احیای گیوه بافی در بشرویه

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، گیوه‌بافی یا گیوه‌دوزی از قدیمی‌ترین صنایع دستی ایران است که بر اساس سندهای تاریخی به دست آمده پیشینهٔ این صنعت به حدود ۱۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد.

پای‌افزار گیوه، با توجه به آب و هوای معتدل ایران خنک، سبک و قابل شستشو طراحی شده‌است و به دلیل داشتن تمامی این ویژگی‌ها در میان روستاییان و کشاورزان، از گذشته تا امروز مورد استفاده قرار گرفته‌است.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه در این باره به خبرنگار فارس گفت: پای پوش‌ و کفش سنتی به دلیل اهمیت و جنبه کاربردی که در طول تاریخ زندگی بشر داشته همواره مورد توجه قرار گرفته و بی‌شک از اولین نمونه‌های هنر ساخت دست بشر بوده است؛ به‌طوری‌که در کاوش‌های باستان‌شناسی و مدارک و نقوش باستانی با انواع و اقسام پای پوش‌ها مواجه می‌شویم.

سلیمانی افزود: بر اساس آثار برجای‌مانده و مدارک تاریخی از دوران صفوی تا پهلوی دو گونه پای پوش سنتی در بشرویه تولید می‌شده است؛ گونه اول تحت عنوان پوزار که ماده اصلی آن را چرم تشکیل می‌داده و مدل‌های ساقدار، بی‌ساق و اصطلاحاً گالش از تولیدات این مدل بوده است؛ گونه دوم گیوه بوده که با نخ ریسیده شده به‌ عنوان روپوش کفش و کف‌های قالبی فشرده از پارچه به‌ عنوان کفی تولید می‌شده است.

وی در ادامه بیان کرد: طی ماه‌های اخیر با اختصاص تسهیلات قرض الحسنه به یکی از بانوان علاقمند، فرایند تولید گیوه بافی پس از ۴۰ سال فراموشی احیاء و خوشبختانه تولیدات گیوه بافی بشرویه مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بشرویه عنوان کرد: اولین دوره آموزش گیوه بافی چند روز گذشته برگزار شد و هم اکنون تعداد ۲۰ نفر در کارگاه گیوه بافی مشغول به کار هستند.

انتهای پیام/۴۹۰۵


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − سیزده =