۷۰۰ کارتخوان نانوایی‌ وارد خراسان‌جنوبی شد

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، چند وقتی است طرح هوشمندسازی فروش نان در نانوایی‌های خراسان‌جنوبی و در کشور و به طور کاملاً آزمایشی در حال اجرا است و چون آزمایشی است شاید ایراداتی داشته باشد که قرار است به همان صورت مرتفع شود که حمایت و پشتیبانی مردم را می‌طلبد.

در این رابطه بر آن شدیم تا آخرین اخبار طرح هوشمندسازی فروش نان در نانوایی‌ها را از محمدیان، معاون بازرگانی اداره کل غله و بازرگانی خراسان‌جنوبی بپرسیم.

فارس: آخرین ابلاغیه‌ها، دستورالعمل‌ها و آخرین نتایجی که از طرح هوشمندسازی فروش نان در استان ما در دست دارید، بفرمائید؟

محمدیان: در اجرای طرح هوشمندسازی و عادلانه بودن گندم، آرد و نان دستگاه‌های مختلفی مشارکت دارند که از جمله آن‌ها وزارت دارایی، وزارت جهاد، وزارت صمت، بانک سپه و به نوبه خودش اتحادیه اصناف هر استان است که زمینه مشارکت برای اجرای این طرح برای آن‌ها فراهم شده است.

برای دستگاه‌های مختلف وظایفی از جمله تدوین دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های این طرح تعیین شده که در اختیار وزارت اقتصاد و دارایی است که فعلاً در مرحله آزمایشی است و دستورالعمل‌ها به صورت کامل تدوین و ابلاغ نشده است چون می‌خواهند در مرحله آزمایشی نواقص آن را مرتفع کنند و پیشنهادات توسط دستگاه‌های استان و کشور به وزارت اقتصاد و دارایی ابلاغ شود تا دستوالعمل خوبی را برای اجرای طرح ابلاغ کنند.

بحث نظارت و کنترل این طرح با وزارت کشور است و در استان با استانداری است و وظیفه تأمین گندم و آرد واحدهای نانوایی بر عهده جهاد کشاورزی و به تبع آن بر عهده ادارت کل غله استان‌ها گذاشته شده است.

فارس: در زمینه دستگاه‌های کارتخوان در نانوایی‌ها نیز توضیحی بفرمائید؟

محمدیان: بحث کارتخوان‌های نانوایی‌ها توسط همکاران بانک سپه در حال راه‌اندازی است و تاکنون حدود ۷۰۰ دستگاه به استان وارد شده است و ۶۵۰ دستگاه نصب شده و در حال کار است و بقیه هم نواقص دارند.

موضوعی که دغدغه مردم است می‌گویند: “شاید با این طرح نرخ نان تغییر کند و سهمیه‌بندی شود”. مردم این اطمینان را داشته باشند که هدف این طرح این نیست بلکه هدفش عادلانه کردن وضعیت آرد و نان است که با یارانه‌ای که دولت تخصیص می‌دهد از دوریز نان و قاچاق آرد به خارج از مرز جلوگیری می‌شود و نرخ هم تغییر نمی‌کند.

فارس: در برخی از شهرها افزایش قیمت نان دیده شده است آیا این افزایش قیمت مجاز است؟

محمدیان: افزایش قیمتی در استان و در کشور مطرح نیست و اگر افزایش قیمت بخواهد اعمال شود اول از سوی متولیان ملی به ما اعمال می‌شود و از سوی کارگروه‌های تخصصی چکش‌کاری شده و نرخ جدید اعلام می‌شود.

اکنون هیچ تغییر قیمتی در هیچ نوع نانی چه نانوایی یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای مطرح نیست و اگر هم‌استانی‌ها مورد تخلفی را مشاهده کردند از طریق سامانه ۱۲۴ سازمان صمت اعلام کنند تا برخورد لازم صورت گیرد.

قیمت نان تغییر نمی‌کند و سهمیه‌بندی هم مطرح نیست پرداخت با  کارتخوان محدودیتی در تعداد نان دریافتی ایجاد نمی‌کند نانوا به نرخ آزاد آرد را دریافت می‌کند و مابه‌التفاوت آن را دولت به حساب نانوا واریز می‌کند ولی نرخ نان تغییری برای مردم نمی‌کند.

فارس: همان‌طور که فرمودید طرح کاملاً آزمایشی است آیا افزایش قیمتی در آینده خواهیم داشت؟

محمدیان: هنوز ابلاغیه‌ای برای استان در این موضوع نیامده و اطمینان به ما دادند که تا پایان سال تغییر قیمتی نخواهیم داشت و برای اجرای طرح افزایش قیمتی اتفاق نمی‌افتد.

در بحث تامین آرد مورد نیاز نانوایی‌ها ما مشکلی در سطح استان نداریم.

فارس: سهمیه آرد قبل از این به چه صورت به نانوایی‌ها واگذار می‌شده است؟

محمدیان: سهمیه براساس سرانه‌ای که دولت مشخص کرده است و سهمیه شهری و روستایی رنج مشخصی دارد و برای هر نانوایی براساس نوع پختش اتحادیه‌ها و سازمان صمت سهمیه آرد را مشخص می‌کردند و سهمیه را تحویل می‌دادند.

بعد از اجرای طرح هم همین است فقط با قطعی شدن اجرای طرح کیفیت مطرح است و هر نانوایی که بتواند در این عرصه رقابت کند و کیفیت بهتری داشته باشد قطعاً مشتری بیشتری جلب خواهد کرد و به نفع خودش خواهد بود و مردم به سمت نانوایی می‌روند که نان با کیفیت داشته باشد.

فارس: آیا به نسبت فروش نانوایی قرار است سهمیه آرد واگذار شود؟

محمدیان: اکنون هم به این صورت است و اگر تخلفی و تعطیلی داشته باشد این‌ها توسط اتحادیه صنفی و اتاق اصناف پایش می‌شوند و به ما اعلام می‌شود و در کارگروه تخصصی مطرح شده و براساس تعطیلی و تخلفی که شده سازمان تعزیرات اعلام می‌کند و کسر سهمیه آن‌ها مطرح می‌شود و در زمان اجرای طرح هم به همین صورت خواهد بود.

فارس: تامین آرد تعاونی‌های روستایی اکنون به چه صورت است و قرار است چه اتفاقی برای آن بیفتد توضیح بفرمائید؟

محمدیان: آرد تعاونی روستایی و عشایری توسط تشکل‌های آن‌ها براساس سرانه به صورت کلی خریداری می‌شده است و در روستاها توزیع می‌شد و فعلاً دستورالعمل نهایی تدوین نشده است و ابلاغی صورت نگرفته است و در دستورالعمل نهایی که ابلاغ شود مشخص خواهد شد.

فعلاً به روال سابق خواهد بود و تشکل‌های مشخص آرد روستایی را خریداری می‌کند و براساس سرانه ماهیانه در اختیار روستائیان قرار می‌دهند.

فارس: اگر کسی به صورت شخصی برای خرید آرد مراجعه کند آیا نانوایی‌ها مجاز خواهند بود و تدبیری در این طرح اندیشیده شده که مردم بتوانند آرد مورد نیاز خود را تامین کنند؟

محمدیان: آرد در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد و برای تبدیل به نان است و آرد خام قرار نیست توسط نانوایی‌ها و کارخانه‌ها به صورت آزاد توزیع شود چون براساس سهمیه شهروندان مشخص است و در نقاط شهری سهمیه‌ای در اختیار قرار نمی‌گیرد که در اختیار شهروندان گذاشته شود و فقط آرد خام مربوط به روستاها و عشایر است که اکنون دارد توزیع می‌شود.

فارس: اگر مردم بخواهند آرد تهیه کنند برای مصرف خود به کجا باید مراجعه کنند؟

محمدیان: فعلاً آرد خامی که بخواهیم برای شهروندان توزیع کنیم در اختیار کارخانه نیست و سهمیه محدود است، گندم استان براساس سرانه توزیع می‌شود که آن هم برای تبدیل به آرد برای واحدهای خبازی است و آرد خام برای بخش روستایی و عشایری است و سهمیه شهری تنها نان است و آرد خام تعریف نشده است.

فارس: آیا موردی از بازرسی در بیرجند و شهرستان‌ها انجام شده و برخوردی با نانوایی متخلف کردید، در این زمینه توضیح بفرمائید و نظارت به چه صورتی است؟

محمدیان: همیاران جهاد کشاورزی و بازرسان سازمان سمت و تعزیرات حکومتی بازرسی را انجام می‌دهند و اگر موردی باشد مردم به سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند و اگر تخلفی محرز شود، پرونده تشکیل می‌شود و در اختیار تعزیرات قرار می‌گیرد و تعزیرات براساس نوع تخلف جریمه را اعمال می‌کند.

فارس: در مورد فروش نان‌های خاص مانند نان کنجدی و سبزی‌دار به چه صورت است آیا نانوایی‌ها مجاز به این کار هستند؟

محمدیان: این مورد در کارتخوان‌ها تعریف نشده است.

انتهای پیام/۶۹۰۷۱


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − دوازده =