۳۵ درصد محصولات پروتئینی خراسان‌جنوبی توسط عشایر تولید می‌شود

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، حسین نجف‌پور، مسئول بسیج عشایر خراسان‌جنوبی صبح امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه استان، اظهار داشت: نظام اسلامی برای عشایر ارزش قائل است و آن‌ها را یکی از قشرهای مهم می‌شاسند که در راه سازندگی و در دفاع کشور سهیم هستند.

وی با بیان اینکه ۲۹ اردیبهشت‌ماه سال ۵۸ جمعی از عشایر با بنیان‌گذار انقلاب دیدار کردند، تصریح کرد: امام امت آن‌ها را ذخایر امت نام گذاشتند امروز تجدید میثاقی با اندیشه‌های امام و تجدید میثاقی با مقام معظم رهبری دارند.

مسئول بسیج عشایر خراسان‌جنوبی با بیان اینکه عشایر استان همیشه پای کار نظام بوده‌اند، یادآور شد: حماسه‌آفرینی در یوم‌الله‌ها، تقدیم ۷۲ شهید، حضور در انتخابات و حضور در راهپیمایی نمونه‌های افتخارآمیزی از آن‌ها است.

نجف‌پور خراسان‌جنوبی را چهارمین استان عشایری کشور عنوان کرد و افزود: جمعیت عشایر استان ۷۲ هزار نفر است که ۹ درصد جعیت استان را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه عشایر استان یک‌ میلیون و ۶۰۰ هزار رأس دام سبک و سنگین دارند، یادآور شد: حدود ۳۵ درصد محصولات پروتئینی و ۲۵ درصد صنایع‌دستی استان را تولید می‌کنند.

مسئول بسیج عشایر خراسان‌جنوبی با بیان اینکه عشایر در زمینه تأمین امنیت اصالت فرهنگی و اجتماعی نیز پیشرو بوده‌اند، ادامه داد: جمعیت کثیری از عشایر به عضویت بسیج در آمده‌اند و در عرصه‌های دینی، تربیتی، فرهنگی، اقتصادی، ورزشی و محرومیت‌زدایی فعالیت می‌کنند.

۸۰ درصد عشایر در مناطق مرزی

نجف‌پور با بیان اینکه حدود ۸۰ درصد عشایر در مناطق مرزی، نقاط کور و صعب‌العبور فعالیت دارند، اضافه کرد: حدود ۲۰ درصد آن‌ها نیز در حاشیه کویر فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه عشایر همیشه همیار نیروهای مرزبانی و سربازان گمنام امام زمان(عج) هستند، گفت: نظام اسلامی ضمن حفظ کرامت انسانی، خدمات بسیار زیادی را در ۴۴ سال گذشته به عشایر عرضه کرده است.

مسئول بسیج عشایر خراسان‌جنوبی تصریح کرد: نعمت امنیت در مناطق عشایرنشین، آب بهداشتی، برق، گاز، آموزش و ارتباطات از برکات انقلاب اسلامی ایران بوده است.

نجف‌پور با اشاره به تغییرات آب و هوایی و خشکسالی‌های پی درپی در خراسان‌جنوبی، یادآور شد: با وجود کمبود آب شرب، کمبود ایلراه‌ها، فقر مراتع، کمبود و گرانی علوفه، اجرای ناصحیح خرید تضمینی دام عشایری و عدم حمایت از صنایع‌دستی صبورانه در تأمین امنیت و تولید ملی انجام وظیفه می‌کنند.

وی با بیان اینکه سپاه انصارالرضا(ع) خراسان‌جنوبی در سال گذشته با واردات یک‌هزار و ۶۰۰ تن علوفه از استان‌های جنوبی کشور با حداقل هزینه به عشایر کمک کرده است، ادامه داد: همچنین توزیع ۴۰ تانکر آب شرب با کمک خیرین، ساخت ۳۰ واحد الگویی دام و طیور، کشت ۲۰۰ هکتار زیره در اراضی دیم، اجرای خط آب یکی از روستاهای عشایری بعد از ۱۰ سال، اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال به مبلغ حدود ۶ میلیارد تومان، اولویت گروه‌های جهادی غیربومی به مناطق عشایری و مرزی، ساخت حمام ضدکنه، توزیع جوجه بومی تخم‌گذار و احیای قنوات خشک شده از دیگر کمک‌های سپاه به عشایر استان بوده است.

انتهای پیام/۶۹۰۷۱/ب


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + یازده =