جمع‌آوری و ساماندهی ۱۱۹ متکدی در شهر بیرجند

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند،‌ منصوره امیرآبادی روز دوشنبه در نشست ستاد ساماندهی متکدیان استان که در حوزه معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی برگزار شد، اظهار داشت: متکدیانی که از ابتدای امسال جمع‌آوری شده‌اند هشت نفر به بهزیستی، ۲ نفر به کمیته امداد، یک نفر به دستگاه قضایی، ۶۷ نفر تحویل به خانواده، هشت نفر با قید تعهد آزاد، سه نفر اعزام به بیمارستان، پنج نفر اعزام به شهرستان محل سکونت و ۱۶ نفر به دفتر اتباع خارجی ارجاع شدند.

وی با بیان اینکه ۳۰ متکدی نیز از ابتدای امسال حین تکدی‌گری مشاهده و در محل به آنها تذکرات لازم داده شده است گفت: همچنین از ابتدای امسال ۲۷ نفر از افراد آسیب‌دیده اجتماعی برای درمان اعتیاد به صورت خود معرف به مجتمع فوریت‌های اجتماعی شهرداری مراجعه کردند.

مسوول مجتمع فوریت‌های اجتماعی شهرداری بیرجند از پذیرش ۱۳۴ نفر در مجتمع فوریت‌های خدمات اجتماعی شهرداری از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و افزود: ۲۰ نفر این افراد به صورت ثابت حضور دارند و ۲۶ نفر هم ساماندهی شده‌اند. 

وی تاکید کرد: سه نفر از این متکدیان با اقدامات بازتوانی در بخش خدمات شهرداری صاحب شغل و ساماندهی شدند. 

امیرآبادی با بیان اینکه از ابتدای امسال ۳۶ متکدی هم به عنوان چادرخواب در سطح پارک‌ها شناسایی شده‌اند گفت: از ۲ ماه قبل طرح ضربتی جمع‌آوری متکدیان اجرا شده که اغلب افراد تکراری هستند. 

وی با بیان اینکه برخی از متکدیان بیماران اعصاب و روان هستند اظهار داشت: این افراد به خاطر تکمیل بودن ظرفیت مراکز تحت پوشش بهزیستی در مجتمع فوریت های اجتماعی نگهداری می‌شوند که حضور آنها برای سایر مددجویان مخاطراتی به همراه دارد. 

مسوول مجتمع فوریت‌های اجتماعی شهرداری بیرجند گفت: هم اکنون ۱۰ بیمار مزمن رها شده در شهر هستند که باید تعیین تکلیف شوند زیرا علیرغم اینکه چندین بار توسط ماموران دستگیر شده‌اند اما باز هم به عنوان ابزار تکدی‌گری به این چرخه باز می‌گردند. 

وی با اشاره به اینکه اغلب متکدیان زیر ۱۸ سال یا بالای ۵۰ سال سن دارند تصریح کرد: از ابتدای امسال شهرداری بیرجند فقط در بحث مواد غذایی افراد پذیرش شده در مجتمع فوریت‌های اجتماعی ۷۰۰ میلیون تومان هزینه کرده که نیاز است در این خصوص خیران پای کار بیایند. 

 امیرآبادی مشارکت مردمی در کمک نکردن مالی به متکدیان را الزامی دانست و افزود: اجرای برنامه‌های فرهنگی، رصد مستمر آسیب‌های اجتماعی و شناسایی نقاط آسیب خیز و بحران‌زای اجتماعی نیز از ضروریات است.

وی همچنین از پلمب ۱۸ پاتوق مواد مخدر از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: ۵۰ نفر در راه‌مانده نیز از ابتدای امسال در مجتمع فوریت‌های اجتماعی شهرداری بیرجند پذیرش شده‌اند که مدت اقامت آنها یک تا پنج روز است. 

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی هم از پذیرش ۲۷ متکدی در مرکز سالمندان و نگهداری معلولان خبر داد و گفت: نگهداری این افراد در چنین مراکزی آسیب‌هایی به همراه دارد که منجر به نارضایتی می شود. 

حسن شرفی با بیان اینکه مرکز نگهداری بیماران اعصاب و روان هم اکنون با ۲۰ نفر اضافه بر ظرفیت، مشغول کار است گفت: ظرفیت این مرکز ۳۰ نفر بوده اما اکنون ۵۰ نفر پذیرش شده‌اند.

وی اظهار داشت: با توجه به افزایش هزینه‌های نگهداری و درمان بیماران اعصاب و روان و پایین بودن یارانه‌ای که از سوی دولت پرداخت می‌شود اقبال بخش خصوصی به راه‌اندازی چنین مراکزی کم شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: هم اکنون ۸۰ بیمار اعصاب و روان در بیرجند نگهداری می‌شوند که قیمت داروهای این بیماران نسبت به گذشته سه برابر شده است.

وی یادآور شد: سرپناه شبانه تحت نظر بهزیستی در بیرجند تا پایان هفته فعال می‌شود و افراد مازاد بر ظرفیت گرمخانه شهرداری می‌توانند برای اقامت شبانه به این مرکز ارجاع شوند. 

مدیرکل دفتر امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خراسان جنوبی نیز با اشاره به اینکه از ابتدای امسال ۱۴ تبعه خارجی در استان اقدام به تکدی‌گری کردند گفت: سناریو جمع‌آوری و شناسایی این قبیل متکدیان باید تعریف شود تا بتوان آنها را تعیین تکلیف کرد. 

محسن صفایی افزود: آن دسته از متکدیان که اتباع خارجی هستند و غیرمجاز شناخته شوند نسبت به طرد آنها اقدام خواهد شد. 

وی گفت: روال فعلی جمع‌آوری متکدیان اتباع بیگانه مشکلاتی را ایجاد می‌کند لذا نیاز است این افراد به صورت موقت نگهداری شوند تا طی فراخوانی بتوانیم با اخذ مدارک هویتی آنها را تعیین تکلیف کنیم. 

انتهای پیام/۳۶۳۵


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − دوازده =