۳ مورد بیماری «هاری» در قاینات مشاهده شد/ زنگ خطر «تب کریمه‌کنگو» در استان

محمد اصغرزاده، مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: دغدغه اصلی ما بحث کریمه‌کنگو است و طبق آخرین آمار ۲۲ نفر مبتلا در کشور و ۲ نفر فوتی داشتیم.

وی با بیان اینکه دو استان همجوار ما درگیر این بیماری بودند، تصریح کرد: این بیماری تبعات اجتماعی دارد و اذهان عمومی را درگیر می‌کند و در مرز دغدغه نداریم و در حمل غیرمجاز مشکل داریم.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با اشاره به نزدیک شدن به عید قربان، ادامه داد: در این زمان حمل و نقل زیاد می‌شود و باید در این زمینه فکری کرد تا درگیر بیماری نشویم.

اصغرزاده با بیان اینکه در زمینه آنفلوانزای فوق‌حاد سال گذشته با واکسیناسیون، بحث مراقبتی، رصد، پایش‌ها و ممیزهایی که صورت گرفت استان ما پاک بود، افزود: امسال تاکنون بیماری نیامده و دغدغه بروز بیماری را داریم و تنها کار ما پیشگیری و پیش‌بینی‌های ما است.

وی با بیان اینکه در بحث بیماری هاری در حیات‌وحش شهرستان قاینات ۳ مورد مشاهده شده است، اضافه کرد: همچنین در یک مورد سگ صاحب‌دار نیز این بیماری دیده شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در زمینه بیماری هاری واکسیناسیون را در دستور کار قرار دادیم و شروع به واکسیناسیون وسیع کردیم، گفت: در مناطق مدنظر با محیط‌زیست وارد مذاکره شدیم و با ما همکاری می‌کنند.

اصغرزاده با بیان اینکه در رابطه با بیماری‌ تب‌برفکی استان ما کانون‌های اندکی دارد که شاید سه تا چهار مورد باشد، تصریح کرد: دلیل کاهش این بیماری پیشگیری و بحث واکسیناسیون‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه بیماری تب‌مالت سال گذشته در استان وجود داشته است، یادآور شد: به دنبال این هستیم تا کانون‌های بیماری را به حداقل برسانیم.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه باید شرایط موجود را حفظ کنیم و در وضعیت اقتصادی موجود روستایی ما دغدغه‌ای برای دام و طیور نداشته باشد، ادامه داد: زمانی که ارز ترجیحی از روی دارو برداشته شد و حالت آزاد شد دارو و سم، ضدعفونی و شربت ضد انگل مقداری گران شد و در این زمینه نارضایتی‌های ایجاد شد.

اصغرزاده با بیان اینکه برخی از اقلام ۱۰ برابر قیمت شده است، افزود: در این شرایط قدرت خرید ما پایین آمده و سبب اعتراض شده و منابع ما محدود است و با توجه به اینکه ارز ترجیحی برداشته شده، کمبود اعتبار به ما اجازه نمی‌دهد مانند ۱۰ سال گذشته فعالیت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بیشترین دغدغه ما در بحران‌ها است، گفت: باید با مدریت بحران و منطقه آلوده شده را بتوانیم کنترل کنیم و عامل بیماری را از بین ببریم.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه یک نوبت سم برای استان ۲۰ هزار لیتر به مبلغ نزدیک ۳ میلیارد تومان برای یک ماه است، تصریح کرد: سم‌پاشی باید ماهانه تکرار شود به ویژه در فصل بهار و تابستان و این کار عملاً برای دامپزشکی مقدور نیست.

اصغرزاده با بیان اینکه دغدغه ما نقاط پرخطر است، خاطرنشان کرد: ما باید بتوانیم آنجا را پوشش دهیم و اکنون داریم این کار را انجام می‌دهیم و در مناطق روستایی مرزی و محروم سم‌پاشی را تقبل می‌کنیم و سم‌پاشی با همکاری گروه‌های جهادی و بسیج اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام/۶۹۰۷۱/ب


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + سیزده =