آبرسانی به ۴۹ روستای خراسان‌جنوبی با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی(ع)

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، با توجه به اهمیت موضوع آب و مشکلات پیش روی این موضوع در خراسان‌جنوبی که چندین سال درگیر خشکسالی بوده، بر خود دانستیم تا با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان به گفت‌وگوی تفصیلی پرداخته و جویای موضوعات و پیگیری‌های این شرکت در این حوزه شویم.

سوال: در مورد آبرسانی سیار به روستاها و همچنین ضریب برخورداری و بهره‌مندی روستاهای استان از آب شرب بهداشتی لطفا توضیح دهید؟

امامی: ضریب برخورداری آب در روستاهای استان ۹۴.۶ درصد و ضریب بهره‌مندی آب در روستاهای استان ۷۵.۶۷ درصد است.

در حال حاضر ۳۸۰ تا ۴۵۰ روستا در استان به طور دائم و یا در ماه‌های گرم سال به سبب افزایش مصرف به صورت سیار آبرسانی می‌شوند و برای اکثر روستاها آب حمل شده به صورت سیار در مخزن تزریق می‌شود.

استاندارد استان در حمل آب ۵۰ لیتر در روز به ازای هر نفر بوده که نسبت به میانگین کشوری بیشتر است

سال گذشته ۳.۵ میلیارد تومان اعتبار برای آبرسانی سیار در استان اختصاص یافته است، همچنین در طی سال گذشته ۲۰۸ هزار مترمکعب آب از طریق ۱۹ هزار و ۷۰۰ سرویس تانکر به روستاهای استان حمل شده و جمعیتی بالغ بر ۵۵ هزار و ۴۶۰ نفر را پوشش داده است.

۴۰ دستگاه تانکر ثابت فلزی ۵ هزار لیتری با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام امسال برای روستاهای استان تأمین شده است.

سؤال: برنامه شرکت آب و فاضلاب استان برای آبرسانی پایدار به روستاهای استان چه بوده و تاکنون چه اقداماتی انجام شده است؟

امامی: عملیات آبرسانی به ۴۹ روستای استان با مشارکت قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) همزمان با سراسر کشور در طرح جهاد آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کشور در حال اجرا است.

آبرسانی به این روستاها با محوریت مناطق محروم و مرزی بوده که طی ۳۰ ماه عملیاتی و ۴ هزار و ۵۵۲ خانوار ساکن در این روستاها از آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند می‌شوند.

برای اجرای این طرح‌ها ۲۰ درصد آورده اعتبارات از طریق قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) تأمین خواهد شد و حدود ۱۳۵ روستا با محوریت شهرستان‌های سربیشه و نهبندان به این طرح الحاق تا با این حرکت جهادگونه در قالب ستاد جهاد آبرسانی که در وزارت نیرو شکل گرفته پروژه‌ها اجرایی شود.

در راستای تسهیل در اجرای امور دفتر فنی قرارگاه شهید ناصری در شرکت آب و فاضلاب استان تشکیل شده و جلسات متناوبی در راستای بررسی مشکلات و چالش‌های پیش روی این پروژه‌ها برگزار می‌شود.

در حال حاضر این پروژه‌ها به صورت میانگین از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است

همچنین قراردادی برای تأمین آب روستا‌های استان با قرارگاه شهید ناصری و بسیج سازندگی با اعتبار ۲۵۶ میلیارد تومان منعقد شده که در حال حاضر این طرح ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی  داشته و پیش‌بینی می‌شود تا دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد.در این طرح که با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) برای آبرسانی به روستاهای غیر برخوردار از آب شرب در استان اجرایی می‌شود اعتباری بالغ‌بر ۳۵۰میلیارد تومان در نظر گرفته شده که تا هفته دولت ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسند.

این طرح در ۲۳ مجتمع روستایی و ۳ تک روستا اجرایی و ۲هزار ۵۰۰ خانوار با بیش از ۱۵ هزار نفر جمعیت از آب شرب سالم برخوردار می‌شوند.

مجری این طرح در شهرستان‌های نهبندان، درمیان و سربیشه قرارگاه شهید ناصری و در ۸ شهرستان دیگر استان نیز بسیج سازندگی این طرح را اجرایی خواهد کرد.

سؤال: در مورد میزان هدررفت آب در استان با توجه به قدمت اجرای شبکه‌های آبرسانی توضیح داده و بفرمایید که برنامه شرکت آب و فاضلاب استان برای کاهش این هدررفت چیست؟

امامی: میانگین هدررفت آب در استان ۴۳ درصد در حالی که میانگین کشوری هدررفت آب ۲۸.۵ درصد است، از مجموع میانگین هدررفت آب در استان ۱۲.۹ درصد هدررفت ظارهریو ۳۰.۲ ذرصذ درفت واقعی آب بوده است.

میزان هدررفت آب در روستاهای استان بیشتر است، بیشترین میزان هدررفت آب مربوط به شهر گزیک درمیان و روستاهای زیرکوه می باشد.

مردم نباید از آب تصفیه شده شرب برای مصارف آبیاری فضاهای سبز استفاده کنند و باید این فرهنگ‌سازی در بین افراد جامعه شکل بگیرد.

شماره ۱۲۲ برای اتفاقات آب بوده که مردم می‌توانند در صورت بروز هر گونه مشکلی در حوزه آب و فاضلاب با این شماره که به صورت ۲۴ ساعته بوده تماس و برای هر گونه مشکلی پرونده‌ای تشکیل و باید طی سه ساعت به آن مشکل رسیدگی شود و اگر پاسخ داده نشد باید مسؤولان ذیربط و از جمله مدیرعامل شرکت پاسخ‌گو باشند.

پروژه‌های نشت‌یابی را آغاز کرده‌ایم، برای نشت‌یابی شبکه‌های انشعابات در کل استان انجام و نقطه‌ای نشتی را مشخص می‌کند که در هزینه نوسازی صرفه‌جویی می‌شود.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در سفر به استان بیان کرد، برای هدررفت آب و استفاده از پساب فاضلاب با استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذار بخش خصوصی برنامه‌هایی شرکت داشته که به زودی طی بخشنامه وزارت نیرو، عملیاتی خواهد شد.

انتظار ما این است که با توجه به محدودیت‌های موجود، استان از محل اعتبارات تملک دارایی به موضوع هدررفت آب و اصلاح شبکه کمک کند.

با توجه به خشکسالی‌های به وجود آمده در استان و به تبع آن افت منابع سطح آب‌های زیرزمینی، افزایش ظرفیت تولید با اجرای پروژه‌های حفر و تجهیز چاه‌های جدید، ارتقاء ظرفیت پمپاژ و خطوط انتقال در دستور کار شرکت قرار گرفته و تمامی منابع استحصال با حداکثر ظرفیت تولید در مدار بهره‌برداری قرار دارند.

اگر میانگین مصرف آب و اجتناب از مصارف غیرمجاز از جمله آبیاری باغات کفاف آب مصرفی جمعیت را نداد، جهت‌گذاری از اوج مصرف فصل تابستان امری اجتناب‌ناپذیر است.

سؤال: برای کاهش افت فشار آب و همچنین جلوگیری از قطعی آب در استان به ویژه در فصل تابستان شرکت چه برنامه‌ای دارد؟

امامی: در دیداری که معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و هیأت همراه با استاندار خراسان‌جنوبی در سفر یک روزه‌ای که به استان داشتند بر نگاه ویژه وزارتخانه بر مدیریت منابع موجود تأکید و بیان داشتند با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته تابستان را بدون مشکل قطعی آب پشت سر خواهیم گذاشت.

مهندس امینی قول تزریق اعتبارات ویژه‌ای را برای طرح‌های در حال اجرا در استان را دادند که از جمله آن قول مساعد تزریق اعتبار به طرح آبرسانی به بیرجند از مختاران بود تا این پروژه تا اواخر سال جاری و یا اوایل سال ۱۴۰۲ و قبل از شروع پیک مصرف سال آینده به بهره‌برداری برسد.

برای اجرای طرح آبرسانی به طبس هم از سه محل برنامه‌ریزی شده و طی همین هفته در نشستی با حضور فرماندار و شورای شهر برای رفع مشکل روستاهای عرب آباد، دهنو و … برنامه‌ریزی خواهد شد.

سؤال: تله‌متری چیست در مورد نحوه اجرای آن در استان توضیح دهید؟

امامی: در مورد وضعیت موجود تله متری تأسیسات تأمین و توزیع آب استان در مرکز پایش و راهبری تأسیسات آب استان باید بگوییم که این سیستم از سال ۷۲ در استان راه‌اندازی شده و خراسان‌جنوبی جزء نخستین استان‌های کشور در این زمینه بوده و پیاده‌سازی سامانه اسکادا در این شرکت از سال ۸۳ شروع شده و در حال حاضر ۷۶۴ ایستگاه تحت پوشش تله‌متری قرار دارد و به بیان دیگر ۷۰ درصد منابع تأمین و توزیع آب در استان تحت پوشش تله‌متری است.

در حال حاضر ۱۲۷ دوربین در ایستگاه‌های حساس نصب شده و ۲.۵ میلیارد تومان برای تجهیز و استانداردسازی این مرکز هزینه شده است.

سؤال: اجرای طرح تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند در چه مرحله‌ای قرار داده و تاکنون چه میزان اعتبار در این راستا هزینه شده است؟

امامی: پروژه فاضلاب بیرجند از سال ۹۴ آغاز شده و در حال حاضر در مرحله پیش را‌ه‌اندازی قرار دارد و خط انتقال آن ۱۰۰ درصد اجرا شده و سایت تصفیه‌خانه و ساختمان بهره‌برداری از ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده و در حال حاضر به صورت مکانیکی  بهره‌برداری می‌شود.

آخرین تجهیزات مدرن این تصفیه‌خانه که مورد نیاز بوده  در خرداد ماه امسال ایجاد شده و اهدافی که در اجرای این پروژه دنبال می‌شود شامل برخورداری تمام شهر بیرجند از شبکه فاضلاب، کاهش بوی تصفیه‌خانه با ارتقای مدول اول و افزایش ظرفیت دو مدول به ۴۰۰ لیتر و استفاده از پساب در معادن و شهرک صنعتی خوسف می‌شود.

به دنبال این هستیم که پساب را جایگزین چاه‌های شرب استفاده شده در کشاورزی به میزان ۴ میلیون مترمکعب نماییم.

۴۶۰ کیلومتر خطوط جمع آوری فاضلاب در مرکز استان از مجموع ۵۰۰ مترمکعب اجرا شده که با اجرای ۴۰ کیلومتر باقی مانده ۸۰ هزار مشترک در شهر بیرجند از خدمات دفع بهداشتی فاضلاب بهره‌مند می‌شوند.

تصفیه خانه فاضلاب بیرجند جزء تصفیه‌خانه های مدرن کشور بوده که از کلیه تجهیزات مورد نیاز این تصفیه خانه فقط ۳ میلیون یورو خرید خارجی و بقیه تجهیزات از تولیدات داخلی خریداری شده است.

پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند در مرحله نهایی قرار داشته و در مورد فاضلاب مهرشهر از مجموع ۶۴ کیلومتر ۵۰ کیلومتر اجرا شده و ۱۴ کیلومتر باقی ماده که ر ورت همکاری شهرداری در مورد صدور مجوزهای حفاری امسال به اتمام می‌رسد.

برای ۵۰ کیلومتر اجرا شده طرح فاضلاب‌کشی در مهرشهر ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده که ۳ میلیارد تومان هزینه شهرداری و نظارت بوده و برای ۱۴ کیلومتر باقی مانده نیز ۲۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

سؤال: طرح‌های دیگری که شرکت آب و فاضلاب استان برای اجرای پروژه‌های فاضلاب در دیگر نقاط استان دنبال می‌کند توضیح دهید؟

امامی: علاوه بر پروژه تصفیه خانه فاضلاب بیرجند به طور همزمان پروژه فاضلاب در سه شهر فردوس، قاین و سربیشه نیز در حال اجرا بوده به طوری که در قاین با مشارکت فولاد قاینات تصفیه خانه فاضلاب در کمتر از ۱۸ ماه به بهره‌برداری خواهد رسید و ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب سربیشه در مرحله مناقصه و در فردوس نیز اجرای ۲۱ کیلومتر خطوط جمع آوری فاضلاب با اعتبار مورد نیاز ۳۰ میلیارد تومان در دستور کار است که این حجم کار معادل ۱۰ سال گذشته است.

عملیات اجرایی شبکه جمع‌آوری فاضلاب سربیشه از سال ۱۳۸۷ آغاز شده و در حال حاضر مجموع شبکه جمع‌آوری و خط انتقال این پروژه بیش‌از ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

تصفیه خانه فاضلاب سربیشه با ظرفیت اسمی ۳ هزار و ۷۷۶ مترمکعب در شبانه‌روز اجرا و فاز نخست آن با ظرفیت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه روز، ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد و همچنین اجرای کامل این پروژه در افق طرح که ۱۴۱۵ بوده ۲۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 3 =