هوشمندسازی ۹۶ درصد نانوایی‌های خراسان‌جنوبی/ سهمیه آرد نانوایی‌های فعال افزایش می‌یابد

مهدی جعفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: میزان یارانه گندم ۷۱ هزار میلیارد تومان براساس قانون بودجه سال جاری است.

وی با بیان اینکه میزان مصرف گندم همراه با ذخایر راهبردی حدود ۱۲.۵ میلیون تن است، تصریح کرد: حدود ۲۵۰ هزار تن آن قاچاق می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه قیمت هر کیسه آرد یارانه‌ای ۳۸ هزار تومان و قیمت آزاد آن ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است، یادآور شد: این تفاوت قیمت سود قابل توجهی را متوجه قاچاقچیان کرده به طوری که در هر دو تن حدود ۳۸ میلیون تومان سود عاید سودجویان می‌شود.

جعفری با بیان اینکه تنها راه از بین بردن قاچاق آرد توزیع آن با قیمت واقعی است، ادامه داد: هزینه هر کیلوگرم گندم داخلی همراه با سایر هزینه‌ها بیش از ۱۳ هزار تومان است که به نانوایی‌های سنتی به قیمت ۶۶۵ تومان با دریافت پنج درصد قیمت واقعی، آزادپزها کیلویی ۹۰۰ تومان هفت درصد قیمت واقعی و به صنف و صنعت کیلویی ۲ هزار و ۷۰۰ تومان ۲۰ درصد قیمت واقعی اختصاص داده می‌شد.

وی با بیان اینکه ضایعات نانوایی‌ها در کشور ۳۰ درصد است که به مصرف دام می‌رسد، افزود: برای دام می‌توان علوفه خرید ولی برای انسان تنها گندم باید خرید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به حوادث اوکراین و روسیه، اضافه کرد: این حوادث قیمت غلات را بالا برد و اکنون تمام کشورها درگیر بحران هستند، آمریکا که صادرکننده گندم بوده اکنون با مشکل مواجه شده و کشورهای همسایه ما مانند افغانستان و پاکستان در حوزه آرد با چالش مواجه شدند.

جعفری با بیان اینکه روزانه یک هزار میلیارد تومان یارانه از کشور به صورت قاچاق و صادرات خارج می‌شود، تصریح کرد: در این شرایط دولمتردان باید کنترل واقعی انجام دهند و تنها راه آن هوشمندسازی است.

وی با بیان اینکه طرح هوشمندسازی نانوایی‌ها را دولت از زنجان به صورت پایلوت آغاز کرد، یادآور شد: اکنون قابل تعمیم به سایر استان‌ها است که خراسان‌جنوبی به صورت آزمایشی وارد گردونه کار شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه نانوایی‌ها شناسایی شده و در مرحله نخست یک تعداد دستگاه پوز را وصل کردیم، ادامه داد: برای ۹۶ درصد نانوایی در مرحله نخست دستگاه‌ها وصل شده و آن چهار درصد که انجام نشده به این سبب بوده که صاحبان نانوایی حضور نداشتند و شاگرد نتوانسته آن را تحویل بگیرد به آن‌ها آدرس بانک عامل داده می‌شود تا دستگاه خود را تحویل بگیرند.

جعفری با بیان اینکه طرح که اجرا شود دستگاه‌های پُز تعریف می‌شود، افزود: چهار مدل نان لواش، بربری، تافتون و سنگک در این دستگاه تعریف شده که دو مدل سنگک کنجدی و بربری کنجدی به آن اضافه شده که شش آیتم انتخابی داریم.

 وی با بیان اینکه نانوایی‌ها براساس پروانه خودشان می‌توانند پخت کنند، اضافه کرد: اگر لواش باشد تنها در این نان می‌توانند پخت کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با خرید نان قیمت نهایی ظاهر می‌شود که همان قیمت قبلی است و خریدار با همان قیمت قبلی خرید می‌کند، تصریح کرد: در پایان روز دستگاه نشان می‌دهد چه تعداد نان خرید شده و از آنجا که وصل به کدملی و شماره حساب نانوا است مابه‌التفاوت آن به حساب نانوا واریز می‌شود.

جعفری با بیان  اینکه با اجرای این طرح ضایعات اتفاق نمی‌افتد چون مجبور هستند نان با کیفیت تولید کنند، خاطرنشان کرد: یک مشوق گذاشته شده که نانوایی که دستگاه پُز او فروش بیشتر را نشان دهد، سهمیه آرد آن افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/۶۹۰۷۱/ب


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 2 =