چرخ اسکیت‌بازان خراسان جنوبی بر پیست‌ استاندارد نمی‌چرخد/روی کاغذ ماندن وعده مسئولان ورزش

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ در دنیای امروز انسان‌ها به دنبال ورزش‌هایی می‌روند که در آن علاوه بر ارتقاء سلامت جسم و روان از آنچنان‌ زیبایی و جذابیتی‌ برخوردار باشد که بتواند لحظات خوشی را برای آنان به ارمغان آورد.

اختراع کفش اسکیت در سال ۱۷۶۳ توسط ژوزف مرلین بلژیکی و اقبال بی‌نظیر علاقمندان به رشته‌های مفرح آمیخته با هنر، مهارت‌ فردی و تنوع حرکتی شرایط مطلوبی را برای گسترش این رشته ورزشی را فراهم کرد و اکنون بعنوان یکی از ورزش‌های بیست‌گانه مطرح دنیا به حساب می‌آید.

در شهریور ماه ۱۳۸۴ انجمن اسکیت‌ از فدراسیون ورزش همگانی جمهوری اسلامی جدا و بعنوان فدراسیونی مستقل رسمیت  یافت و در رشته‌های اسکیت نمایشی، هاکی روی‌یخ، سرعتی، فری‌استایل، رول‌بال و فوتینز فعالیت دارد.

ورزش اسکیت در خراسان‌جنوبی علیرغم‌ دست و پنجه نرم‌کردن با مشکلات زیرساختی و کمبود تجهیزات اختصاصی طی سال‌های اخیر از رونق قابل قبولی برخوردار بوده و مدال‌آوران شایسته‌ای را در آوردگاه‌های ملی و منطقه‌ای بر سکوی قهرمانی داشته است.

فری‌استایل تیم ملی ندارد؟

سیده‌زهرا فرزانه که تنها ۱۵ بهار از زندگی‌اش سپری شده و سابقه هفت سال فعالیت در رشته فری‌استایل دارد، اظهار داشت: تیم ملی فری‌استایل بانوان در فدراسیون تشکیل نشده، اردوهای آمادگی تیم ملی برگزار نمی‌شود و جایی‌ برای شناسایی و شکوفایی استعدادهای بالقوه این رشته ورزشی وجود ندارد.

وی که مقام‌های قهرمانی‌ برتر مسابقات اسکیت سرعت خراسان‌جنوبی را در پرونده ورزشی خود دارد، افزود: هزینه‌های گزاف اعزام تیم‌های استان به رویدادهای ملی و ضعف مالی ورزشکاران در تهیه تجهیزات تخصصی اسکیت خیلی از مدال‌های رنگی استان را می‌بلعد.

مجید شبانی، مسئول کمیته آموزش هیات اسکیت خراسان‌جنوبی با ۲۶ سال سن و بیش‌از دو دهه فعالیت در این رشته ورزشی خاطرنشان کرد: نبود اعتبارات کافی برگزاری مسابقات قهرمانی استانی را دچار مشکل کرده و فرصت‌های رقابتی و خودابرازی علاقمندان به این رشته ورزشی نیز به کما می‌رود.

وی دوره‌های عالی آموزشی مربیگری و داوری را از ضروریت‌های هیات اسکیت استان عنوان کرد و گفت: استمرار در  برگزاری دوره‌ها و به روز کردن‌ اطلاعات تکنیکی و تاکتیکی مربیان و داوران می‌تواند زمینه بکارگیری آنان در قضاوت مسابقات ملی و منطقه‌ای فدراسیون را هموار سازد.

کف‌پوش تنها سالن در اختیار اسکیت خراب است

فاطمه‌زهرا ریحانی با سابقه ۹ سال فعالیت در رشته اسکیت خراسان‌جنوبی تصریح کرد: مدال نقره اسکیت کلاسیک ایران را برای استان به ارمغان آورده و در مسابقات جهانی مارشال ۲۰۱۷ نیز مقام ششم را کسب کرده است.

وی که مربیگری اسکیت را بصورت حرفه‌ای ادامه می‌دهد، گفت: کسب مدال‌های رنگی اسکیت‌بازان خراسان‌جنوبی در رقابت‌های قهرمانی و انتخاب تیم ملی آن هم با توجه به نبود پیست استاندارد‌ با ریسک‌بالا و تمرینات خطرآفرین ورزشکاران باید بسیار موضوع قابل تاملی‌ برای متولیان ورزش باشد.

حسین خسروی مسئول کمیته رول‌بال خراسان‌جنوبی با ۲۵ سال سابقه فعالیت در این رشته از نداشتن سالن اختصاصی و استاندارد اسکیت گلایه کرد و افزود: زمان محدود استفاده از سالن غیراستاندارد رزمندگان بیرجند، انسجام تمرینات رشته‌های تیمی اسکیت را دچار مشکلات عدیده‌ای کرده و رغبت ورزشکاران نیز رو به افول می‌رود.

وی با اشاره به تخصصی‌بودن رشته روبال و ظرفیت بالای اسکیت‌بازان‌ در  این‌ رشته ورزشی گفت: بسیاری از اعزام‌های تیم رویال خراسان‌جنوبی به مسابقات قهرمانی کشوری ناقص بوده که این‌ حکایت از عدم اعتبارات لازم و معیوب بودن کف‌ سالن استیجاری دارد.

رنج نبود پیست استاندارد اسکیت در خراسان‌جنوبی

محمدمنیب‌ احمدی‌مقدم، تنها اسکیت‌باز دعوت شده خراسان‌حنوبی به اردوی تیم ملی اظهار داشت: در چهارمین دوره از مسابقات لیگ‌ کشوری اسکیت‌ اسپید‌اسلالوم‌ ماه گذشته‌ به میزبانی اصفهان‌ مدال‌ نقره رقابت‌ها را‌ به گردن‌ آویخته و تیم استان نیز کاپ اخلاق‌ رقابت‌ها را کسب‌ کرده است.

وی که تاکنون‌ در مسابقات قهرمانی‌ کشور ۲ مدال طلا، یک‌نشان نقره و یک گردن‌بند برنز اسکیت را برای خراسان‌جنوبی بدست آورده است، افزود: مهمترین مشکل فعالان این رشته ورزشی مشکل پیست و سالن‌اختصاصی اسکیت است که تنها پیست فعال خراسان‌جنوبی در اختیار بخش خصوصی و تنها سالن در اختیار هیات نیز غیر استاندارد و استیجاری‌ است.

فاتح سکوهای قهرمانی آوردگاههای‌ اسکیت کشوری خراسان‌جنوبی با گلایه از عدم تحویل‌ زمین‌ اختصاصی‌ برای احداث پیست اسکیت در مجموعه تفریحی و ورزشی بند دره بیرجند یادآور شد:  علیرغم‌ پیگیری‌های‌ متعدد و قول مسئولان‌هنوز این موضوع به سرانجام‌ نرسیده و زمین مورد‌نظر تخصیص نیافته است.

مجید نظافت رئیس هیات اسکیت سرایان‌ با اشاره به راه‌اندازی این رشته مفرح و پرمخاطب در سال ۹۵ اظهار داشت: قریب‌بر ۴۰۰ نفر اسکیت‌باز در شهرستان فعال هستند و بیشترین مدال‌های قهرمانی مسابقات استانی‌ را تاکنون به خود اختصاص داده‌اند.

ساماندهی۸۶۰ اسکیت‌باز و فعالیت ۹ باشگاه‌ تخصصی

وی نیز از مشکلات‌ زیرساختی و تجهیزات اختصاصی اسکیت در سرایان خبر داد و افزود: بسیاری از استعدادهای بالقوه ورزشی بدلیل عدم توان‌مالی در تامین اقلام‌ مورد‌نیاز از فعالیت در این رشته ورزشی انصراف می‌دهند.

بهروز آدینانی‌ رئیس هیات اسکیت خراسان‌جنوبی اظهار داشت: قریب‌ بر یک‌سال است که این مسئولیت را برعهده گرفته و در طی مدت زمان کوتاهی علیرغم شیوع ویروس‌ منحوس کرونا موفق‌ به فعال کردن این رشته در دو شهرستان جدید استان شده است.

وی‌ افزود: چارت‌ هیات‌های اسکیت  بیرجند، قاین بشرویه، طبس، سرایان، فردوس، سربیشه و نهبندان کامل و براساس برنامه‌ریزی‌های مدون تا دو سال آینده در تمام شهرستانهای‌ استان  این‌ رشته ورزشی فعال خواهد شد.

رئیس هیات اسکیت خراسان‌جنوبی از ۸۶۰ ورزشکار سازماندهی شده این رشته ورزشی خبر داد و گفت: تعداد ۹ باشگاه تخصصی اسکیت در شهرستانهای طبس ۴ مورد، بیرجند سه مورد، قاین و بشرویه نیز هرکدام یک باشگاه مجوز فعالیت دارند.

تنها سالن ‌ورزشی در اختیار هیات اسکیت به مزایده رفت!

آدینانی با تاکید بر ارتقاء دانش و تجربه داوران و مربیان  اسکیت‌ خراسان‌جنوبی به لحاظ کمی و کیفی خاطرنشان کرد: تعداد ۸ خانم‌ و ۷ آقا با اخذ مدارک داوری قابل قبول با هیات همکاری دارند و ۵۱ مربی‌ با نوع جنسیتی ۲۷ آقا و۲۴خانم  نیز مدرک معتبر مربیگری اسکیت را دارند.

وی در خصوص کمک‌های فدراسیون و اداره‌کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی از ابتدای امسال به هیات خراسان‌جنوبی یادآور شد: در راستای کمک‌های عمومی فدراسیون اسکیت مبلغ ۹ میلیون و همچنین اداره‌کل ورزش و جوانان مبلغ ۵۰ میلیون تومان به حساب هیات واریز کرده‌اند که از این  مبلغ تخصیصی اداره‌کل ۳۰ میلیون تومان در راستای حمایت بخش خصوصی و درقالب قرارداد فی‌مابین باشگاه بیرجندآریا بوده و بلافاصله در اختیار باشگاه قرار گرفته است.

رئیس هیات اسکیت خراسان‌جنوبی با تایید مشکلات زیرساختی و نداشتن سالن اختصاصی این رشته ورزشی اذعان داشت: کفش‌پوش سالن ورزشی استیجاری رزمندگان در اختیار هیات مخصوص فوتسال طراحی و نصب شده و مناسب اسکیت نیست و بدلیل استفاده‌های چندین ساله‌ خراب و بخشی نیز کنده شده است.

آدینانی تاکید کرد: تنها سالن استیجاری در اختیار هیات اسکیت خراسان جنوبی در سال جاری نیز به مزایده گذاشته شده و احتمال اینکه در آینده نزدیک از حداقل امکانات‌ اماکن ورزشی این رشته نیز محروم گردیم، زیاد است.

تعهدات اداره کل ورزش و جوانان در حد حرف باقی ماند

 وی با بیان اینکه پیست‌های فعال اسکیت بیرجند توسط بخش خصوصی راه‌اندازی و مدیریت می‌شود، گفت: به‌ منظور احداث پیست استاندارد اسکیت در مجموعه ورزشی ۱۵ هزار نفری غدیر بیرجند زمینی از سوی اداره‌کل ورزش و جوانان تامین شده است.

 رئیس هیات اسکیت خراسان جنوبی با اشاره به قول مساعد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استانداری در خصوص احداث پیست استادیوم ۱۵‌هزار نفری غدیر بیرجند یادآور شد: در زمان مدیریت اسبق این سازمان بدین منظور مبلغ یک میلیارد تومان اختصاص یافته که امیدوارم در دوره مسوول جدید این حوزه اعتبارات مدنظر تخصیص یابد. 

 آدینانی در ارتباط با ساخت زمین تمرینی فری‌استایل حاشیه جاده بند دره بیرجند خاطرنشان کرد: در پی رایزنی‌های مستمر هیات با اداره‌کل ورزش و جوانان خراسان‌جنوبی‌، مقرر شد در صورت تامین اعتبار اولیه حداقل ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان از سوی هیات، اداره‌کل ورزش و جوانان متعهد گردید نسبت به زمین مورد نظر اقدام و برای تکمیل این پروژه ورزشی ۴۰ میلیون تومان مساعد مالی نیز داشته باشد.

وی یادآور شد: در همین راستا فدراسیون اسکیت مبلغ ۲۰ میلیون را دو ماه قبل به حساب هیات خراسان‌جنوبی واریز کرده و علیرغم اطلاع اداره‌کل ورزش و جوانان تاکنون هیچ‌گونه اقدامی‌ در خصوص واگذاری زمین و عملیاتی شدن این پروژه ورزشی صورت نگرفته است.

مساعدت فدراسیون برای احداث پیست استاندارد در بیرجند

آدینانی در پایان قول تامین دو جفت کفش اختصاصی اسکیت به هیات شهرستان سرایان را داد و گفت: نسبت به پیگیری احداث پیست استاندارد اسکیت سرایان نیز رایزنی و پیگیری‌‌های لازم با اداره‌ورزش و جوانان و خیرین ورزش‌یار را خواهد داشت.

محمدرضا فضلی، سرپرست فدراسیون اسکیت با اشاره به وجود استعدادهای بالقوه اسکیت خراسان‌جنوبی اظهار داشت: توسعه زیرساخت‌های مبتنی بر سخت افزاری و تجهیزات اختصاصی این رشته ورزشی با همکاری دستگاههای اجرایی، نهادهای حمایتی، باشگاههای بخش خصوصی، شهرداری‌ها و سازمان برنامه و بودجه امکان‌پذیر است.

وی در خصوص احداث پیست استاندارد تخصصی اسکیت خراسان‌جنوبی با همکاری اداره‌کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی قول پیگیری و نظر مساعد فدراسیون را اعلام کرد.

فضلی همچنین در ارتباط با ارتقاء تجهیزات تخصصی و رفع نیازهای هیات اسکیت خراسان جنوبی قول مساعد داد و افزود: فدراسیون نگاه ویژه‌ای نسبت به استانهای کم‌برخوردار دارد.

گزارش از علیرضا چاجی

انتهای‌پیام/۶۹۰۱۴/ م


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + سه =