تحول اقتصادی در ایران و افغانستان با فعالیت «یزدان»/ پیگیر استقرار گمرک رسمی هستیم

«سلمان اسحاقی» نماینده مردم شهرستان‌های قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، در خصوص آخرین وضعیت بازارچه‌های مرزی یزدان، اظهار داشت: بازگشایی مرز یزدان در مجاورت کشور افغانستان نقش محوری برای آبادانی و توسعه شهرستان زیرکوه و استان خراسان‌جنوبی دارد.

وی به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره و بیان داشت: به فرموده مقام معظم رهبری «باید از ظرفیت کشورهای همسایه استفاده کنیم» لذا امیدواریم با تحقق این امر از ظرفیت مرز مشترک به خوبی در این منطقه استفاده شود.

نماینده مردم شهرستان‌های قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: پایانه گمرکی یزدان یکی از موفق‌ترین پایانه‌های کشور بوده و از نظر جغرافیایی نزدیک به ولایت هرات است و فاصله یزدان تا هرات ۱۸۰ کیلومتر است.

رتبه نخست صادرات کشور در سال ۸۴

اسحاقی با یادآوری اینکه پایانه گمرکی یزدان رتبه نخست صادرات کشور در سال ۸۴ را داشته است، تصریح کرد: ۳۰ درصد سهم واردات افغانستان از ایران مختص خراسان‌جنوبی بوده و فاصله کم بین یزدان و دومین ولایت پرجمعیت افغانستان یعنی هرات و کلاته نظر باعث صادرات مصالح ساختمانی و واحدهای تولیدی استان به افغانستان از طریق بازارچه یزدان بوده است.

وی با اعلام اینکه هم‌اکنون قفل یزدان در حد خرده‌فروشی باز شده است، اضافه کرد: این مهم سبب شد به صورت پلکانی و جهشی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این بازارچه مرزی را به کشور و افغانستان معرفی کنیم و آن‌ها نیز به این نتیجه رسیدند بازگشایی یزدان می‌تواند اقتصاد افغانستان را نیز پویا کند.

نماینده مردم شهرستان‌های قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم‌اکنون شاهد هستیم که پلیس و نماینده گمرک افغانستان در پایانه مرزی یزدان مستقر هستند، تصریح کرد: امیدواریم با بازگشایی این مرز و انجام خرده‌فروشی به سال ۸۴ برگردیم و رتبه نخست صادرات کشور را به دست بیاوریم.

پیگیر استقرار گمرک رسمی در یزدان هستیم

اسحاقی وجود پایانه گمرک یزدان را در تثبیت امنیت و اقتصاد پویا و پایدار در کشور مؤثر دانست و گفت: امیدواریم جهت حفظ منافع دو کشور و بهره‌مندی از عوایدی این بازارچه به صورت رسمی گمرک یزدان را در این محل مستقر کنیم.

 وی بر لزوم تأمین زیرساخت‌ها در بازارچه مرزی یزدان تأکید و خاطرنشان کرد: یکی از بسترهای مبادلات اقتصادی تأمین زیرساخت‌ها و تجهیزات است که در این مکان نیز باید بستر اینترنت مهیا شود و اداره‌کل ارتباطات استان پیگیر این موضوع است.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح/ی


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 13 =