۴۵۰ تن گوشت شتر در خراسان جنوبی تولید شد/ گشت و گذاری در دومین قطب پرورش شتر کشور

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، محمدابراهیم ابراهیمی، معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی خراسان جنوبی صبح امروز در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: ۴۵۰ تن گوشت شتر در ۸۵ واحد صنعتی و هزار و ۱۷۳ واحد سنتی تولید شده است.

ابراهیمی افزود: این میزان تولیدات نسبت به مدت مشابه سال گذشته به دلیل فقر مراتع و خشکسالی، کاهش جزئی کمتر از ۵ درصد داشته است.

وی تعداد بهره برداران صنعتی و سنتی شترداری در استان را هزار و ۲۵۸ نفر عنوان کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی خراسان جنوبی افزود: گوشت‌های تولید شده علاوه بر نیاز داخل به خارج از استان از جمله استان‌های اصفهان، یزد، شیراز و خراسان رضوی بیشتر به صورت دام زنده فروخته می‌شود.

ابراهیمی با اشاره به اینکه در همه‌ی شهرستان‌ها کشتارگاه سنتی وجود دارد گفت: تنها شهرستان خوسف واحد صنعتی شتر دارد. 

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی ۳۲ هزار و ۷۰۰ نفر شتر دومین جمعیت شتر کشور است، گفت : بلوچی، سندی و دورگ از جمله نژاد‌های شتر استان است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: نهبندان با ۹ هزار و ۸۰۰ نفر شتر بیشترین و شهرستانهای طبس با ۸ هزار نفر شتر و خوسف با ۴ هزار و ۷۵۰ نفر شتر رتبه دوم و سوم پرورش شتر را در استان دارا هستند. 

ابراهیمی افزود : اگرچه خراسان جنوبی دومین قطب پرورش شتر کشور را داراست وظرفیت ویژه‌ای در این موضوع دارد اما متاسفانه چرخه فرآوری کامل شتر در استان صورت نمی‌گیرد.

وی گفت: با توجه به اقلیم استان بازدهی اقتصادی مطلوب در تولیدات، قدرت ریسک بالا در شرایط خشک کویری، مقاومت بیشتر نسبت به سایر دام‌ها، نیاز به حداقل تاسیسات و تجهیزات پرورش و امکانات پرورش و نگهداری، هرس طبیعی درختان مرتعی و جنگلی، خواص درمانی موجود در شیر، کیفیت بالای گوشت نسبت به سایر گوشت‌های قرمز از جمله مزیت‌های شتر در این استان کویری است . 

وی همچنین افزود: امیدواریم با اجرای طرح هاب شتر در خراسان جنوبی شاهد شکوفایی این صنعت، چرخه کامل شتر در استان و مرتفع شدن مشکلات شتر‌دارارن باشیم.

انتهای پیام/۴۹۰۵


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + هشت =