بیش از ۵ هزار کیلومتر راه‌های روستایی آسفالته است

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند؛ اسدالله جلال زاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری، اظهار داشت: زیر ساخت‌ها و حمل و نقل یکی از شاخص‌های مهم توسعه هر جامعه است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در مجموع ۱۷هزار ۸۰۰ کیلو متر انواع راه دارد، افزود: این راه ها شامل راه اصلی، فرعی و روستایی می‌شود که ارزش ریالی امروز آن‌ها بیش از ۵۵۰ هزار میلیارد ریال است. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی بیان داشت: از مجموع ۱۷هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه ارتباطی استان،۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی، ۷۴۸ کیلومتر بزرگراه،  ۱۶۲۹ کیلومتر راه اصلی و ۱۸۸۹ کیلومتر راه فرعی است.

بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل کالا و مسافر در استان از طریق محورهای مواصلاتی است

جلال زاده اضافه کرد:با توجه به این‌که بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل کالا و مسافر در استان از طریق محورهای مواصلاتی است به همین منظور در سال‌‌های اخیر برای نگهداری، بهسازی و توسعه شبکه راه‌های ارتباطی استان گام‌‌های خوبی برداشته شده است.

وی اظهار داشت: در راستای ایجاد شرایط مناسب برای سفر ایمن و همچنین کاهش هزینه‌های استهلاک وسایل نقلیه،در هشت ماهه سالجاری ۲۷۵ کیلومتر محورهای استان را روکش آسفالت حفاظتی، ۲۷۵ تن آسفالت پخش شده در راه‌های ارتباطی استان توسط راهداران پرتلاش این اداره انجام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت:هم‌اکنون ۳۳ مجتمع خدماتی، رفاهی بین راهی در استان به مردم ارائه خدمت می‌کند و ۱۵ مجتمع خدماتی، رفاهی بین راهی در حال ساخت است.

بیش از ۵ هزار کیلومتر راه‌های روستایی آسفالته است

جلال زاده گفت: از طول ۱۱هزار و۵۰۰  کیلومتر راه روستایی در استان ۵هزار و ۸۹۸ کیلومتر آن آسفالته است که این اداره کل پس از ابلاغ وظایف راه روستایی از سال ۹۸ تا کنون ۱۱۱ کیلومتر از محورهای روستایی را به صورت جدید الاحداث آسفالت کرده است.

فعال بودن ۱۲۸ سامانه حمل و نقل هوشمند در خراسان جنوبی

وی به سامانه تردد شمار و دوربین های نظارتی در استان اشاره داشت و گفت: در مجموع ۱۲۸ سامانه حمل و نقل هوشمند در محورهای مواصلاتی استان فعال است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی افزود: احداث مجتمع توسط بخش خصوصی انجام شده و در مناطقی که سرمایه گذار استقبال نمی کنند استراحتگاه های موقت احداث می شود که در این خصوص ۱۷ باب استراحتگاه را سال گذشته احداث کرده‌ایم.

جلال زاده به ۵ مورد سیل در استان طی یکسال گذشته اشاره و اظهار داشت: در این راستا توانستیم در کمترین زمان ممکن رفع انسداد راه‌ها را داشته باشیم که نشان از آماده به خدمت بودن همکاران است.

وی اظهار داشت: در بحث اصلاح و ایمن‌سازی راه‌های شریانی استان از ۳۱ نقطه حادثه خیز مصوب استان تعداد ۱۳ نقطه تا پایان سال گذشته رفع و در سال جاری رفع حادثه ۶ نقطه در دستور کار بود که علاوه بر رفع کامل یک نقطه  براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ۵ نقطه آن در دست اجرا بوده و مابقی نیز در صورت تخصیص اعتبار مورد نیاز سالیان آتی رفع خواهد شد.

فعالیت ۱۲۱ شرکت حمل و نقل در استان 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی از فعالیت ۱۲۱ شرکت حمل و نقل در استان خبر داد و گفت: بیش از ۱۰ هزار و ۴۳۲ نفر راننده در خراسان جنوبی فعالیت دارند.

جلال زاده بیان داشت: در بخش حمل و نقل کالا تعداد رانندگان نیز ۴.۶ درصد افزایش و در حمل و نقل مسافری ۱.۷ درصد افزایش را در تعداد رانندگان شاهد بوده‌ایم.

وی با بیان این‌که ۶۹۵ دستگاه ناوگان مسافربری شامل اتوبوس، مینی بوی و کرایه سواری و ۱۵۰۰ نفر رانندگان مسافری در استان ارائه خدمت می‌کنند، عنوان داشت:در خصوص جا به جایی مسافر نیز بیش از ۱۱۷۰ هزار مسافر طی یکسال گذشته جابجا شده‌اند.

کاهش ۱۴ درصدی جابجایی مسافر

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی خاطرنشان ساخت: طی ۸ ماهه سال ۱۴۰۰ با توجه به شیوع کرونا در بحث جابجایی مسافر ۱۴ درصد کاهش را شاهد بوده‌ایم.

جلال زاده گفت: در حمل و نقل عمومی مسافر بسته‌های حمایتی در خصوص خسارت‌های ناشی از بیماری کرونا که به رانندگان وارد شده بود توزیع شد و همچنین تسهیلاتی برای آنان در نظر گرفته شد و افراد متقاضی به بانک معرفی شدند.

رشد در ترانزیت

وی به رشد خوب ترانزیت اشاره داشت و افزود: پایانه مرزی گذر رسمی مرز ماهیرود در طول دوره کرونا و با توجه به مشکلاتی که در افغانستان رخ داد پایانه و بازارچه تعطیلی نداشته و صادرات کالاها به صورت روان انجام شده در حال حاضر نیز بدون مشکل در حال انجام است. 

مدیرکل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: در پایانه مرزی آمادگی کامل برای انجام خدمات و ارائه خدمات به صورت شبانه روزی را دارد و این امر به رشد صادرات و توسعه منطقه کمک شایانی می کند.

خط کشی محورهای مواصلاتی

جلال زاده اظهار داشت: خط کشی محورهای مواصلاتی یکی از فاکتورهای مهم ایمنی در جاده‌ها است که در همین راستا دو هزار و ۸۲۰ کیلومتر خط‌کشی از محورهای مواصلاتی استان در سال جاری انجام و به صورت مستمر انجام می‌شود.

وی به ساماندهی و تعمیرات تابلوهای محدودیت سرعت و تکمیل تابلوهای اطلاعاتی، اخطاری و انتظامی اشاره داشت و افزود:  چهار هزار و ۴۵۰ عدد طراحی، ساخت و جانمایی و نصب تابلو در محورهای استان و  بخصوص در مناطقی که از نظر عبور و مرور از حساسیت خاصی برخوردار است با هدف رفع نواقص تابلو و علائم نصب شده و همچنین بهبود وضعیت و ارتقای ایمنی در راه‌ها و کاهش تصادفات جاده‌ای انجام گرفته است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی در خصوص تعمیر و نگهداری پل‌ها ،گفت: طی سال گذشته نیز ۸ پروژه در حوزه تعمیر و نگهداری پل‌ها و ۶  پروژه ابنیه فنی و تبدیل آبنما پل در محورها انجام شده که تعداد ۹ دستگاه آبنما به پل تبدیل و تعریض ۲۲ دستگاه پل انجام شده است.

۱۹۵ نیروی راهداری آماده به خدمت

جلال زاده از طرح راهداری زمستانی در خبر داد و افزود: هم اکنون ۱۹۵ نفر نیروی راهداری آماده به خدمت در گردنه‌ها، محورها و راهدارخانه‌های استان هستند تا در مواقع نیاز و ضروری به مردم و رانندگان ارائه خدمت کنند.

وی عنوان داشت: در مجموع ۱۳۶ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین راهداری برای ارائه خدمات به رانندگان و مسافران در ایام زمستان در راه های ارتباطی استان مستقر شده اند.

 مدیرکل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی اضافه کرد: همچنین۱۵هزار تن شن و نمک خریداری شده و در انبارها و راهدارخانه‌های استان برای استفاده در مواقع ضروری ذخیره‌سازی شده است.

جلال زاده درخواست کرد: شهروندان از سفرهای غیرضروری خودداری و در صورت ضرورت با رعایت سرعت مطمئنه حرکت کرده و خودروهای خود را به تجهیزات ایمنی از جمله زنجیرچرخ مجهز کنند.

انتهای پیام/۶۹۰۵۲/ م


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 9 =