واردات خودروهای معدنی و کشاورزی؛ اولویت فراموش شده درخراسان جنوبی

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، حسین زارعی، مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی امروز در جمع خبرنگاران اظهارداشت: رسانه‌ها بسیار تأثیرگذار در پیشبرد اهداف سازمان‌ها بوده و کمک فراوانی به آنها می‌کنند.

وی تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین پایه های شکل‌گیری منطقه ویژه اقتصادی در استان هم مرز بودن با کشور افعانستان و بازار این کشور بوده است.

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در کشور ۶۴ منطقه ویژه اقتصادی و هفت منطقه آزاد برای تجارت با کشورهای خارجی وجود دارد، یادآور شد: از مجموع ۶۴ منطقه ویژه اقتصادی ۳۲ مورد فعال بوده و به طور رسمی تبادلات تجاری انجام می‌دهند.

زارعی ادامه داد: منطقه ویژه خراسان‌جنوبی اولین منطقه ویژه اقتصادی در کشور بوده که توسط بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری این بخش کار خود را از اردبیهشت‌ماه سال ۹۳ در بیرجند و از سال ۹۵ در سایت مرزی آغاز کرده است.

وی با اشاره به اینکه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند با وسعت ۷۳۰ هکتار مجوز عام بوده که صفر تا صد سرمایه‌گذاری در این منطقه توسط بخش خصوصی مدیریت شده و می‌تواند پذیرای سرمایه‌گذاران باشد تنها در مورد زیست محیطی و آلایندگی‌ها باید مجوز از سوی سازمان دولتی محیط زیست صادر شود، بیان داشت: سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی در مرز ماهیرود به وسعت ۱۰۰ هکتار بوده که مرکز بارانداز می‌باشد و و نیاز به وسعت بیشتری داشته که طرح توسعه این سایت برای واگذاری ۱۰۰ هکتار دیگر تهیه و در حال پیگیری بوده که البته پرسه زمان‌بری می‌باشد و در صورت اجرا در بحث درخواست‌های سرمایه‌گذاری محدودیتی نخواهیم داشت.

زارعی با اشاره به سرمایه‌گذاری ۸۶ گروه سرمایه‌گذار در منطقه ویژه اقتصادی استان گفت: از این تعداد ۱۸ واحد در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و ۳۵ واحد در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی به بهره‌برداری رسیده است.

وی به مزیت‌های منطقه ویژه اقتصادی استان اشاره داشت و یادآور شد: گروه‌هایی که در این منطقه سرمایه‌گذاری کنند براساس قانون ۱۳ سال مالیات با نرخ صفر درصد برایشان محاسبه می‌شود و مجوزهایی که مربوط به منطقه ویژه اقتصادی بوده برای آنها کمتر از ۷۲ ساعت صادر می‌گردد.

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی بیان داشت: مناطق ویژه تعریف خارج از سرزمین بوده و هر کالایی که وارد منطقه ویژه اقتصادی شود در واقع از حقوق گمرکی معاف بوده و به آن کالاها این حقوق تعلق نمی‌گیرد.

 زارعی ادامه داد: همچنین کالاهایی که از منطقه ویژه اقتصادی خارج شوند براساس ارزش افزوده و اشتغال ایجا شده در منطقه در حقوق گمرکی تخفیف دارند.

وی با اشاره به اینکه سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی محدوده مشترکی بین ایران و افعانستان است، افزود: یکی از مزیت‌های خوب این سایت جانمایی آن در نقطه صفر مرزی بوده که اولین بار در کشور ایجاد شده است.

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه زیرساخت‌های خوب و دفاتری در که در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی استان ایجاد شده برای تجار افعانستان مهم و ارزشمند است، اضافه کرد: حدود ۲ هزار و ۵۰۰ کارگر افعان و حدود ۸۰۰ کارگر ایرانی در این محدوده فعالیت دارند که دلیل کمبود نیروی ایرانی در این محدوده نسبت به نیروهای افغان کمبود نیرو در روستاهای اطراف مرز و بعد مسافت است.

زارعی متذکر شد: سرمایه‌گذاری در دو قطعه به میزان یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تنها توسط بخش خصوصی انجام شده که برای آن مجوز صادر شده است.

وی با بیان اینکه در ۱۸ واحد فعال در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و ۳۵ واحد سایت مرزی حدود ۷۸۰ نفر به صورت مستقیم و ۳ هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال دارند، گفت: اگر مجموع ۸۶ واحدی که مجوز بهره‌برداری برایشان صادر شده فعال شوند برای ۴ هزار نفر اشتغال مستقیم و برای ۵ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال غیر مستقیم ایجاد خواهد شد.

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی ادامه داد: طرح کاشی و سرامیک از طرح‌های بزرگ در منطقه ویژه اقتصادی استان است.

زارعی یادآور شد: طرحی در منطقه ویژه اقتصادی استان وجود ندارد که برای بحث زیرساختی و روندهای اداری تعطیل بوده و معطل باشد.

وی با بیان اینکه استان در بحث تسهیلات کمک خوبی کرده و فعالیت‌های عمرانی در حال انجام بوده و هیچ طرحی متوقف نیست، تصریح کرد: بازار افعانستان از بازارها اصلی بوده که طرح‌های تعریف شده در منطقه ویژه اقتصادی استان به این بازار توجه داشته‌اند و جزو بازارهای هدف آنها بوده است.

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی افزود: با توجه به زیرساخت‌های خوبی که در مرز در سایت منطقه ویژه اقتصادی ایجاد شده جایگاه ویژه‌ای منطقه ویژه اقتصادی استان پیدا کرده است.

زارعی با اشاره به اینکه با حمایت‌های دولت به ویژه در شش ماه گذشته ۵۶ درصد بازار صادرات افغانستان را خراسان‌جنوبی از سه مرز ماهیرود، پایانه و منطقه ویژه اقتصادی داشته که فرصت بزرگی برای اقتصاد استان است، بیان داشت: هر چند در حال حاضر خراسان‌جنوبی در بازار افغانستان جایگاه ویژه‌ای دارد ولی با تکمیل باند دوم محور مرزی و تکمیل دیگر زیرساخت‌های مورد نیاز این جایگاه نه تنها حفظ می‌شود بلکه ارتقاء می‌یابد.

وی گفت: خط انتقال گاز تا دو ماه آینده به نقطه صفر مرزی می‌رسد و برای راه‌اندازی زیرساخت‌ها هزینه زیادی باید صورت گیرد که بر عهده دولت است.

زارعی اضافه کرد: در موضوع زیرساخت برق محدودیت‌هایی وجود داشته که با ایجادپست جدید برق این محدودیت رفع و تا پنج سال آینده مشکلی برای سرمایه‌گذاری نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه جذب سرمایه‌گذار خارجی بسیار دارای اهمیت بوده و در منطقه ویژه اقتصادی استان صد در صد سهام‌دار شرکت‌های خارجی می‌توانند باشند و نیاز به سهامدار ایرانی ندارند که این امر مزیتی برای سرمایه‌گذاران خارجی است، بیان داشت: آورده‌ای که باید سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی داشته باشند تا مجوز اقامت برایشان صادر شود ۲۵۰ هزار دلار است. 

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در سایت مرزی منطقه ویژه اقتصادی استان پنج گروه سرمایه‌گذار خارجی فعال بوده که دو گروه از آنها به صورت مشارکتی فعالیت دارند، یادآور شد: ورود خودروهای خارجی برای استفاده و نه برای فروش از دیگر مشوق‌های سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی است.

زارعی در ارتباط با ورود خودرو از مرز استان گفت: مجوزهای ورود خودرو از سمت مرز توسط سازمان صمت صادر می‌شود و در استان به دنبال اخذ این مجوز هستیم که حداقل با اخذ آن اشتغال برای تعدادی از افراد ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه در مورد تفاوت منطقه ویژه و آزاد گفت: مناطق ویژه بهتر عمل می‌کنند چون مناطق آزاد معبر واردات بیشتر بوده و اصلی‌ترین بحث توجیه مناطق آزاد زیرساخت‌هایی همچون زیرساخت ریلی، هوایی و دریایی بوده که در خراسان‌جنوبی این زیرساخت‌ها وجود نداشته بنابراین به نظر می‌رسد توجیهی برای استان ندارد.

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی تصریح کرد: در رتبه‌بندی با توجه به عمر کوتاهی که منطقه ویژه اقتصادی استان دارد جزو رتبه های برتر مناطق ویژه اقتصادی کشور است.

زارعی با اشاره به اینکه واردات خودروی معدنی و کشاورزی و تسهیلات برای سرمایه در گردش برای برخی از واحدها جزو درخواست‌های منطقه ویژه اقتصادی استان بوده که در دور دوم سفر ریاست جمهوری جزو درخواست‌ها خواهد بود، یادآور شد: در حال حاضر مجوز واردات خودروهای استوک در استان تنظیم و متأسفانه در مرکز کشور در سال ۹۷ این طرح رد شد و نتوانستیم این مجوز را دریافت کنیم که امتیازی خوبی برای استان است.

وی میزان ترانزیت منطقه ویژه اقتصادی استان را در سال گذشته یک‌هزار و ۸۲۹ مورد عنوان کرد و افزود: در این حوزه در پنج ماهه امسال ۵ هزار و ۵۶۵ مورد ترانزیت انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰۴ درصد رشد داشته است.

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی میزان واردات انجام شده از منطقه ویژه اقتصادی استان را در سال گذشته ۶۲ مورد عنوان کرد و گفت: این میزان در پنج ماهه امسال به ۵۹۹ مورد رسیده که با رشد ۸۶۶ درصدی همراه بوده است.

زارعی از کاهش ۵۴ درصدی صادرات سوخت از منطقه ویژه اقتصادی استان در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: این کاهش به دلیل مشکلاتی بوده که در کشور افغانستان وجود داشته و در حال حاضر رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه میزان بارهای متفرقه که در منطقه ویژه اقتصادی استان تبادل شده ۱۰ هزار و ۸۶۹ مورد در سال گذشته بوده است، بیان داشت: این میزان ۵۱ درصد در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته و به ۵ هزار و ۲۵۲ مورد رسیده است.

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه میزان صادارت انجام شده در سال گذشته در منطقه ویژه اقتصادی استان ۲۳ هزار و ۲۰۶ مورد بوده که در پنج ماهه امسال به ۱۰ هزار و ۸۰۹ مورد رسیده و ۵۳ درصد افت داشته است، خاطرنشان کرد: این افت به دلیل تغییر و تحولات در کشور افغانستان بوده که در حال افزایش است.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷

 


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − شش =