به صدا درآمدن زنگ خطر کم‌آبی در «زیرکوه»/ نفس برخی مخازن به شماره افتاد

علیرضا غلامحسینی، مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان زیرکوه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زیرکوه، غلامحسینی فرسودگی شبکه‌های آبرسانی را از مهم‌ترین مشکلات موجود ذکر کرد و اظهار داشت: ۳۳ درصد شبکه‌های آبرسانی این شهرستان معادل ۲۴۰ کیلومتر فرسوده است.

وی با اعلام اینکه میزان هدررفت آب در خطوط انتفال آب و شبکه‌های آب و فاضلاب این شهرستان ۴۱ درصد است که این رقم از میانگین کشوری و استانی هم بالاتر است، افزود: اصلاح شبکه‌های آبرسانی شهرستان نیازمند تخصیص اعتبارات ملی و استانی است.

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان زیرکوه بیان داشت: با شروع گرما در مناطق خشک و کویری و روند افزایش کم‌نظیر هوا، طوفان و گرد و خاک، مصرف شدید آب شرب در برخی از شبکه‌ها و مجتمع‌های آب شرب شهرستان به طور محسوسی افزایش یافته و زنگ خطرکم آبی از گوشه و کنار شهرستان به گوش می‌رسد.

رکورد شکنی مصرف آب شرب از ابتدای سال

غلامحسینی تبیین کرد: حدود ۷۰ درصد مشترکین شهرستان در حد الگوی مصرف یعنی بین ۱۲ تا ۱۵ متر مکعب مصرف می‌کنند و حدود ۱۱ درصد بین دو تا سه برابر الگوی مصرف (بین ۱۵ تا ۵۰ مترمکعب) و مابقی مشترکین حدود ۱۹ درصد بیش از ۴ برابر الگوی مصرف آب شرب مصرف می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه رکورد مصرف آب در شبکه‌ها از ابتدای سال ۱۴۰۱ شکسته شد و نفس برخی از مخازن ذخیره را به شماره انداخت، تأکید کرد: امیدواریم فقط با ۱۰درصد صرفه‌جویی در مصرف، تابستانی بدون تنش آبی و کم دغدغه داشته باشیم.

با مشترکین بد مصرف برخورد می‌شود

وی با تأکید بر اینکه برابر دستورالعمل های ابلاغی از ابتدای تابستان با مشترکین بد مصرف برخورد خواهد شد، مطرح کرد: میزان متوسط تولید آب در شهرستان حدود ۲۵۰ لیتر بر ثانیه بوده که در ۶ ماهه اخیر ۳۰ لیتر به این ظرفیت اضافه و تا یک ماه آینده نیز ۱۲ لیتر دیگر نیز اضافه می‌شود.

مدیر امور آب وفاضلاب شهرستان زیرکوه گفت: با توجه به پیش‌بینی تابستان گرم پیش رو پرهیز از مصارف غیر ضروری، استفاده بهینه آب در ساعات غیر پیک، اشاعه فرهنگ مصرف و صرفه‌جویی، مصارف حداقلی و مدیریت شده جهت فضای سبز خانگی، آبیاری حداقلی در ساعات سرد و پایانی شب، پرهیز در مصارف غیر تعهدی مشترک، ذخیره آب ساخت و ساز در ساعات ابتدایی و پایانی روز از مواردی است که به قطع یا افت فشار آب در شبکه کمک شایانی می‌کند.

انتهای پیام/۳۶۳۵/ب


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =