چانه زنی، خواسته مردم از نمایندگان /نمایی از دخل و خرج بودجه ۱۴۰۱ خراسان‌جنوبی

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، آیت الله «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران اسلامی لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور که اولین لایحه بودجه قرن به حساب می آید را ۲۱ آذر برای تجزیه و تحلیل وکلای مردم در مجلس شورای اسلامی تقدیم نمایندگان خانه ملت کرد.

بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور از حیث منابع و مصارف بالغ بر۳۶ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۷۰۴میلیارد و ۶۲۸ میلیون (۳۶.۳۱۰.۷۰۴۶۲۸.۰۰۰.۰۰۰) ریال است.

با شروع فصل تجزیه و تحلیل بودجه‌ای نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی مطالبه مردم هر استان نیز از وکلایشان در خانه ملت این است که تاجایی که امکان دارد چانه زنی ها و چکش کاری های لازم را انجام دهند تا بهره و نصیب هر استان از منابع مالی در حوزه ها و بخش های مختلف افزایش یابد و شاهد به سرانجام سیدن طرح‌ها و پروژه‌های ناتمامی که سال هاست از عمر آن می‌گذرد باشیم.

همچنین استارت طرح و پروژه‌های جدید و اشتغال زا نیز در استان آن‌ها بخورد تا شاهد سرکار رفتن تعداد بیشتری از خیل بیکاران در اقصی نقاط کشور باشیم.                                                  

«مصطفی نخعی» نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهار داشت: هنوز لایحه بودجه پیشنهادی از سوی دولت را به صورت ریز مطالعه نکرده‌ام تا بتواند نسبت به جزء جزء آن اظهار نظر کنم.

وی با بیان این که باید کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی با توجه به اشرافی که به بند به بند قانون بودجه دارند موارد قابل پیگیری و چانه زنی در استان را توسط نمایندگان مجلس احصاء کرده تا آن هم با دست پر برای چانه زنی و چکش کاری وارد گود یعنی کمیسیون های تخصصی مختلف شوند.

اولویت های مورد پیگیری استان خراسان‌جنوبی

وی ادامه داد: اما باید در بودجه سال آینده تمرکز بر روی مطالبه های اساسی خراسان جنوبی و اولی ترین آن ها یعنی حوزه حمل و نقل باشد تا بالاخره پرونده دوبانده سازی برخی از پژوه های شریان های مواصلاتی استان به سرانجامی رسیده و کاربران جاده ای با اطمینان خاطر بیشتری در این محورها به ویژه جاده های ترانزیتی تردد کنند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بهره مندی همه محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی را از  بودجه سال آینده مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: این خواسته به واسطه تاکیدی است که رئیس جمهوری در سفر به خراسان جنوبی روی تامین زیرساخت های حیاتی استان که از جمله آن ها راه هاست تاکید خاص داشت.

نخعی دیگر اولویت های بهره مندی از بودجه مناسب در سال آینده را ابر پروژه هایی چون راه آهن، انتقال آب از خلیج فارس دانست و ادامه داد: به طور حتم در بودجه سال آینده تامین منابع مجتمع های آب رسانی روستایی، تامین زیرساخت های گردشگری، حوزه بهداشت و درمان و… نیز باید مورد اهتمام ویژه با توجه به شعار دولت از مناطق محروم باشد.

«حمید جهانشاهی» سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهار داشت: کارشناسان این سازمان در حال احصاء بند و تبصره‌های بودجه سال آینده خراسان جنوبی و مقایسه آن با امسال هستند که به محض آماده شدن در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای چانه زنی در کمیسیون های مختلف قرار می گیرد.

وی بیان داشت: همچنین اولویت های مورد چانه زنی نیز به وکلای مردم در مجلس شورای اسلامی به آن ها اعلام خواهد شد.

منابع استانی

کندوکاو خبرنگار فارس از بیرجند در کتاب بودجه ۱۴۰۱ آن هم برای خراسان جنوبی که طی این سال ها اغلب جزء ته جدولی های بودجه بوده است حکایت از این دارد که کل منابع استانی آن در این سال در دو سرفصل مالیاتی و سایر منابع به ترتیت ۱۴ هزار و ۲۹۴ میلیارد و ۲۱۰ میلیون ریال و هزار و ۱۴۰ میلیارد و ۲۹۰ میلیون ریال است و سرجمع آن ۱۵ هزار و ۴۲۴ میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال است. همچنین سهم خراسان جنوبی از واگذاری های دارایی های سرمایه ای در این جدول دو هزار میلیون ریال و سرجمع ۱۰۳ هزار و ۳۸۳ میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال درنظر گرفته شده است.

درآمد اختصاصی خراسان جنوبی نیز ۱۰۳ هزار و ۳۸۳ میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال که جمع استانی آن هم در این سرفصل به ۱۰۴ هزار و ۱۸۷ میلیارد و ۷۰ میلیون ریال می رسد.

سهم منابع ملی خراسان جنوبی هم از این سرفصل ۳۰ هزار و ۸۳۱ میلیارد و ۴۵۶ میلیون ریال است.                        

مصارف خراسان جنوبی

منابع استخراجی از جدول کل مصارف استان ها نیز برای خراسان جنوبی این طور است که در بخش هزینه ای عملکرد سال ۹۹ سه هزار و ۶۵۱ میلیارد و ۲۱۸ میلیون ریال، مصوب ۱۴۰۰ چهار هزار و ۹۵۴ میلیارد و ۴۳۰ میلیون ریال و برآورد سال ۱۴۰۱ نیز ۶ هزار ۷۳ میلیارد و ۶۲۰ میلیون ریال منابع لحاظ شده است.

در سرفصل تملک دارایی های سرمایه ای نیز عملکرد خراسان جنوبی در سال ۹۹ سه هزار ۷۷۸ میلیارد و ۵۳۷ میلیون ریال، مصوب ۱۴۰۰ هشت هزار و ۲۳۱ میلیارد و ۵۳۷ میلیون ریال و برآورد ۱۴۰۱ هم ۱۴ هزار و ۱۳۴ میلیارد و ۱۰ میلیون ریال است.

در این سرفصل منابع اختصاصی خراسان جنوبی و جمع استانی آن هم به ترتیب ۱۴۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال و ۲۰ هزار و ۳۵۰ میلیارد و ۹۸۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

مصارف ملی

سهم خراسان جنوبی در مصارف ملی نیز در بودجه ۱۴۰۱ به این شرح است، در سرفصل هزینه ای ۱۱۶ هزار و ۱۹۷ میلیارد و ۵۲۰ میلیون ریال، تملک دارایی های سرمایه ای دو هزار و ۹۹۶ میلیارد و ۷۳۶ میلیون ریال، جمع ۱۱۹ هزار و ۱۹۴ میلیارد و ۲۵۶ میلیون ریال و جمع کل ۱۳۵ هزار و ۱۸ میلیارد و ۵۲۶ میلیون ریال.

مصارف استانی خراسان جنوبی نیز در سرفصل هزینه به این صورت لحاظ شده است، حقوق چهار هزار ۵۹۲ میلیارد و ۴۶۸ میلیون ریال، سایر هزار و ۴۸۰ میلیارد و ۱۵۲ میلیون ریال و جکع ۶ هزار و ۷۳ میلیارد و ۶۲۰ میلیون ریال.

در سرفصل تملک دارایی های سرمایه ای نیز سهم خراسان جنوبی به این شرح است، تملک استانی چهار هزار و ۲۴۳ میلیارد و ۸۳۰ میلیون ریال، تهیه و اجرای طرح های هادی روستایی ۲۱۲ میلیارد و ۵۳۰ میلیون ریال، دو درصد نفت هزار و ۷۹۸ میلیارد و ۴۳۰ میلیون ریال و جمع هزار و ۷۹۸ میلیارد و ۴۳۰ میلیون ریال.

اعتبارات طرح های انتقالی ملی به استان و قانون استفاده از توزان نیز در این سرفصل به ترتیب هزار و ۲۱۳ میلیارد و ۲۲۰ میلیون ریال و ۶۶۶ هزار میلیون ریال با جمع ۱۴ هزار و ۱۳۴ میلیارد و ۱۰ میلیون ریال.

منابع اختصاصی

منابع اختصاصی خراسان جنوبی هم از این سرفصل در بخش های هزینه ای، تملک و جمع آن به ترتیب ۱۰۵ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال، ۳۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال و ۱۴۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال. جمع کل منابع درنظر گرفته شده در این سرفصل نیز برای خراسان جنوبی ۲۰ هزار و ۳۵۰ میلیارد و ۹۸۰ میلیون ریال.

همچنین استان هایی که کمترین نصیب و بهره از بودجه ۱۴۰۱ دارند استان های اردبیل، لرستان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کهکیلویه و بویراحمد و ایلام هستند و استان های چون تهران، اصفهان، خوزستان، کرمان، خراسان جنوبی و هرمزگان در صدر جدول بودجه ای کشور قرار دارند.

انتهای پیام /۳۶۳۵


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + نه =