برنامه نویسی؛ حرفه ای بدون مرز

خبرگزاری فارس_خراسان جنوبی_ عصمت برزجی؛ محبوبیت برنامه نویسی در سال‌های اخیر به قدری افزایش یافته است که تقریباً اکثر افراد در مورد آن چیزهایی شنیده‌اند. با توجه به درآمد و حقوق برنامه نویسی و جذابیت‌های متعدد آن، افراد بسیاری تصمیم می‌گیرند که وارد دنیای برنامه نویسی شوند از همین رو برنامه نویسان معتقد هستند که علاقه مندان به این حرفه بدون هیچ محدودیت سنی و تها به اتکای تجربه ای که کسب کرده اند می توانند از این راه به درآمد برسند. 

یک کارشناس ارشد هوش مصنوعی در خراسان جنوبی گفت: لذت بردن از حل چالش های روزمره زندگی به صورت هوشمندانه یکی از مزایای برنامه نویسی است. 

حمید نخعی که از هشت سال پیش وارد حرفه برنامه نویسی شده در گفت و گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: یک برنامه نویس مشکلات را از دید متفاوتی نسبت به سایر افراد می بیند و برای حل مشکلات تصمیم گیری می کند. 

وی اما زمانبر بودن و استرس بالا را از معایب کار برنامه نویسی برشمرد و افزود: یک برنامه نویسی گاهی به امور روزمره خود نمی تواند رسیدگی کند. 

لزوم توجه بیشتر نهادهای دولتی و خصوصی به برنامه نویسی

به اعتقاد این کارشناس ۳۲ ساله هنوز حرفه برنامه نویسی آنطور که باید در نهادهای دولتی و خصوصی مخصوصا کارخانه ها مورد توجه و استفاده قرار نگرفته است. 

وی با تاکید بر اینکه باید سامانه هایی برای تسهیل در امر واگذاری پروژه ها مورد نیاز ایجاد شود گفت: البته این موضوع نیاز به نظارت قوه قضاییه نیز دارد. 

نخعی که بیشتر در بخش خصوصی مشغول کار است، برنامه نویسی سامانه های هوشمند برای پردازش تصویر ، متن، گفتار و سامانه های پیشنهاد دهنده را در کارنامه خود دارد. 

رایانه، تنها سرمایه مورد نیاز یک برنامه نویس

یک کارشناس نرم افزار که از حدود ۶ ماه قبل وارد حرفه برنامه نویسی شده نیز گفت: حرفه برنامه نویسی نیاز به سرمایه اولیه و پشتوانه مالی ندارد لذا هر فرد علاقه مند می تواند تنها با یک سیستم رایانه فعالیت خود را شروع کند.

مطهره بهرامی پوردر گفت و گو با خبرنگار فارس افزود: برنامه نویسی محدود به زمان و مکان نیست و در هر جایی می توان این کار را انجام داد لذا بانوان به عنوان یک شغل حتی در منزل هم می توانند برنامه نویسی کنند. 

وی از برنامه نویسی به عنوان یک شغل فکری بدون نیاز به فعالیت بدنی زیاد یاد کرد و گفت: اما نشستن طولنی مدت پشت سیستم رایانه مشکلاتی برای شخص برنامه نویسی ممکن است به همراه داشته باشد. 

صبر و پیشتکار لازمه شغل برنامه نویسی

معاون فناوری اطلاعات سازمان فضای مجازی بسیج خراسان جنوبی هم با بیان اینکه برنامه نویسی در حالت کلی به معنای نوشتن مجموعه ای از دستور العمل های قابل درک برای ماشین یا کد برنامه جهت برآورده کردن نیاز های انسان است اظهار داشت: این دستورالعمل ها در چهارچوب های خاصی تعریف می شوند تا برای برنامه نویس قابل درک باشد که به این چهارچوب ها زبان برنامه نویسی گفته می شود. 

مهدی حسنی در گفت و گو با خبرنگار فارس افزود: در نهایت همه زبان ها کد های نوشته شده را به دستورات قابل درک برای ماشین تبدیل می‌کنند.

وی عنوان کرد: هر شخصی که پشتکار و صبر کافی داشته باشد می تواند با کسب آموزش های مناسب و با توجه به علاقه ای که دار د در هر کدام از زمینه های برنامه نویسی شروع به کار کند.

حسنی اظهار داشت: خوشبختانه برنامه نویسی هیچ محدودیت سنی نداره و همه می توانند به میزان تجربه ای که کسب کرده باشند از برنامه نویسی به درآمد برسند.

برنامه نویسی از کشاورزی تا پزشکی

این فعال حوزه رسانه و فضای مجازی با اشاره به به کارایی برنامه نویسی در جامعه نیز گفت: امروزه با رشد تکنولوژی در تمام حوزه ها و فراگیر شدن ماشین های صنعتی و تجاری نیاز به برنامه نویسی برای استفاده از ماشین ها در کارهای روزانه هست.

حسنی افزود: از برنامه نویسی سیستم های آبیاری و سنجش دما و رطوبت، برنامه نویسی شبکه و برقراری ارتباط رسانه های فراگیر گرفته تا برنامه نویسی تجهیزات پزشکی نانو ربات ها، ساعت های هوشمند و صنایع دفاعی همه در جامعه کاربردهای مختلفی دارد. 

وی گفت:از همه مهم تر با پدیدار شدن هوش مصنوعی و کاربرد های خارق العاده آن در تمام جنبه های زندگی بشر از پزشکی و سلامت تا استفاده در صنایع دفاعی و خودروهای خودران نیاز به برنامه نویسی برای درک خواسته های انسان و انجام فرآیند ها بیش از پیش احساس می شود. 

تخصص و تجربه ۲ بال پرواز برای برنامه نویس

حسنی با تاکید بر اینکه ورود به این حرفه تقریبا هیچ گونه محدودیت سنی، زمانی و مکانی ندارد گفت: هر شخصی با هر سطح تحصیلات می تواند با دریافت آموزش های اولیه به این حرفه ورود کند.

وی یادآور شد: اما شرط پیشرفت در این حرفه و کسب درآمد بیشتر در آن کسب مهارت های تخصصی ، بروز و بالا رفتن تجربه کار ی است. 

معاون فناوری اطلاعات سازمان فضای مجازی بسیج خراسان جنوبی اظهار داشت: این حوزه به سرعت در حال تغییر است و برای هماهنگی و تسلط به آن نیاز به بروز بودن در همه ی زمینه های مربوط به برنامه نویسی است.

انتهای پیام/۴۹۰۵


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 − دو =