خراسان‌جنوبی ۱۱ درصد جلوتر از متوسط کشوری در اجرای طرح هادی روستایی

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، قاسم تنها، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان اظهار داشت: در ۲۱ فروردین ۱۳۵۸ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به فرمان تاریخی امام تأسیس و براساس مفاد این فرمان بحث تأمین مسکن برای محرمان سرلوحه بیناد مسکن قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ابتدای امر بنیاد مسکن در روستاها و در حاشیه شهرها فعالیت خود را با ساخت مسکن برای محرومان آغاز کرد، افزود: بعد از آغاز جنگ تحمیلی بازسازی مناطق جنگ‌زده به بنیاد مسکن واگذار و بعد از آن فعالیت بنیاد ادامه یافت تا در سال ۱۳۶۶ که اساس نامه بنیاد مسکن در مجلس مصوب و براساس آن فعالیت‌های متنوعی به این بنیاد واگذار شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی یکی از فعالیت مهم بنیاد مسکن را مقام‌سازی مسکن در سطح روستاها برشمرد و گفت: براساس سرشماری نفوس و مسکن در سال ۸۵ تعداد ۸۸ هزار و ۸۳۵ واحد مسکونی در سطح روستاهای استان نامقاوم بودند که با طرح‌های مختلف الان بیش‌از ۴۷ هزار مسکن این بنیاد در سطح روستاهای استان احداث کرده است.

تنها اضافه کرد: شاخص مقام‌سازی مسکن در استان به ۵۳.۵ درصد رسیده که شاخص متوسط مقام‌سازی در کشور در حال حاضر حدود ۵۲ درصد می‌باشد و این آمار نشان می‌دهد متوسط مقام‌سازی استان نسبت به متوسط کشوری حدود یک درصد بیشتر بوده اما این امر در تمام استان به طور یکسان نیست و نیاز بوده تا شهرستان‌های مرزی از تسهیلات مسکن بیشتر استفاده کنند.

وی با بیان اینکه خراسان‌جنوبی استانی زلزله‌خیز بوده و هر آن احتمال دارد که زلزله‌ای در آن رخ داده و مشکل آفرین شود، یادآور شد: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲ هزار و ۷۲۳ متقاضی به بانک‌ها معرفی که از این تعداد تاکنون یک‌هزار و ۸۵۲ نفر قرارداد منعقد و شروع به کار کرده و یک‌هزار و ۳۸۶ متقاضی فندانسیون را اجرا یک‌هزار و ۱۶ نفر اسکلت و اجرای سقف داشته و ۵۲۴ نفر به مرحله پایان کار و سفت کاری رسیده‌اند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در بحث احداث مسکن محرومان که قسمتی از این کار به صورت بلاعوض تأمین می‌شود براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین بنیاد مسکن و سازمان مدیریت کشور منعقد شده ۱۱ هزار مسکن در استان طی دو، سه سال گذشته اجرا شده است، اضافه کرد: از این تعداد بیش‌از ۹ هزار و ۶۴۵ مورد آن به پایان رسیده و مابقی هم در دست اقدام است.

تنها ادامه داد: اتفاق خوبی که در اسفندماه افتاد حضور مهندس فتاح رئیس بنیاد مسکن کشور و دکتر نیک‌زاد به استان بود که براساس تفاهم‌نامه‌ای که منعقد شده ۲۰ هزار مسکن برای محرومان در کشور باید احداث که ۵۰۰ واحد سهم استان بود و در آن سفر به هزار واحد افزایش پیدا کرد.

وی بیان داشت: از همان لحظه کار را به شدت پیش می‌بریم و حدود ۶۴۰ فقره پرونده تاکنون در استان تشکیل شده ۳۷۳ مورد پروانه گرفته‌اند و در حال حاضر ۱۴۰ مورد اجرای قالب‌بندی و الموتوربندی نموده و ۱۳۴ مورد هم اجرای فنداسیون را انجام داده‌اند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه بحث ساخت مسکن برای محرومان از محل تفاهم‌نامه مزایای خیلی عالی دارد به طوری که ۵۰ میلیون به صورت بلاعوض به متقاضی داده می‌شود، تصریح کرد: همچنین میلگرد و سیمان را نیز بنیاد مسکن به صورت رایگان متقبل شده است.

تنها یکی دیگر از اقدامات بنیاد مسکن را تهیه طرح‌های هادی و نقشه این طرح‌های برای روستاها دانست و افزود: در استان تمام ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار همه دارای نقشه طرح هادی هستند.

وی ادامه داد: حتی به این بسنده نکرده‌ایم و ۱۹۳ روستای زیر ۲۰ خانوار استان نیز که جز تکالیف بنیاد نبوده برای آنها نیز نقشه طرح هادی تهیه شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تعداد ۱۶۷ روستای بالای ۲۰ خانوار استان که افق ۱۰ ساله آماده طرح آنها تمام شده بود بحث بازنگری آنها انجام شده است، یادآور شد: در این راستا حدود ۱۶.۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

تنهای گفت: در سال گذشته ۸۲ طرح هادی روستایی در استان بازنگری شده است.

وی با اشاره به اینکه از مجموع روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان تاکنون در ۶۰۸ روستا طرح هادی اجرا شده به طوری که شاخص اجرای طرح در استان به ۶۶.۲ درصد رسیده در حالی که متوسط کشوری ۵۵ درصد بوده که ۱۱ درصد از شاخص کشوری جلوتر هستیم، اضافه کرد: تاکنون ۲۰۴ میلیارد تومان در خصوص اجرای طرح هادی در استان هزینه شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در شش ماه گذشته رکوردی در استان ثبت شده به طوری که کل اعتبارات استانی که تا پایان ۱۴۰۰ داشته‌ایم حدود ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و اعتبارات ملی که در این چند ماه برای استان جذب شده ۱۴۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده که ۲۰ برابر اعتبارات استانی است، بیان داشت: قطعاً در این راستا استاندار، معاونان و دستگاه‌های اجرایی بسیار کمک کرده‌اند.

تنها با اشاره به قیر رایگانی که به بنیاد داده می‌شد تا دهیاران آن را برای آسفالت استفاده کنند، گفت: در دو دهه گذشته به دلیل خشکسالی رمقی برای دهیاری‌ها از نظر اعتباری باقی نمانده بود بنابراین در این راستا طی نشستی که با دادستان و دستگاه‌های اجرایی استان داشتیم این اجازه به بنیاد مسکن داده شد تا از محل قیر هزینه دیگر را انجام دهد و این زمینه‌ای شد تا بتوانیم ۴۰ میلیارد تومان اعتبار به خراسان‌جنوبی داده شود.

وی با بیان اینکه در بحث اعتبارات ملی و استانی طرح هادی ۱۳۸ روستای استان را در برنامه اجرای طرح در سال مالی ۱۴۰۰ قرار داده‌ایم، افزود: از این تعداد ۳۰ روستا جزو روستاهای جدید و بقیه روستاهای نیمه تمام هستند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی سهیمه اولیه استان در بحث قیر رایگان را ۴۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به مجوزی که اخذ شده یک مرحله ۴۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر در این حوزه اخذ و هنوز هم پیگیر برای افزایش آن هستیم.

تنها ادامه داد: تعداد ۱۵۰ روستای استان از محل اعتیارات قیر رایگان بهره‌مند می‌شوند.

وی گفت: از سال ۹۴ که بحث قیر رایگان آغاز شده تاکنون ۳۴۴ روستای استان بالغ‌بر ۳ میلیون و ۱۲۰ هزار مترمربع اجرای آسفالت شده و بیش‌از ۷۶ میلیارد تومان بحث اعتبار قیرها بوده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به بحث بهسازی بافت‌های باارزش و گردشگری که توسط بنیاد مسکن انجام می‌گیرد، اضافه کرد: تاکنون پنج روستای استان در این زمینه در برنامه کار قرار داده شده و بیش‌از ۷ میلیارد تومان بهسازی را در این روستاها انجام شده است.

تنها ادامه داد: در سال گذشته ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار در این راستا برای روستای چنشت و روستای نای بند اعتبار جذب شده که در حال اجرا است.

وی از اقدامات دیگر بنیاد مسکن را تأمین زمین برای مسکن در روستاها دانست و یادآور شد: از ابتدای شکل‌گیری استان تاکنون ۵ هزار و ۷۹۰ هکتار زمین توسط بنیاد مسکن در استان تأمین شده و به ۲۶ هزار و ۹۵۴ خانوار واگذار شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی متذکر شد: در سال ۱۴۰۰ نیز ۱۵۰ هکتار سهیمه استان در بحث تأمین زمین بوده که این را به ۵۲۶ هکتار رسانده‌ایم که در سطح روستاها حدود ۴ برابر سهمیه زمین برای روستائیان تأمین شده است.

تنها ادامه داد: همچنین در سال گذشته ۲ هزار و ۴۰۸ قطعه زمین در استان به متقاضیان واگذار شده است.

وی صدور اسناد مالکیت را یکی دیگر از اقدامات بنیاد مسکن عنوان کرد و گفت: این اقدام مزایای متعددی مانند تثبیت مالکیت، بالا بردن ارزش اقتصادی ملک، استفاده از این سند در مراجع قضایی و بانک‌ها به عنوان وصیقه و کاهش دعوای در مراجع قضایی بوده که در این راستا نیز تاکنون ۷۵ هزار و ۳۴۰ جلد سند در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان صادر شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی اضافه کرد: از این تعداد ۶۶ هزار و ۳۹۶ فقره سند روستایی و ۸ هزار و ۹۴۲ مورد سند شهری است.

تنها در ادامه گفت: همچنین در سال گذشته ۳ هزار و ۵۰۰ جلد سند صادر شده است.

وی در رابطه با ساخت مسکن در شهرها و رستاها بیان داشت: تعداد ۳ هزار و ۷۹۲ واحد مسکونی در استان ساخته شده و ۹۶۲ واحد در حال ساخت است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی به فعالیت انجمن خیران استان برای ساخت مسکن اشاره کرد و یادآور شد: این انجمن در حال حاضر ساخت یک‌هزار و ۱۸۵ واحد را در دست اقدام داشته که ۳۸۲ مورد ساخته و ۵۷۳ مورد در حال ساخت است.

تنها با بیان اینکه در حوزه مسکن مهر در استان ۸ هزار و ۲۸۸ واحد توسط بنیاد مسکن ساخته شده است، افزود: در اقدام ملی مسکن نیز ۲ هزار و ۷۴۳ متقاضی در استان شناسایی، ۲ هزار و ۱۹۶ مورد اخذ پروانه، یک‌هزار و ۳۰۰ مورد اجرای فونداسیون و ۳۷۰ مورد به اجرای اسکلت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در نهضت ملی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر که بنیاد مشکن قائم مقام و کارگزار وزارت راه و شهرسازی برای ساخت این مسکن‌ها بوده و در خراسان‌جنوبی تمامی شهرستان‌های استان به جز بیرجند را شامل می‌شود تعداد ۳۱ هزار و ۲۲۱ مقاضی تاکنون ثبت‌نام کرده‌اند، تصریح کرد: از این تعداد ۱۹ هزار و ۵۵۹ مورد حائز شرایط اولیه بوده و ۷ هزار و ۱۷۲ نفر مورد تأیید اولیه شده‌اند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در راستای شعار سال، بنیاد مسکن استان با همکاری ۲۰ کارشناس ارشد فنی، ۴۲ کارشناس فنی و ۱۸۰ ناظر فنی فعال کار ساخت واحدهای مسکونی را انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد: در سال گذشته یک‌هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی توسط بنیاد مسکن ایجاد شده و در سال جاری از این عدد هم فراتر خواهیم رفت.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 16 =