خراسان‌جنوبی پیشتاز در تهاترهای بانکی و مالیاتی برای توسعه راه‌ها

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، «وحید داعی» مدیر کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی امروز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: تحول و انقلابی در راه‌های مواصلاتی مرزی شرق کشور وقوع یافته است.

وی افزود: قرارداد ۵۹۰ کیلومتر با ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در دست اجراست.

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: این پروژه‌های مواصلاتی حدود ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ۵۰ کیلومتر از این میزان تا پایان سال زیر بار ترافیک می‌رود.

وجود ۱۷ هزار کیلومتر راه‌های اصلی و فرعی

داعی گفت: مجموع راه‌های خراسان‌جنوبی ۱۷ هزار و ۱۶۰ کیلومتر بوده که شامل راه‌های اصلی، دوم، فرعی و روستایی می‌شود و ۷۶۰ کیلومتر آن را راه دوم یا بزرگراه تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به استان، اعتبارات مناسبی به بخش راه تخصیص یافت، افزود: علاوه بر بودجه تخصیص یافته، از ظرفیت‌های مالی ماده ۵۶ برای تسهیلات و اعتبارات راه‌های استان استفاده شده و در زمینه تهاترهای بانکی و مالیاتی برای پرداخت بدهی پیمانکاران،‌ خراسان‌جنوبی جزو استان‌های پیشتار به شمار می‌‌رود.

ماهیرود؛ تنها مرز فعال در دوران کرونا

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی پیرامون اقدامات انجام شده در حوزه مرزی گفت: این استان حدود ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد که شامل چهار گذر مرزی در شهرستان زیرکوه معروف به یزدان، شهرستان درمیان معروف به گلورده، شهرستان سربیشه بنام ماهیرود و شهرستان نهبندان به نام دوکوهانه می‌شود.

داعی مرز ماهیرود را تنها مرز فعال در ایام کرونا اعلام کرد و افزود: این مرز از هاب‌های مهم و حیاتی در رونق ترانزیت و صادرات بوده که استان را به فراه در افغانستان متصل می‌کند و گمرک نیز در این مرز مستقر است.

وی ادامه داد: به دنبال تقویت راه‌های این مرز از «سربیشه» تا نقطه مرزی «ماهیرود» یا «میل ۷۸» با وسعت ۱۲۵ کیلومتر هستیم.

استقرار پیمانکاران در ۴ منطقه مرزی

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی یادآور شد: در مسیر سربیشه تا ماهیرود تا سال ۹۹ تنها ۲۰ کیلومتر دارای پیمانکار بود و امروز یعنی طی کمتر از یک سال و نیم، کل ۱۲۵ کیلومتر پیمانکار دارد که تحول و انقلابی در حوزه مرزی خراسان‌جنوبی است.

داعی تأکید کرد: اکنون در ۴ قطعه مرزی پیمانکار مستقر بوده و تا الان توانستیم ۳۰ کیلومتر آن را دو بانده کنیم.

وی درباره حوزه برون مرزی خراسان‌جنوبی توضیح داد: مسافت مرزی از نقطه «میل ۷۸» تا «فراه» افغانستان ۱۱۷ کیلومتر و مسافت ماهیرود تا قلعه‌کاه در افغانستان حدود ۶۴ کیلومتر بوده که جاده آن از نظر کیفی باید بهسازی شود.

رونق ترانزیت در کشور

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی اظهار داشت: از قلعه‌کاه تا فراه هم در قالب دو قطعه مناقصه برگزار و پیمانکار مستقر شده و در حال اجرای پروژه‌ای در در خاک افغانستان برای تقویت مرزها هستیم.

داعی گفت: در مرز یزدان نیز تا محدوده حاجی‌آباد باند دوم اجرا و بازارچه نیز فعال شده است.

وی عنوان کرد: تکمیل زیرساخت‌های مرزی و به دنبال آن رونق ترانزیت و جابجایی کالا به اقتصاد خراسان‌جنوبی، منطقه و کشور کمک خواهد کرد.

انتهای‌پیام/۶۹۰۱۴


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 2 =