گلایه خانواده ها از گرفتن وجه اجباری در مدارس

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ نوسازی نیمکت ها، وسایل گرمایشی، سرمایشی، تعمیر دیوار، تهیه مواد ضدعفونی، ماسک، کاغذ و … دلایلی است که مدارس بابت آن از دانش آموزان پول می‌گیرند. این حکایت برخی مدارس دولتی در خراسان جنوبی است مدارسی که در ازای وعده فراهم کردن شرایط بهتر آموزشی، خانواده‌ها را مجبور می‌کنند مبالغی را به حساب آن‌ها واریز کنند. 

در اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است: «دولت موظف به تامین رایگان وسایل آموزشی و پرورشی مدارس دولتی تا پایان دوره متوسطه است»؛ بنابراین مدارس، مجاز به دریافت هزینه‌های جانبی تامین مایحتاج نیستند و در صورت نیاز، مطالباتشان از وزارت آموزش و پرورش، قابل پیگیری است. حال این سوال مطرح است که اگر مدارس مجاز به دریافت وجه اجباری کمک به مدرسه نیستند، چرا  برای دریافت آن اجبار وجود دارد؟

طی روزهای گذشته مدیران برخی از مدارس دولتی شهر بیرجند لیستی تحت عنوان کمک به مدرسه با مبلغ مشخص شده به دانش آموزان داده و به آنها تاکید کردند حتما هزینه گفته شده را واریز کنند.

گلایه والدین دانش آموزان

خانیT مادر یکی از دانش آموزان دبستانی در شهر بیرجند در گفت و گو با خبرنگار فارس، گفت: فرزندم کلاس دوم دبستان یکی از مدارس دولتی در شمال شهر است. 

وی افرود: یک روز برگه ای که نیازهای کمک به مدرسه در آن نوشته شده بود با خود به خانه آورد و گفت معلم گفته این برگه را به پدر و مادرتان بدهید و بگویید حتما مبلغ تعیین شده را به مدرسه بیاورند. 

این مادر دانش آموز اظهار داشت: در این برگه مبلغ ۱۵۰ هزار تومان به عنوان کمک به مدرسه تعیین شده بود. 

خانی به شرایط سخت اقتصادی اشاره کرد و عنوان داشت: تقریبا دو سال است که به دلیل کرونا مدارس تقریبا در حالت تعطیل بوده و در این مدت حتما سرانه دولتی کمک به مدرسه و حمایت خیران وجود داشته  و در حال حاضر که مدارس دو هفته ای می‌شود بازگشایی شده و دانش آموزان حداکثر دو ساعت در مدرسه حضور دارند مگر مدرسه چه خدمات مضاعفی قرار است به دانش آموزان بدهد که مبلغ کمک به مدرسه را ۱۵۰ هزار تومان تعیین کردند. 

وی گفت: در حال حاضر که مدارس بازگشایی شده هم که برخی از معلمان برای دانش آموزان مطالبی در قالب کاغذ A4 و A5 را در گروه های درسی و آموزشی برای پاسخ دادن می‌گذارند که نیاز به پرینت گرفتن دارد و اولیا با مراجعه به کافی نت و پرداخت هزینه پرینت را تهیه می‌کنند. 

این مادر دانش آموز افزود: سالهای گذشته نیز که مدارس پرینت مورد نیاز دانش آموز را می‌گرفتند هزینه کاغذ را از اولیا دریافت می‌کردند. 

خانی با بیان این‌که مدیر مدرسه می‌گوید مبلغ کمک به مدرسه را انجمن اولیا و مربیان تعیین می‌کند، اظهار داشت: مگر انجمن اولیا مربیان از بین اولیای دانش آموزان نیستند و شرایط اقتصادی کنونی را مشاهده نمی‌کنند که این مبالغ را در نظر می‌گیرند و اگر بحث کمک به مدرسه اختیاری است پس تاکید معلم به دانش آموزان چیست؟ 

موسوی مادر یکی دیگر از دانش آموزان بیرجندی به خبرنگار فارس گفت: فرزندم در یکی از مدارس دولتی مرکز شهر تحصیل می‌کند و به او گفته‌اند برای کمک به مدرسه ۱۲۰ هزار تومان بیاورد. 

وی افزود: شاید این مبلغ برای برخی از خانواده ها ناچیز است اما برای خانواده‌های متوسط و ضعیفی که چند دانش آموز دارند قابل توجه است. 

این مادر دانش آموز اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط کرونایی دانش آموزان زمان زیادی در مدرسه حضور ندارند و هیچ خدمات دهی به آنها بیشتر و بهتر نشده که مبلغ کمک به مدرسه افزایش پیدا کرده است. 

سلیمانی مادر یکی دیگر از دانش آموزان بیرجندی در گفت و گو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: من نیز دو فرزند دانش آموز دارم که در یک مدرسه  در شمال شهر تحصیل می‌کنند. 

وی افزود: این مدرسه مبلغ کمک به مدرسه را به ازای هر دانش آموز ۱۲۰ هزار تومان و  برای اولیایی که دو دانش آموز دارند ۲۰۰ هزار تومان تعیین کرده است. 

وی گفت: مدرسه موارد زیادی را لیست کرده که نیاز به کمک دارد از جمله تامین موادضدعفونی کننده و ماسک در حالی که بیشتر دانش آموزان طی دو ساعت حضور در مدرسه حتی دو تا ماسک داشته و ژل ضدعفونی مجزا از خود دارند. 

سلیمانی عنوان داشت: ضدعفونی کردن مدارس که تنها به نفع دانش آموز نیست معلم، مدیر و کادر مدرسه هم در این محیط بوده و مدرسه مورد استفاده آنها نیز است. 

وی تبیین کرد: اگر اولیایی توانایی مالی داشته باشد ۲۰۰ هزار تومان که چیزی نیست تا دو میلیون تومان هم شاید کمک کند اما بحث اصلی من و تمام اولیای دانش آموزان این است که همان گونه که اصل کمک به مدرسه اختیاری است مدیر و معلمان مدارس نیز این اختیار را از دانش آموزان و اولیا نگیرند و بگویند در صورت توانایی کمک شود نه این‌که به دانش آموز کلاس اولی تاکید کنند حتما مبلغ کمک به مدرسه پرداخت شود. 

کمک به مدرسه اجباری نیست

محمدعلی واقعی مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: موضوع کمک به مدرسه مصوبه‌ای است که توسط انجمن اولیا مربیان در مدرسه به تصویب می‌رسد.

وی افزود: آموزش و پرورش هیچ مصوبه‌ای دال بر کمک به مدرسه توسط اولیا ندارد. 

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: برخی از مدارس در شهر بیرجند و استان میزان شهریه مشخصی دارند که این مدارس دولتی نبوده و بحثش جداست. 

واقعی بیان داشت: مدارس دولتی که شهریه نمی‌گیرند از مشارکت اولیا و خیران برای تامین آن دسته از نیازهای مدرسه که اعتبارات دولتی پاسخگو نیست، استفاده می‌کنند. 

وی تاکید داشت: موضوع کمک به مدرسه علی رغم مصوبه اولیا و مربیان اجباری نیست و اگر خانواده‌ای توانایی کمک نداشته باشد مجبور به پرداخت نیست.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اضافه کرد: در مقابل هستند اولیایی که توانایی مالی خوبی داشته و حتی مبالغ میلیونی به مدارس کمک می‌کنند اما در مجموع کمک به مدرسه امری کاملا اختیاری است. 

انتهای پیام/۶۹۰۵۲/ م


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 9 =