مرز ماهیرود؛ دری پررونق به سوی رشد صادرات ایران

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، ماهیرود یکی از نقاط مهم تجاری بین دو کشور همسایه ایران و افغانستان است که نقش به سزایی در اقتصاد طرفین دارد.

تحولات کشور افغانستان ۴ ماهی این معبر مرزی را به صورت یک طرفه از سوی افغانستان مسدود کرد، اما با تلاش مسؤولین استانی و کشوری، دوباره صادرات در مرز ماهیرود انجام می‌شود.

مسؤولین منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی انتظار دارند تا یک الی ۲ ماه آینده، شرایط صادرات به روال عادی باز گردد.

بازگشت امید به کارگران و تجار با باز شدن درب تجاری

یکی از زمینه‌های مهم فعالیت در مرز ماهیرود، سرمایه گذاری افغانستانی‌ها است که در عرصه‌های گوناگون تجارت می‌کنند و از درآمد و سود خود رضایت دارند.

حاج بسم الله یکی از تجار افغانستانی است که در زمینه تجارت سوخت در مرز ماهیرود فعالیت می‌کند.

وی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ۲۰ کارگر در واحد سرمایه گذاری ما مشغول به کار هستند و از طریق کار در مرز امرار معاش می‌کنند.

وی افزود: با مسدود شدن مرز ماهیرود، این تعداد از افراد به علاوه حدود ۲ هزار نفر که به صورت غیرمستقیم مشغول به کار بودند بیکار شدند.

حاج بسم الله جمهوری اسلامی ایران را خانه دوم خود عنوان کرد و گفت: امیدوار هستیم با رونق تجارت در مرز ماهیرود، تجارتی پرسود دوباره شکل بگیرد تا هر دو طرف از آن راضی باشند.

این تاجر اهل کشور افغانستان گفت: سوخت تحویلی از سوی ایران در مخازن جمع آوری می‌شود و پس از آن تانکر‌های کشور افغانستان آن را به مقصد حمل می‌کنند.

مرز بسته، پس اندازمان را تمام کرد

علاوه بر تاجران، کارگرانی که در مرز ماهیرود نیز به کار مشغول هستند از کار خود رضایت دارند.

یکی از کارگران افغانستانی حاضر در مرز ماهیرود گفت: هر روز حدود ۵۰ کیلومتر راه را از روستای خودمان می‌آییم و در مرز کار می‌کنیم.

وی گفت: در چند ماهی که مرز ماهیرود بسته بود، هیچ کدام از ما کارگران درآمدی نداشتیم و از اندک پس اندازی که داشتیم استفاده می‌کردیم.

یکی دیگر از کارگران نیز گفت: محصولات مختلفی در اینجا خرید و فروش می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به فرش و موکت، سیمان، رب گوجه فرنگی، ماکارونی و سویا اشاره کرد.

او گفت: باید شکرگزار خدا باشیم که این منطقه را در عرصه بیابان برای ما قرار داده است تا بتوانیم هر شب رزقی سر سفره ببریم.

دیدن دوباره روز‌های پررونق تا چند ماه آینده

سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در ماهیرود، باراندازی است که سرمایه گذاران افغانستانی در آن فعالیت می‌کنند و این منطقه یکی از بازو‌های تجاری در ماهیرود است.

زارعی مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: تا پیش از بسته شدن مرز ماهیرود روزانه حدود هزار و ۲۰۰ کامیون در این منطقه بارگیری و تخلیه بار انجام می‌دادند.

او گفت: پس از بازگشایی مرز این تعداد به حدود ۱۸۰ کامیون در روز کاهش یافت که حدود ۲۰ درصد میزان کامیون‌های تخلیه و بارگیری شده در روز‌های رونق مرز را شامل می‌شد.

زارعی گفت: انتظار می‌رود تا یک الی ۲ ماه آینده ظرفیت صادرات مرز ماهیرود به شرایط قبل از بسته شدن مرز باز گردد؛ تا پیش از این حدود ۵۶ درصد صادرات ایران به افغانستان از طریق ماهیرود انجام می‌شده است.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: زیرساخت‌های لازم در ماهیرود نیز فراهم شده است و مشکلی در این زمینه نداریم.

ارائه تسهیلات به صادرکنندگان خوشنام برای رونق صادرات

همکاری دستگاه‌های متولی در امر صادرات و واردات سبب رونق مرز می‌شود؛ علاوه بر منطقه ویژه اقتصادی، گمرک نیز تسهیلات و شرایطی را برای رونق تجارت در مرز فراهم کرده است.

قربانی مدیر گمرک مرزی ماهیرود گفت: چندی پیش بخشنامه حذف محدودیت اقلام ترانزیتی از سوی دفتر مدیریت ترانزیت گمرک ایران ابلاغ شده است.

وی افزود: با ابلاغ این بخشنامه ممنوعیت‌های ترانزیتی رفع شد و همه کالا‌های ترانزیتی از ماهیرود عبور می‌کند.

قربانی گفت: ۱۸ بند تسهیلات نیز برای تجار و صادرکنندگان خوشنام در نظر گرفته شده است که در رونق تجارت مرزی می‌تواند نقش به سزایی داشته باشد.

مدیر گمرک مرزی ماهیرود در خصوص دستگاه ایکس ری نیز گفت: نصابان این دستگاه در ماهیرود مستقر شده اند و تا یک الی ۲ ماه آینده این دستگاه به بهره برداری می‌رسد.

 

ماهیرود، نگین تجارت مرزی در خراسان جنوبی

افغانستان پنجمین شریک تجاری ایران است و ۵۶ درصد از صادرات ایران به این کشور از طریق مرز ماهیرود صورت می‌گیرد.

با باز شدن درب تجاری در مرز ماهیرود، روز‌های بهتری در انتظار این معبر تجاری مرزی است و هر دو طرف معامله از خرید و فروش‌های خود سود خواهند برد.

رونق صادرات ایران به افغانستان، امرار معاش کارگران افغانستانی، سود بردن رانندگان و بهره مندی تولیدکنندگان از تجارت با تجار کشور همسایه از جمله مزایای تجارت مرزی در ماهیرود است.

علاوه بر ماهیرود ۳ مرز تجاری دیگر نیز در خراسان جنوبی وجود دارد که یکی از آن‌ها یزدان بوده و در حد خرده فروشی فعال است و مابقی غیرفعال اند

انتهای پیام/۴۹۰۵


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 16 =