حسینیه گود بیرجند؛ میراث‌دار ۴۰۰ سال اقامه عزای حسینی

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، عاشورا بزرگ‌ترین صحنه درگیری جبهه حق و باطل است. تمام مکارم اخلاقی و خوبی‌ها در برابر همه بدی‌ها و حیله‌های شیطانی در این نهضت، ایستادگی می‌کند. در زمان غربت اسلام و در اوضاعی که جبهه باطل احساس می‌کرد به پیروزی رسیده، امام حسین(ع) در نهایت غربت و مظلومیت کار را تمام کرد و راه درست را به همه ما نشان داد.

عشق به اباعبدالله‌الحسین(ع) حد و مرز نمی‌شناسد. گوشه گوشه این جهان هستی ارادتمندان مکتب سرخ حسینی همزمان با ماه محرم رخت عزا به تن می‌کنند. مراسم عزاداری سلاله پاک نبی مکرم اسلام(ص) در طول تاریخ به شیوه‌های متعدد سینه به سینه منتقل شده، مراسمی که در آن شیفتگان راه حق و حقیقت سر تعظیم در برابر امامی فرود می‌آورند که سرش را به بهای احیای دین جدش داد تا جهانیان در سایه این دین مبین راه حقانیت و مبارزه با ذلت را پیشه خود کنند.

پیروی از نهضت سرخ عاشورا سال به سال قوت می‌گیرد و آزادی‌خواهی و عدالت‌خواهی در جهان در حال گسترش است. حسینیه‌ها و تکایا نیز از قدیم محل امنی برای برگزاری مراسم مذهبی به‌ویژه عزاداری‌های ماه محرم بوده که متولیانش آداب و رسوم آن را زنده نگه داشته‌اند و حسینیه گود بیرجند یکی از این مکان‌ها است.

در ضلع جنوبی یک کوچه، پایین شهر بیرجند حسینیه ته گود توسط « آقا میر هادی» حدود ۴۰۰ سال پیش به منظور روضه‌خوانی در ده روز نخست ماه محرم احداث شد، کف حیاط حسینیه از سطح کوچه پایین تر بوده و به همین جهت راهروی ورودی آن با فاصله پله می ‌خورد و چون در کوچه پایین شهر (ته ده) واقع است به آن “حسینیه ته ده “نیز می‌گفتند و به دلیل گود بودن آن نسبت به کوچه به این حسینیه “حسینیه گود” نیز می‌گویند.

تولیت این حسینیه پس از فوت بانی آن به فرزند ارشدش سید محمد مرتضوی که روحانی سرشناسی بوده می‌رسد برخی این حسینیه را به نام سید محمد نیز می‌شناسند.

 تصدی و تولیت این بنا و موقوفاتش تا سال ۹۰ برعهده سید محمد هادی مرتضوی بود اما پس از فوت او دامادهایش به جای پسر نداشته‌اش این مسؤولیت را قبول کرده‌اند.

طنین نوای معنوی زیارت عاشورای صبحگاهی

هر سال رنگ و بوی محرم اینجا با قرائت زیارت عاشورا و حضور پرشور عزاداران حسینی کمی پررنگ تر از سایر محله‌های شهر به نظر می‌رسد.

وارد که می‌شوی با حیاطی بزرگ با دیوارهای کاه‌گلی که ۲ بالکن آن را با شاخ و برگ نخل پوشانده‌اند روبرو می‌شوی، منبری چوبی و آبنمایی که المان مشک حضرت عباس(ع) است در این میان چشم‌نوازی می‌کند.

 اینجا روایت محفل هزاران دلباخته حسینی با قدمت ۴۰۰ ساله است. اینجا دلها با محبت اهل بیت(ع) عجیب عجین شده است.

فرزندان مرحوم مرتضوی در تهران و خارج از کشور ساکن هستند اما هر ساله برای برگزاری مراسم دهه اول محرم در حسینیه گود حضور پیدا می‌کنند.

 داماد ارشد واقف حسینیه گود بیرجند که از ۲۴ سال پیش وارد این خانواده شده است، می‌گوید: سازمان میراث فرهنگی ۲۲ تیرماه ۷۹ برای اعتلا و ارزش گذاری به آیین های محرم و تعزیه‌خوانی، حسینیه گود را به عنوان یک اثر معنوی در آثار ملی با قدمت ۴۰۰ ساله ثبت کرده است.

طوفان میرفخرایی می‌افزاید: قبل از مرحوم مرتضوی ابتدا حسینیه گود یک منزل شخصی بوده که ۱۰ روز محرم روضه خوانی به عنوان وقف در آن برگزار می‌شد.

وی ادامه می‌دهد: این حسینیه با توجه به قدمت تاریخی طولانی آن به خرابه تبدیل شده بود که با همت مرحوم مرتضوی و مشارکت میراث فرهنگی احیا و بازسازی شد.

متولی حسینیه گود بیان می‌کند: به دلیل رسیدگی نامناسب در مقطعی استقبال عزادارن از مراسم کم شده بود لذا به‌خاطر تاکید فراوان مرحوم مرتضوی نسبت به برگزاری باشکوه مراسم عزاداری پس از وفات وی، با همت اعضای خانواده مکان بازسازی شد و اکنون شاهد حضور بی‌سابقه مردم در این محفل هستیم.

وی می‌افزاید: هر سال از اطراف محلات مختلف حتی شهرها و روستاهای مختلف عده زیادی از عزاداران حسینی در این محل جمع می‌شوند.

 او با وجود اینکه ساکن تهران است اما علی رغم مشغله کاری زیاد این ۱۰ روز را شخصا با تیمی از همکاران و دوستان برای اجرای مراسم به بیرجند سفر می‌کند.

میرفخرایی با اشاره به تمایل زیاد تیم همراهش برای شرکت در مراسم حسینه گود ادامه می‌دهد: اکنون بیش از ۱۰ سال است که متولی برگزاری مراسم حسینیه گود هستم و همیشه بعد از اتمام مراسم عاشورا و عزیمت به تهران برای محرم سال آینده خود را آماده می‌کنم و چهار ماه قبل از آغاز محرم برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام می‌دهیم.

نیت پاک واقفان برای اقامه عزای حسینی

متولی حسینیه گود می‌افزاید: نیت پاک واقفان، متولیان و شرکت کنندگان در حسینیه گود این مکان را به یک جاذبه معنوی تبدیل کرده است.اینجا حس عجیبی به آدم دست می‌دهد، این حرف من نیست بلکه حرف میهمانان عزادار امام حسین(ع) است که هر ساله بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

اینجا هنوز شکل و فضای مراسم سنتی است و پس از پایان روضه خوانی مراسم «حسن و حسین» انجام می شود.

جمعی از میانسالان و جوانان در حیاط حسینیه حلقه زده و به گونه ای هر فردی با دست چپ خودش بازوی سمت راست طرف مجاور را گرفته و پای سمت راست به صورت مایل به سمت راست حرکت می‌کند و پای سمت چپ نیز به عقب می‌رود و با مشت‌های بسته خود به سینه سمت چپ خود می‌زنند و در این میان برخی کلمه حسن، برخی حسین، برخی حیدر و علی را تکرار می‌کنند و این ادامه دارد و حلقه بزرگتر می‌شود.

و تداوم این عشق، سال‌هاست با بزرگتر شدن این حلقه عشاق حسینی، رنگ و بوی خاصی به عزاداری‌های ایام محرم، در این محله شهر بیرجند داده است.

انتهای پیام/۴۹۰۵/ی


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − سه =