وجود بزرگترین سایت تولید بذر پنبه در خراسان‌جنوبی/ کارنامه قابل قبولی در حوزه صادرات نداریم

مهدی جعفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، با بیان اینکه از ابتدای حضور بنده در سازمان جهاد کشاورزی با چالش‌هایی روبرو بودیم، اظهار داشت: کمبود نهاده‌های دامی، تنظیم بازار و میوه شب عید از جمله این موارد بود که به خوبی مرتفع شد.

وی از فعالیت شبانه‌روزی خود در مجموعه جهاد کشاورزی خبر داد و بیان داشت: در مجموع تعطیلی‌های بنده تا سه روز بوده و بقیه ایام را از صبح تا شب سرکار بوده‌ام

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ماه مبارک رمضان نیز چالش‌های خود را داشت، ادامه داد: تأمین و عرضه مایحتاج ماه مبارک را تمام کردیم و سپس با توزیع عادلانه یارانه‌ها مواجه شدیم.

«رضایت مردم» و «احترام به ارباب رجوع»؛ خط و مشی جهاد

جعفری با بیان اینکه خداوند انسان را دوست دارد که مشکلات مردم را به دست شما می‌دهد، افزود: هر کسی بتواند از این فرصت استفاده کند می‌تواند برای خود ذخیره‌ای داشته باشد و امید است بعد از پایان کار شرمنده مردم و خداوند نباشیم.

وی اضافه کرد: از زمانی که وارد مجموعه جهاد کشاورزی شدم دو خط مشی کلی را طرح کردیم؛  «رضایت مردم» و «احترام به ارباب رجوع» لذا سعی کردیم قانون را به نفع مردم تفسیر و قانون را منعطف نگه‌داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برنامه گفتمان را تعریف کردیم، گفت: در این برنامه سفر به شهرستان‌ها برنامه‌ریزی شده و در آنجا میز خدمت تحت عنوان سردار «سلیمانی» برگزار می‌شود.

آغاز سفرهای شهرستانی با هدف گره‌گشایی از مردم

جعفری با بیان اینکه در سفرهای شهرستانی حضور مردم، هزینه سفر و تصادفات را کم می‌کنیم، تصریح کرد: هزینه سفر ما سلسله مراتبی دارد معمولاً سه روز آخر هفته تا تعطیلات روز جمعه در این سفرها هستیم و دیدار با همکاران، سرکشی از پروژه‌ها و برگزاری میزخدمت سردار «سلیمانی» با حضور مدیران و مردم انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه این میز در محل اجتماعی بزرگ برگزار می‌شود، یادآور شد: در هر سفر ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر از مردم حضور فیزیکی دارند و باید مشکلات مردم در همان شهرستان حل شود و فردی را به مرکز استان نمی‌فرستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه سفرهای ما در حوزه گره‌گشایی و مشکلات بروکراسی اداری انجام شده است، تبیین کرد: از این هفته سفرهای شهرستانی ما آغاز می‌شود.

شناسایی محصولات مزیت‌دار شهرستان‌ها

جعفری با بیان اینکه ما برای خودمان خط‌مشی تعریف کردیم، اضافه کرد: ما در تمام شهرستان‌های استان محصولات مزیت‌دار را شناسایی کردیم تا در هر شهرستان محصولات مزیت‌دار چرخه تولید آن کامل شود و ارزش افزوده شامل کشاورزان و دامداران شود.

وی با بیان اینکه در برنامه نخست طرح وارد کار پژوهشی شدیم، گفت: با بنیاد نخبگان وارد کار شدیم و هزینه مطالعات را برای محصولات ویژه در نظر گرفتیم و نیمی از هزینه را بنیاد نخبگان تقبل و نیمی را جهاد کشاورزی تقبل کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اکنون چرخه تولید کامل در حوزه پنبه را داریم، تصریح کرد: این چرخه از کشت و جداسازی بذر و فرآوری تا تولید لباس را در استان شامل می‌شود.

وجود بزرگترین باغ زرشک خاورمیانه در خراسان‌جنوبی

جعفری با بیان اینکه استان ما بزرگترین سایت تولید بذر پنبه را در کشور دارد، یادآور شد: در حوزه گل نرگس ورود پیدا کردیم و در اکوتوریسم ایجاد باغ ویژه توریسم کشاورزی در کنار توریسم طبیعی وارد شدیم و این طرح در پارک بین‌آباد خوسف دیده شده است.

وی از وجود برزگترین باغ خاورمیانه در حوزه زرشک در استان خبر داد و افزود: از ظرفیت زعفران در استان استفاده نکردیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در حوزه آب وضعیت خوبی نداریم، ادامه داد: بهره‌وری تولید در استان پایین است و میزان تولید به میزان آب کم و تولید بر حسب سطح زیرکشت هم کم است و راهی جز افزایش عملکرد در واحد سطح نداریم.

جعفری با بیان اینکه در تعریف جدید جنگل‌زدایی را آوردیم، اضافه کرد: در این حوزه چند محصول و تولید ماکیان هر چه تولید شود ایجاد می‌شود تا اکوسیستم تکمیل شود و در سربیشه در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه حوزه گلخانه‌ای مورد توجه ما است، گفت: مدت زمان تولید در گلخانه کم است و بهره‌وری بیشتر دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی از وجود ۸۰ هکتار گلخانه در استان خبر داد و تصریح کرد: در استان تعریف درستی از گلخانه نداشتند به عنوان مثال برای ۳۰ هکتار ظرفیت گلخانه‌ای دو لیتر آب گذاشتند در صورتی که به ازای هر هکتار یک لیتر آب مصرف می‌شود.

جعفری با بیان اینکه زیرساخت راه‌اندازی گلخانه ایجاد شده است، یادآور شد: به جز گلخانه خوسف که تا حدودی به نتیجه رسیده بقیه گلخانه‌های استان معطل است.

لزوم فراگیری نهضت گلخانه‌ای

وی با بیان اینکه نهضت گلخانه‌ای باید فراگیر شود، ادامه داد: اصلاح الگوی کشت باید تعریف شود و بازار گیاهان دارویی موجود است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه زرشک نباید در استان کشت شود چراکه از سود یک عده کاسته می‌شود و بازار ندارد، افزود: اگر روی بیاوریم به گل محمدی به مراتب عملکرد و فروشش از زرشک بیشتر است.

وجود ۸۰۰ گونه گیاه دارویی در استان

جعفری با بیان اینکه باید به سمت گیاهانی برویم که بازار فروش دارد، اضافه کرد: تعداد ۸۰۰ نوع گیاه دارویی مرتعی و آنغوزه اقتصاد بزرگ در استان است و اقتصاد آن با نفت برابری می‌کند.

وی با بیان اینکه در حوزه فرآوری آنغوزه کار نشده است، گفت: آنغوزه طبس برند جهانی است و نهبندان نیز آنغوزه دارد و بسیار سطح زیرکشت دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ۳۸ هزار خانوار در کار زرشک فعالیت دارند، تصریح کرد: این محصول در استان فرآوری نمی‌شود و نیاز به خرید تضمینی دارد.

جعفری با بیان اینکه خرید تضمینی برای گندم انجام می‌شود، یادآور شد: برای زرشک خرید تضمینی انجام نمی‌شود و زرشک تره‌بار است و باید مازاد آن را خشک کرد.

وی ادامه داد: رسانه‌ها می‌توانند در فصلی که محصولات عمده وجود دارد محصولات استان خود را در سایر استان‌های کشور تبلیغ کنند.

شهرداری در تبلیغ محصولات کشاورزی همکاری کند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه رسانه می‌تواند زرشک را تبلیغ کند، افزود: در حوزه گل نرگس تبلیغ نشده در حالی که گل نرگس خراسان‌جنوبی از شیراز بهتر است ولی معرفی نشده است.

جعفری با بیان اینکه شهرداری فعالیت خاصی برای معرفی محصولات کشاورزی ندارد، اضافه کرد: در بلوارهای داخل شهر می‌توان درخت عناب، زرشک و زیتون کشت کرد تا راهی برای معرفی محصولات استان نیز باشد.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد گیاهان گلدار دارویی هستند، گفت: می‌توانیم دهکده توریستی گیاهان دارویی داشته باشیم و ما در سازمان جهاد کشاورزی گلخانه گیاهان دارویی و باغی را راه‌اندازی می‌کنیم ولی این اقدام باید در شهر اتفاق می‌افتاد.

۲ هزار هکتار زمین؛ زیرکشت تولید ذرت علوفه‌ای

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی حلقه‌های مفقوده را پیدا کردیم، تصریح کرد: در سال جاری ۲ هزار هکتار زمین زیرکشت تولید ذرت علوفه‌ای که مورد نیاز دام سنگین است در استان داریم.

جعفری با بیان اینکه قبل از این علوفه را خارج از استان می‌آوردیم، یادآور شد: در حوزه دامداری و کشاورزی نامتوازن عمل کردیم و ظرفیت کشت علوفه را به سمت کشت درخت بردند.

وی پشم گوسفند را حلقه مفقوده استان عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر پشم را می‌سوختند ولی اگر فرآوری شده و تبدیل به نخ شود ۴۰۰ درصد افزایش قیمت دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در ایام عید کمبودی در کالاهای اساسی نداشتیم، افزود: اقلام اساسی ما شامل شکر، برنج، گوشت منجمد قرمز و گوشت منجمد مرغ که نیاز روزانه مردم تأمین می‌شد و افزایش نیز قیمت نداشتیم.

 

توزیع ۱۲۰ تن مرغ در روز ۱۲ فروردین‌ماه امسال

جعفری از توزیع ۱۲۰ تن مرغ در روز ۱۲ فروردین‌ماه سال جاری در استان خبر داد و اضافه کرد: این در حالی است که نیاز روزانه استان ۴۰ تن بوده است.

وی با بیان اینکه در ماه رمضان بی‌تدبیری مباشر توزیع اقلام پروتینی سبب نگرانی مردم شد، گفت: مباشر باید صبح برای توزیع حاضر می‌شد که ساعت ۱۲ ظهر رفته و مردم را معطل کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به طرح مردمی‌سازی توزیع عادلانه یارانه‌ها، تصریح کرد: قبل از این یارانه‌ای که ما داده می‌شد را واردکننده مصرف می‌کرده و این موضوع در هیچ جای دنیا مرسوم نیست.

جعفری با بیان اینکه واردات کالا با ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مردم می‌رسید، یادآور شد: اگر یارانه به سر سفره مردم می‌آمد ۳.۲ میلیون تومان سالانه باید به مردم کمک می‌شد.

ارز ۴۲۰۰ تومانی فسادزا بود

وی با بیان اینکه با استفاده از این ارز تولید ماکارانی شده و به سایر کشورها رفته است، ادامه داد: ارز ۴۲۰۰ تومانی فسادزا بود ولی کسی اقدام نکرد چراکه کسی به فکر فقیر و غنی نبود ولی اکنون یک نفر پیکره این نظام را درست می‌کند چون کشور و مردم را متعلق به خود می‌داند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه با اجرای این طرح در ابتدا بسترهای فساد و قاچاق بسته می‌شود، افزود: بهره‌وری بیشتر می‌شود و در کشور تولید رونق پیدا می‌کند و اشتغال در حوزه تولید افزایش می‌یابد.

جعفری با بیان اینکه در استان ما سه قلم کالای مشمول طرح از جمله مرغ، تخم‌مرغ و شیر وجود دارد، اضافه کرد: تولیدکنندگان باید سود واقعی داشته باشند و مردم به تولید دلگرم می‌شوند و بهره‌وری را بالا برده و تولید بیشتر می‌شود.

کمبودی در اقلام اساسی نداریم

وی با بیان اینکه این طرح برای روستایی صرفه اقتصادی دارد، گفت: به تمام جاماندگان یارانه داده می‌شود تا به کسی ظلم نشود و اکنون فضای جامعه احساسی است و زمانی که فضا عقلانی و موضوع تبیین شود دغدغه‌های مردم کمتر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در وضعیت اقلام کالاهای اساسی هیچ‌گونه مشکلی نداریم، یادآور شد: تخم‌مرغ مازاد داریم و مرغ‌های توزیع شده در دست فروشندگان مانده است.

جعفری با بیان اینکه در حوزه سازمان مدیران شهرستانی بیشتر آن‌ها جابه‌جا شدند، ادامه داد: بیشتر افراد انقلابی و جوان گماشته شدند و اصل بر خوب بودن گذاشته شده و باید با ما سیاست‌های حوزه را تبیین کنند.

کارنامه قابل قبولی در حوزه صادرات نداریم

وی با بیان اینکه در موضوع صادرات باید تبلیغات شود، افزود: تیم اقتصادی از افغانستان آوردیم و مرغ زنده را به افغانستان صادر کردیم و باید بتوانیم صادرات دانش را داشته باشیم تا کشاورزی پایدار را برای آن‌ها به ارمغان بیاوریم و کارنامه قابل قبولی در حوزه صادرات نداریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه سطح زیرکشت محصولات باغی استان بیشتر از محصولات زراعی است، گفت: تک محصولی حرکت کردیم و این خوب نیست.

وجود بیش از ۲ میلیون واحد دامی در استان

جعفری با بیان اینکه محصولات زراعی ارزش آن خیلی زیاد است، افزود: یک دهم گردش ریالی اقتصاد استان در حوزه زراعی و باغی است و باید آن را افزایش دهیم.

وی از وجود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد دامی در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: در حوزه زراعی استان یک درصد جمعیت و یک درصد تولیدات کشور را دارد.

انتهای پیام/۶۹۰۷۱/ب


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 10 =