مطالبه های آبی خراسان‌جنوبی روز میز وزیر نیرو

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی ساعات انتهای شب گذشته دیداری با وزیر نیرو داشت و اساسی ترین مطالبه این استان یعنی آنچه مربوط به حوزه آب می شود را با وی درمیان گذاشت که محور این دیدار به چهار موضوع اساسی بر می‌گشت.

حجت الاسلام «مجید نصیرایی» نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ماحصل این دیدار را تشریح کرد و اظهار داشت: چالش های حوزه آب خراسان جنوبی شامل چهار محور اساسی است که به ترتیت شامل هدر رفت ۴۰ درصدی منابع آبی استان آن هم در این برهه که برای تامین جرعه‌ای آب باید هزینه‌های میلیاردی یا فراتر از آن کرد.

وی موضوع اساسی دیگر را اجرایی شدن کلان پروژه انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس برای خراسان جنوبی تشنه اعلام کرد و ادامه داد: موضوع بهره مندی از ظرفیت  آب های نامتعارف، و ژرف هم با توجه به قابلیت هایی که خراسان جنوبی در این زمینه دارد به طور حتم باید در دستور کار وزارت نیرو باشد.

به گفته وی وقتی که در این برهه حساس و بحرانی برای دست یابی به چند لیتر آب هزینه هنگفتی می شود هدر رفت ۴۰ درصدی آب در خراسان جنوبی آن هم به واسطه فرسودگی شبکه‌ها غیر قابل پذیرش است به همین سبب باید وزارت نیرو منابع لازم را هم در اعتبارات ملی و هم استانی به این موضوع به صورت ویژه اختصاص دهد تا بتوان بخشی از آن مورد نیاز این استان تشنه را تامین کرد.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی با بیان این که موضوع انتقال ابر پروژه انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس باید هر چه زودتر برای این استان نهایی و عملیاتی شود افزود: حداقل قدم های اولیه در این زمینه شروع این پروژه برای خراسان جنوبی برداشته شود تا مردم این استان کمی دلگرم شوند.

نصیرایی به وجود آب‌های نامتعارف و ژرف که خراسان جنوبی دارای قابلیت ویژه‌ای در این حوزه است نیز اشاره کرد و ادامه داد: وزیر نیرو عملیاتی شدن این خواسته‌ها را نیازمند مقدماتی دانست که به محض فراهم شدن زمینه‌های اجرایی آن به مردم استان اطلاع رسانی خواهد شد.

وی به موضوع هدر رفت و از دسترس خارج شدن بیش از ۶۰ درصد روان آب های در خراسان جنوبی اضافه کرد: این موضوع اساسی هم به طور ویژه باید در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری آن هم با تامین منابع مورد نیاز قرار گیرد.

انتهای پیام/۳۶۳۵


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + ده =