دوبانده‌سازی جاده راهبردی بیرجند-قاین در پیچ و خم تأمین اعتبارات

خبرگزاری فارس-خراسان‌جنوبی؛ جاده مواصلاتی بیرجند – قاین یکی از کریدور‌های اصلی کشور بوده که بندر چابهار را به شمال شرق کشور متصل می‌کند.

این جاده راهبردی قرار بود از سال ۱۳۸۹ دوبانده شود، اما با گذشت یازده سال هنوز ۸۲ کیلومتر از ۱۰۰ کیلومتر این پروژه مهم به بهر‌برداری رسیده و ۱۸ کیلومتر آن باقی مانده و در پیچ و خم تأمین اعتبارات است.

طبق گفته مسؤولین در صورتی که اعتبارات لازم برای دوبانده‌سازی جاده بیرجند – قاین در سال جاری تخصیص یابد، این جاده راهبردی به طور کامل بازگشایی می‌شود.

قول‌هایی مبنی بر اینکه با تخصیص اعتبار در سال جاری دوبانده‌سازی تکمیل داده شده، اما هر سال چنین وعده‌هایی داده می‌شود و عملی در کار نیست.

جاده مرگ را در یابید

یکی از رانندگان کامیون گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: جاده بیرجند – قاین را از قدیم‌الایام به جاده مرگ می‌شناسیم؛ همه ساله تصادف‌های زیادی در آن انجام می‌شود.

وی گفت: تصادف‌هایی که در این جاده رخ می‌دهد به دلیل عرض جاده کم بوده و عمدتاً از نوع رخ به رخ و بیشترین آسیب متوجه سرنشینان خودرو‌ها است.

این راننده افزود: قسمت‌های زیادی از این جاده دوبانده شده، اما هنوز هم جا‌هایی وجود دارد که خطرساز بوده و باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشت.

وی با اشاره به اینکه اگر این جاده درست شود، می‌توان به جرأت گفت که درصد بالایی از تصادفات در خراسان‌جنوبی کاهش می‌یابد، اضافه کرد: در این صورت مردم با خیال راحت‌تری مسافرت می‌کنند.

پیشرفت ۸۲ درصدی دوبانده‌سازی جاده بیرجند – قاین

وحید داعی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهارداشت: از طول ۱۰۰ کیلومتری جاده بیرجند – قاین ۸۲ کیلومتر دو بانده شده و زیر بار ترافیک رفته و ۱۸ کیلومتر دیگر آن در دست اجرا است.

وی افزود: از جمله مشکلات این طرح افزایش هزینه‌های ناشی از نرخ تورم و تأخیر در ابلاغ و تخصیص اعتبارات است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ به این طرح ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در صورت تأمین به موقع اعتبار مورد نیاز در سال ۱۴۰۱ این طرح تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

علیرضا رضایی، رئیس پلیس راه استان نیز با اعلام اینکه تردد خودرو‌های سنگین از درصد زیادی نسبت به مدت مشابه پارسال در این جاده همراه بوده بر لزوم دوبانده‌سازی هرچه سریع‌تر آن تأکید کرد.

انتهای‌پیام/۶۹۰۱۴


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 4 =