مهار ۱۵ میلیون متر مکعب رواناب پشت سازهای آبخیزداری خراسان‌جنوبی

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، اجرای نهضت آبخیزداری در خراسان جنوبی آن هم با اجرای بند و سدهای خاکی در محل خروجی روان آب های ناشی از بارندگی سبب شد تا ۱۵ میلیون متر معکب روان آب در پشت این سازها جمع آوری و مدیریت شود هرچند تا اجرا و مدیریت کامل روان آب ها که سالانه بیش ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون متر مکعب آن در استان تشنه خراسان جنوبی از دسترسی خارج می شود اما اجرای این نهضت تا کنون محاسن بسیاری داشته است که از جمله آن می توان به تغذیه منابع سفرهای زیر زمینی بالا دست قنات ها و افزایش دبی آب این منابع آبی در استان اشاره کرد.

بارندگی چند روز اخیر هم در هر نقطه ای که سازه ای وجود داشت هدر نرفت و مدیریت شد و آن طور که «علیرضا نصرآبادی» مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی هم امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به بارندگی های اخیر در استان گفت: در پی این بارندگی ها ۱۵ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری استان مدیریت شد.

وی افزود: شهرستان نهبندان با ثبت ۸۳ میلیمتر بارندگی بیشترین حجم مدیریت رواناب را نیز با ۹ میلیون متر مکعب به خود اختصاص داده است.

وی تاکید کرد : اگر وجود سازه های آبخیزداری نبود به احتمال زیاد در شهرستان نهبندان شاهد خسارت های فراوان سیلاب می بودیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از ساخت دو هزار و ۱۵۳ سازه ی آبخیزداری در استان خبر داد و افزود: امسال نیز ساخت ۲۰۰ سازه ی دیگر با اعتبار ۱۶۰ میلیارد تومان در دستور کار است که تعدادی از این سازه ها تا پایان امسال به بهره برداری می رسد. 

نصرآبادی ادامه داد: آبخیزداری یکی از شیوه‌های نوین حفاظت آب و خاک، مهار و پخش سیلاب‌ها است که باعث کنترل سیلاب‌های مخرب و نفوذ آب به داخل سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود. به گفته ی وی راهبرد اساسی کنترل سیلاب به تغذیه سفره‌های آب کمک می‌کند و موجب می‌شود که قنات‌ها، چشمه‌ها و چاه ها با تولید آب بیشتر بتواند زمین‌های کشاورزی بیشتری را به زیر کشت برده و در تولید محصولات غذایی بیشتر و همچنین تامین آب شرب جوامع روستایی که از دغدغه های اصلی است، نقش مهمی را ایفاء کنند.

انتهای پیام/۳۶۳۵


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 1 =