تحقق وعده دولت به زرشک‌کاران خراسان جنوبی

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، بارها و بارها از زبان مسئولان، کارشناسان و دلسوزان خراسان‌جنوبی شنیده‌ایم که زرشک یکی از محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی است که در کنار زعفران و عناب می‌تواند به رونق اشغال و حتی ارزآوری کمک کند.

اما فراتر از شعار، در عمل و اجرا چقدر برای رونق صادرات این محصول و کاهش مشکلات کشاورزان قدم برداشته شده است. وقتی صادرکنندگان با صراحت بیان می‌کنند که بازار هدف صادراتی از ما محصول سالم و ارگانیک می‌خواهد چقدر برای تولید زرشک ارگانیک و سالم کار کرده‌ایم.

قول استاندار در مراسم معارفه

آیا پاییز و زمستان ۱۴۰۰ نسبت به پاییز و زمستان ۹۹ شرایط کشاورزان زرشکار بهتر شده و صادرات این محصول در سال جاری نسبت به سال قبل رو به افزایش بوده و تجار تمایل بیشتری برای صادر این محصول استراتژیک داشته‌اند یا خیر؟

موضوع به حدی حائز اهمیت است که جواد قناعت استاندار جدید خراسان‌جنوبی در مراسم معارفه خود در تاریخ نهم آذرماه سال جاری بر فروش همه زرشک موجود در انبارهای استان در ظرف سه هفته آینده تأکید کرد تا اندکی از دغدغه‌های کشاورزان کاسته شود.

تولید هر کیلو زرشک حدود ۵۵ هزار تومان تمام می‌شود

حسین براتی، از کشاورزان و زرشک‌کاران خراسان‌جنوبی که در هفت هکتار زمین کشت زرشک دارد، در گفت و گو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه از خرید توافقی زرشک استقبال چندانی نشده است، اظهارکرد: در حال حاضر قیمت هر کیلو زرشک برای کشاورز بین ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان تمام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در شهرهای دیگر قیمت زرشک خراسان‌جنوبی حدود ۶۵ هزار تومان و زرشک پفکی تا ۸۵ هزار تومان نیز به فروش می‌رسد، بیان‌کرد: به نظرم قیمت زرشک در بازار باید حدود ۱۵ هزار تومان بیش از قیمت تمام شده برای کشاورز باشد تا سودی هم ببرد.

زرشک‌کار خراسان‌جنوبی در پاسخ به این سوال که چقدر از زرشک استان در حد ارگانیک و یا سالم است، ادامه‌داد: خود من زرشک ارگانیک و سالم و بدون سم و کود تولید می‌کنم که سال گذشته در آزمایشگاهی در هامبورگ آلمان مورد آزمایش قرار گرفت و سالم بودن آن تأیید شد.

زرشک ارگانیک باید ۳۰ درصد گران‌تر خرید شود

براتی با اشاره به اینکه رونق تولید زرشک ارگانیک جهت صادرات نیاز به حمایت از کشاورز دارد، گفت: البته باید به این نکته توجه ویژه داشته باشیم که زرشک ارگانیک باید حدأقل ۳۰ درصد بیش از سایر انواع زرشک خریداری شود تا زرشک کار نسبت به تولید این نوع محصول رغبت پیدا کند.

وی یادآور شد: در فصل برداشت محصول، قبل از اینکه دلالان ورود پیدا کنند، دولت باید بسته حمایتی را تدوین کند تا کشاورز آسیب نبیند.

این کشاورز خراسان‌جنوبی افزود: در مورد خرید حمایتی زرشک نیز تازه قیمت اعلام شده و باید بگذاریم مدتی بگذرد و بعد درباره نتایج آن صحبت کنیم و اینکه آیا می‌تواند مشکلات کشاورزان را در حوزه فروش حل کند یا خیر.

میرزایی، از دیگر زرشکاران خراسان‌جنوبی که در محدوده بخش مرکزی بیرجند و آرین شهر کشت زرشک دارد، در گفت و گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در منطقه‌ای که ما کشت زرشک داریم خرید توافقی خوبی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه با انعکاس مشکلات زرشک کاران توسط رسانه‌ها و پیگیری آن، امسال قیمت زرشک اندکی بهتر شده است، بیان‌کرد: به نظر من قیمت تمام شده زرشک خوب و مرغوب برای هر کشاورز حدود ۸۵ هزار تومان است و حال این قیمت‌ها را با قیمت خرید توافقی مقایسه کنید.

این زرشک کار خراسان‌جنوبی در زمینه تولید زرشک ارگانیک در خراسان‌جنوبی گفت: تولید زرشک ارگانیک بسیار سخت و شرایط خاصی را می‌طلبد چون در هر حال آفت به سراغ محصول می‌آید و کشاورز مجبور به سم‌پاشی می‌شود.

کشاورزی قراردادی راهکار رونق تولید زرشک ارگانیک

میرزایی گفت: البته می‌توان با راهکارهایی مثل کشاورزی قراردادی و تضمین خرید محصول به قیمت مناسب از کشاورز درخواست تولید ارگانیک را داشت.

وی با بیان اینکه برخی به جای ارگانیک و سالم بودن به خوش آب و رنگ بودن محصول نگاه می‌کنند، اظهارکرد: اگر شرایط و حمایت وجود داشته باشد، هیچ کشاورزی نیست که تمایل به کشت محصول ارگانیک نداشته باشد.

سبحان مصطفایی، مدیرعامل توسعه خوشه خشکبار در خراسان‌جنوبی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم قفل مشکلات و مسائل حوزه زرشک را باز کنیم باید به سمت کیفی سازی محصول در اندازه استانداردهای بین‌المللی و مطابق با کیفیت مد نظر بازار هدف برویم.

زرشک تولیدی باید کیفیت بین‌المللی داشته باشد

وی گفت: واقعیت این است که ما در زمینه زیرساخت‌های نگهداری، استفاده از کودها، نحوه خشک زرشک و … مشکل داریم و تا این مسائل حل نشود به کیفیت استانداردهای بین‌المللی و بازار جهانی نخواهیم رسید.

مدیرعامل توسعه خوشه خشکبار در خراسان جنوبی با بیان اینکه ما تنها تولید کننده زرشک بی دانه هستیم ولی آیا در زمینه دانش و تجربه کیفی سازی محصول هم مطلوب هستیم یا نه، بیان‌کرد: به عنوان مثال در حوزه مقابله با آفت زنگ زرشک که هر ساله تکرار می‌شود چه کرده‌ایم.

مصطفایی ادامه‌داد: شاید برخی این انتقادات من را برنتابند ولی واقعیت این است تا مشکل به صورت ریشه‌ای حل نشود، نمی‌توان انتظار بهبود اوضاع را داشت.

وی با تأکید بر اینکه کشاورزی قراردادی یکی از راهکارهای بسیار مهم در زمینه رفع مشکلات محصول استراتژیک زرشک است، گفت: در کشاورزی قرار دادی، بخش خصوصی با کشاورز قرارداد می‌بندد که محصول را مطابق با اصول مد نظر او کشت کند و از طرف دیگر تضمین خرید نیز می‌دهد.

مدیر عامل توسعه خوشه خشکبار در خراسان جنوبی اظهار کرد: صادرکنندگان زیادی را می‌شناسم که می‌گویند اگر زرشک مطابق با اصول مد نظر ما باشد با حجم زیادی نیز خریداری می‌کنیم و البته کشاورزی قراردادی در اندازه بسیار کم در استان وجود دارد.

تحقق وعده دولت به زرشک‌کاران خراسان جنوبی

وحید ضیائیان احمدی، مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار فارس با اشاره به تحقق وعده دولت به زرشک‌کاران خراسان جنوبی از آغاز خرید حمایتی زرشک در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: خرید حمایتی زرشک از ۲۵ آذر ماه طبق توافق هفته قبل استاندار خراسان‌جنوبی و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه این طرح با تجهیز چهار مرکز در خراسان‌جنوبی آغاز شده است، اظهار کرد: خرید در این طرح هزار تن پیش بینی شده است که اگر زرشک پفکی وارد بازار شود این میزان افزایش خواهد داشت.

در هر حال به نظر می‌رسد یکی از گره‌های صادرات زرشک در خراسان‌جنوبی بحث تولید محصول ارگانیک است و هر چقدر به سمت کاهش مصرف سموم و کود وتولید محصول سالم برویم، در واقع به سمت افزایش صادرات زرشک و در نتیجه بهبود وضع اقتصاد کشاورزی در استان رفته‌ایم.

از طرف دیگر در خرید توافقی و حمایتی قیمت باید متناسب با هزینه تمام شده زرشک برای کشاورز باشد تا او به سمت مشارکت در طرح راغب شود.

انتهای پیام/۳۶۳۵/ی


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 14 =