینده‌دار رشته دو ومیدانی استان یاد کرد.

رئیس پیشین هیات دو ومیدانی خراسان‌جنوبی تاکید کرد: رکورد ۳۵ متر و ۳۳ سانتی‌متر پرتات دیسک سهیلا سلیمانی در مسابقات قهرمانی باشگاه های کشور آن‌هم در شرایط غیرنرمال و عدم حمایت مسوولان خراسان‌جنوبی که منجر به شرکت این بانوی با استعداد بیرجندی در تیم مطرح فولاد مبارکه سپاهان اصفهان شد! در صورتی که در قالب تیمی از استان ظاهر می‌شد؛ بطور قطع می‌توانست‌ بیشتر از این باشد و چه بسا بر سکوی قهرمانی مهمترین رویداد ورزشی ایران قرار می‌گرفت.

چاجی یادآور شد: رکورد بسیار عالی یک متر و ۵۸ سانتی‌متر خانم افسانه سبزه‌کار در رقابت‌هایی‌ که باشگاههای صاحب نام دو ومیدانی کشور و برترین ورزشکاران با سابقه ایران حضور دارند! آن هم با آن حالت غریبانه و تاسف‌بار؛ بسیار حائز اهمیت و قابل توجه است.

وی اظهار داشت: اگر این دو بانوی مدال‌آور دو و میدانی رشته‌های استثنایی ماده‌های‌ پرش دیسک و ارتفاع خراسان‌جنوبی فوتبالیست و در این روزگاری در تیم‌های باشگاهی فولادمبارکه سپاهان اصفهان و آکادمی تکنیک سمنان توپ می‌زدند امروز تندیس‌شان بر میدان شهر نصب شده‌بود.

این قهرمان ملی دو و میدانی خراسان جنوبی گفت: در بسیاری از جلسات هم‌اندیشی؛ برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری ورزش و جوانان خراسان جنوبی جای پیشکسوتان و قهرمانان ملی و حتی بین‌المللی آن‌ رشته ورزشی خالی و نظرات آنان نیز اخذ نمی‌شود.

چاجی از آموزش و پرورش بعنوان معدن ناشناخته استعدادهای بالقوه ورزشی نام برد و افزود: نگاه کنجکاوانه‌ و انتخاب‌گر نخبه‌های ورزشی توسط معلمان تربیت‌بدنی در مدارس برای پرورش، آماده‌سازی و معرفی به هیات‌های ورزشی متاسفانه جدی گرفته نمی‌شود.

وی خواستار بهره‌گیری از ظرفیت و قابلیت معلمان تربیت‌بدنی آموزش و پرورش و اساتید دانشگاه‌های خراسان‌جنوبی در هیات‌های ورزشی شد و گلایه ‌کرد: متأسفانه جایگاه و منزلت مربیان در هیات‌های ورزشی منظور نمی‌شود و بیشتر نگاهها بسمت سکوداری سوق داده شده است تا مولفه ارج‌گذاری برای استعدادیابی و نخبه‌پروری!.

انتهای‌پیام/۶۹۰۱۴


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =