۷۰ زندانی جرائم غیرعمد خراسان‌جنوبی چشم‌‌انتظار آزادی

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، حجت‌الاسلام «ابراهیم حمیدی» رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی ظهر امروز در دیدار اعضای هیأت‌امنای ستاد دیه استان با نماینده ولی فقیه در استان، اظهار داشت: ستاد دیه با ابتکار شهید لاجوردی در دهه هفتاد در کشور آغاز به کار کرد و تا امروز خدمات بسیار ارزشمندی به زندانیان جرائم غیرعمد به ویژه آزادی این زندانیان با همراهی خیران انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه در خراسان‌جنوبی این ستاد فعال بوده و هر ساله فعالیت‌های خوبی با همراهی خیران انجام می‌دهد، تصریح کرد: این ستاد در استان توانسته تعداد زیادی از مددجویان زندانی که با جرائم غیرعمد و جرائم مالی در زندان‌های استان بوده‌اند را در سال‌های متمادی فعالیت خود آزاد کند.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی به ترکیب ستاد دیه شامل اشخاص حقوقی و حقیقی اشاره کرد و یادآور شد: این ستاد نقش هماهنگ‌کننده داشته ولی کار اصلی را مردم و خیران انجام می‌دهند.

حمیدی با بیان اینکه یکی از کارهای مهم هیأت‌امنای ستاد دیه جلب رضایت شکات بوده تا با کمک خیران مقدمات کار برای آزادی زندانیان فراهم شود، اضافه کرد: عملکرد ستاد در سال گذشته و شاه بیت فعالیت این ستاد در ماه رمضان با برگزاری جشن‌های گلریزان بوده و رسماً آغاز این جشن از امروز زده شده و هماهنگی‌های لازم با استاندار انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال در تلاشیم تا جشن گلریزان باشکوه‌تر از همیشه در استان برگزار و زمینه جلب مشارکت خیران و مردم برای این امر خداپسندانه فراهم شود، افزود: در سال گذشته علی‌رغم وضعیت کرونایی با تلاش‌های صورت گرفته بیش‌از یک‌ میلیارد تومان در جشن گلریزان استان جمع‌آوری شد.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تعداد افرادی که در سال گذشته با کمک ستاد دیه استان آزاد شدند ۱۴۷ نفر بودند، اضافه کرد: این افراد شامل ۷۲ نفر با جرائم بدهی مالی، ۶۰ نفر جرائم بدهی مهریه، ۱۴ نفر بدهی نفقه و یک نفر بدهی دیگر بوده است.

حمیدی افزود: از مجموع زندانیان آزاد شده با کمک ستاد دیه استان در سال گذشته ۱۴۳ نفر مرد و ۴ نفر خانم بودند.

وی مجموع بدهی زندانیان آزاد شده را بیش‌ از ۵۲.۵ میلیارد تومان دانست و گفت: بخش عمده این بدهی مربوط به گذشت شکات بوده که مبلغی حدود ۱۷ میلیارد  و ۲۰۰ میلیون تومان که حدود یک سوم بدهی‌ها را شامل می‌شد که توسط شکات با پیگیری اعضای ستاد بخشیده شده است.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه مبلغی که آورده خود محکومین برای آزادی ۸۷۰ میلیون تومان بوده است، یادآور شد: همچنین حدود ۲۸ میلیارد تومان حکم احصار از دادگاه‌ها برای این افراد صادر شده است.

حمیدی با اشاره به اینکه کمکی که ستاد دیه استان با همکاری خیران استان برای آزادسازی این زندانیان انجام داده ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بوده که بخشی موردی و بخشی مربوط به جشن گلریزان بوده است، تصریح کرد: به ازی این مبلغ یک‌ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان از ستاد دیه مرکز کمک برای آزادی این زندانیان دریافت شده است.

وی با اشاره به اینکه دولت برای کمک به آزادی زندانیان تسهیلات قرض‌الحسنه از طریق بانک‌های عامل که در استان شامل بانک‌های ملت، صادرات، تجارت و ملی بوده پرداخت می‌کند، یادآور شد: در این راستا در استان در سال گذشته ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به زندانیان معرفی شده پرداخت شده است.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ زندانی دارای جرائم غیرعمد و بدهی‌های مالی در زندان‌های استان چشم به راه برای آزادی با کمک خیران هستند، گفت: امیدواریم امسال با همکاری خیران بتوانیم اقدامات لازم را برای آزادی این افراد از زندان‌ها و بازگشت‌ آن‌ها به دامان خانواده‌ها انجام دهیم.

حمیدی به انجمن حمایت از زندانیان اشاره کرد و افزود: این انجمن بیشتر در حوزه کمک به خانواده زندانیان فعالیت دارد.

وی بیان داشت: انجمن حمایت از زندانیان مرکزی بیرجند که شامل زندانیان بیرجند، خوسف، سربیشه و درمیان شده در مجموع طی سال گذشته ۱۱ میلیارد تومان به خانواده زندانیان کمک کرده است.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی ادامه داد: این انجمن توانسته موجبات آزادی ۱۴۰ زندانی را در استان با مبلغ حدود ۳.۵ میلیارد تومان فراهم کند.

حمیدی با بیان اینکه ۵۶۰ خانواده تحت پوشش انجمن حمایت از زندانیان مرکزی بیرجند بوده که این خانواده‌ها جزو خانواده‌های بی‌بضاعت هستند، تصریح کرد: در سال گذشته ۳ هزار و ۱۰۰ بسته که عمده آن بسته غذایی بوده و ۱.۵ میلیارد تومان کمک توسط این انجمن به خانواده‌های تحت پوشش صورت گرفته است.

وی ادامه داد: مجموع خدمات آموزشی، بهداشت و درمان، اشتغال و کارآفرینی که توسط این انجمن ارائه شده ارزشی معادل ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان داشته است.

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی ادامه داد: در سال گذشته ۳۴۹ نفر از زندانیان جرائم عمد در استان مشمول عفو رهبری قرار گرفته‌اند و آزاد و یا مشمول تخفیف شده‌اند.

حمیدی خاطرنشان کرد: از این تعداد ۴۷ نفر محکوم به اعدام بوده و مشمول عفو رهبری شدند که حکم آن‌ها تبدیل به حبس شده است.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷/ب


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − سه =