۴ اثر تاریخی خراسان‌جنوبی در انتظار ثبت جهانی

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، هادی شاهوردی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی صبح امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، اظهار داشت: هدف از نام‌گذاری هفته میراث فرهنگی، تکریم مردم و ارائه محتوای فرهنگی در جهت عدالت فرهنگی است و همه مجموعه میراث فرهنگی تلاش کردند خدمت‌رسانی متفاوت و خلاقانه‌ای را به مردم ارائه کنند.

وی با بیان اینکه مجموعه آثار شناسایی شده ما در استان ۲ هزار اثر است، تصریح کرد: آنچه که ثبت ملی شده است ۹۸۲ اثر است که در مقوله‌های ۷۸۹ اثر غیرمنقول، ۱۸ اثر منقول، ۹۵ اثر معنوی و ۸۰ اثر طبیعی هستند که ثبت ملی شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی از وجود ۱۸ موزه فعال در استان خبر داد و یادآور شد: از این تعداد دو موزه متعلق به ادارات است که با مشارکت اداره اوقاف و امور خیریه و محیط زیست راه‌اندازی شده است.

شاهوردی با بیان اینکه ۷ موزه مربوط به بخش خصوصی است که فعال هستند، ادامه داد: ما دیروز تقدیر کردیم از موزه‌دار بخش خصوصی که در کشور مقام برتر را در شاخص‌های کودک و نوجوانان در موزه عروسک سنتی و بومی استان کسب کردند.

وی از وجود سه اثر ثبت جهانی در استان خبر داد و افزود: باغ و امارت اکبریه، قنات بلده فردوس و بیابان لوت از این آثار هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه دو اثر دیگر در هم در تلاش هستند که پرونده آن را تشکیل دهند، اضافه کرد: پرونده کاروانسراهای ما که در طبس و سرایان وجود دارند که امید است ثبت جهانی شوند.

شاهوردی گفت: یک پرونده آسبادها هستند که در درمیان و نهبندان وجود دارد و در حال تکمیل پرونده هستند که ثبت جهانی شوند.

وی تصریح کرد: برای نخستین بار در بین دستگاه‌های اجرایی کارت ضابطین یگان حفاظت آثار تاریخی که با کمک قوه قضائیه صادر شده بود رونمایی شد و طبق آن نیروهای یگان اداره کل میراث فرهنگی ضابطین قضایی قوه قضائیه محسوب می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در هفته میراث فرهنگی، یادآور شد: این اقدامات شامل افتتاح نمایشگاه مرتبط با نمایشگاه نسخ خطی در فردوس، نمایشگاه آثار توقیفی یگان حفاظت در بیرجند، برگزاری همایش و مراسم آیئنی مختلف در شهرستان‌ها، برگزاری ۱۰ کارگاه آموزشی، مسابقات نقاشی در خصوص کودکان، آغاز به کار پروژه‌های مرمتی بیرجند، نهبندان و خوسف، بازدید دانش‌آموزان مدارس از مناطق تاریخی و کاوش‌های باستان‌شناسی و راه‌اندازی کارگاه خشت‌زنی در شهرستان‌ها بوده است.

شاهوردی با اشاره به ایام رحلت رهبر کبیر انقلاب، افزود: برنامه‌ریزی برای لزوم نظارت بر فعالیت‌های گردشگری در این روزها که اماکن و اقامتگاه‌ها از پذیرش تورهای بدون مجوز خودداری کنند.     

وی خاطرنشان کرد: در مجموعه اداره‌کل معیشت کارکنان اولویت نخست ما بوده است و ما در تلاش هستیم برای همکاران اقداماتی بکنیم تا انگیزه کار را بیشتر کند.

انتهای پیام/۶۹۰۷۱/ب


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − چهار =