خراسان جنوبی در سوگ امام هشتم/ دلها به پنجره فولاد گره خورد

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، نجوای نام امام رضا (ع) است که هر ساله در انتهای ماه صفر، دل هر مومنی را می‌لرزاند، دل همانانی که برای زیارتش تاب نمی‌آورند، همانانی که ۲ ماه در عزای حسین بن علی (ع) اشک می‌ریزند تا در پایان این عزاداری‌ها به پابوس آقایشان نائل آیند و دمی در حرمش به سوگ امام رئوفشان بنشینند.

پایان ماه صفر هرسال، فرصت ناب عاشقی و دلدادگی مردمانی است که گاه از دورترین روستاها و شهرها با پاهای پیاده برای عرض ارادت و نیایش و طلب حاجت به سفر معنوی مشهدالرضا(ع) مشرف می‌شوند.

پس از ۲ سال که مراسم عزاداری به دلیل ویروس کرونا برگزار نشد حال امسال مردم بی‌تابانه خود را به مراسم اربعین در کربلا و پس از آن شهادت امام رضا (ع) رساندند اما در این میان عده‌ای که توفیق زیارت نداشته‌اند به طریق مختلف ارادت خود را به ساحت مقدس اهل بیت (ع) نشان می‌دهند.

از آنجایی‌که استان خراسان جنوبی در مسیر زائران حرم رضوی قرار دارد همه ساله‌ همزمان با دهه پایانی صفر میزبان زائران زیادی از استان‌های مختلف کشور حتی کشورهای افغانستان و پاکستان است.

دهه آخر صفر در خراسان جنوبی همه به نوعی مشغول خدمت هستند تا از زائران میزبانی شایسته‌ای انجام دهند و این فرهنگ میزبانی را سال به سال عمیق‌تر کنند.

شهروندان خراسان جنوبی در جای جای این استان به‌ویژه  شهرستان‌های بیرجند، طبس و نهبندان با برپایی موکب‌های میقات‌الرضا(ع) در حال ارائه خدمات پزشکی، پخت نان و پذیرایی از زائران هستند.

تاکنون بیش از ۵۶ هزار زائر ایرانی و ۴۱۵ زائر پاکستانی در پنج موکب میقات‌الرضا (ع) استان پذیرایی و از خدمات مختلف بهره‌مند شدند.

این موکب‌ها در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) و امامزاده سیدعلی نهبندان، امامزادگان باقریه بیرجند، امامزاده زید قاین و امام رضا(ع) در  شهر خضری دشت بیاض در حال پذیرایی از زائران حرم رضوی هستند.

این موکب‌ها تا بعد از بازگشت زائران ایرانی و پاکستانی دایر خواهند بود تا نسبت به ارائه خدمات پزشکی و پذیرایی زائران اقدام شود.

هر ساله با فرا رسیدن دهه پایانی ماه صفر و ایام شهادت حضرت امام رضا(ع) زائران زیادی با پای پیاده از نقاط مختلف کشور راهی مشهد مقدس و زیارت امام هشتم می‌شوند.

سه هزار زائر از خراسان جنوبی از ۲ هفته گذشته به مناسبت سالروز شهادت امام رضا(ع) با پای پیاده عازم مشهد مقدس شدند.

علاوه بر موکب‌های اداره کل اوقاف و امور خیریه، آستان قدس رضوی نیز در مسیرهای فردوس به مشهد، خضری به گناباد، فردوس به بجستان و تربت حیدریه و زیرکوه به سمت خواف موکب‌هایی را برای خدمت‌رسانی به زائران خارجی و ایرانی مستقر کرده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۶ هزار و ۳۴۹ زائر از این استان برای شرکت در مراسم پایان ماه صفر با ناوگان حمل و نقل عمومی به مشهد مقدس اعزام شدند.

اسدالله جلال‌زاده اظهار داشت: امسال نیز مشابه هر سال ناوگان حمل و نقل جاده‌ای استان آمادگی کامل برای اعزام زائران رضوی را داشته و در این راستا ۲۴۴ ناوگان زائران را از استان به مشهد مقدس جابه‌جا کردند.

وی از تشدید نظارت بر مجتمع‌های خدماتی رفاهی به منظور ارائه خدمات مطلوب به زائران خبر داد و گفت: با توجه به افزایش میزان ترددهای جاده‌ای در این ایام ایجاد فضای مناسب و رعایت الزامات بهداشتی ۲ موضوع مهم در خدمات‌دهی به زائران حرم رضوی است.

همچنین به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت امام رضا (ع) طرح «همسفران خورشید» از سوی جمعیت هلال احمر برای خدمت‌رسانی به زائران پیاده رضوی، در هفت استان کشور از جمله خراسان جنوبی، شمالی، تهران و البرز، قم، یزد، گلستان و سمنان اجرا می‌شود.

در این طرح، با توجه به اینکه زائران امام هشتم شیعیان در دهه پایانی ماه صفر، با پای پیاده عازم مشهد می‌شوند، هلال احمر تمهیداتی برای اسکان زائران اندیشیده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی افزود: در ادامه اجرای این طرح تعداد ۴۰ نفر از اعضای جوان هلال احمر خراسان جنوبی برای ارائه خدمات سلامت محور و فرهنگی به زائران امام رضا(ع) به مشهد مقدس اعزام شدند.

کاووسی خاطرنشان کرد: از ابتدای اجرای طرح همسفران خورشید( ۲۶ شهریور) ۲۱۵ نفر از نیروهای امدادی و داوطلب جمعیت هلال احمر استان در ۴۳ نقطه در حال ارائه خدمات امدادی و سلامت محور به زائران امام رضا(ع) هستند.

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، در حال حاضر ۱۷ بیمارستان و ۱۳ درمانگاه شبانه‌روزی، ۱۰۳ مرکز خدمات جامع سلامت خراسان جنوبی برای خدمات‌رسانی به زائران رضوی در دهه آخر صفر آماده‌باش هستند.

مراکز بهداشتی و درمانی در طول مسیر جاده‌های مواصلاتی در شهرستان‌های استان خراسان جنوبی فعال و به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند.

در این ایام ۳۰۰ کارشناس بهداشت محیط و حرفه‌ای و مبارزه با بیماری‌ها در قالب تیم‌های واکنش سریع که وظیفۀ نظارت بر سلامت اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و نیز کنترل اپیدمی احتمالی را بر عهده دارند و به زائران و مجاوران خدمت ارائه می‌دهند.

همچنین در این ایام ۸۳ پایگاه فعال جاده‌ای و شهری در کل استان و ۲ فروند اورژانس هوایی طبس و بیرجند به صورت شبانه روزی برای خدمات‌رسانی آمادگی کامل دارند.

همزمان با روز پایانی ماه صفر و شهادت امام رضا (ع) مراسم و آیین‌های مختلفی در سرتاسر استان خراسان جنوبی در حال برگزاری است.

یکی از این مراسم اجتماع بزرگ رضویّون متشکل از کارون‌های پیاده‌ای است که از اقصی نقاط شهرستان زیرکوه در سالروز شهادت امام رضا (ع) به زیارت امامزاده سعدالله روستای شاهرخت مشرف می‌شوند.

پیاده روی بزرگ عزاداران امام رضا (ع) یکی از سنت‌های دیرینه مردم منطقه زیرکوه و قاینات بوده که از گذشته‌های دور تاکنون مرسوم مانده است و امروز حدود ۱۳ هزار نفر مسافت ۳۰ کیلومتری را تا آستان مقدس امامزاده سعد الله بن موسی الکاظم می‌پیمایند.

در این مسیر بیش از ۵۰ موکب از زائران و عاشقان امام رضا (ع) پذیرایی می‌کنند و همه زائران در پایان اطعام می‌شوند.

همچنین مراسم عزاداری شهادت امام رضا (ع) در اکثر امامزادگان و بقاع متبرکه استان خراسان جنوبی برگزار شد و در هشت بقعه نیز زائران اطعام شدند.

مردم سوگوار شهرها، بخش‌ها و روستاهای استان با حضور در مسجدها و تکیه‌ها همراه با هیات‌های مذهبی عزاداری کرده و مداحان به مدیحه‌سرایی پرداختند و چهار مبلغ و روحانی از استان قم و ۱۰ مبلغ بومی استان در این برنامه‌ها فعالیت کردند.

برخی شهروندان ب‍‍ا ب‍رپ‍‍ای‍‍ی ای‍س‍ت‍گ‍‍اه‌های ص‍ل‍وات‍‍ی در م‍‍ع‍‍اب‍ر ع‍م‍وم‍‍ی از ع‍زاداران و مردم پذیرایی کردند همچنین پیر و جوان، زن و مرد، کودک و خردسال در این مراسم حضور داشته و پابه‌پای هم به عزاداری شهادت امام هشتم پرداختند.

انتهای پیام/۳۶۳۵


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 8 =