ارائه بیش از ۴۰ خدمت فرهنگی به مردم توسط کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی

محمود حاجی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: نقش کتاب در ارتقای فرهنگی هر جامعه بر کسی پوشیده نیست.

وی با اشاره به اینکه طرحی در استان تحت عنوان کتابداران مشاوران امین راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: در این طرح کتابداران استان به صورت ماهانه کتاب‌های مفید را براساس گروه‌های سنی مختلف در قالب یک سیر مطالعاتی به مردم و دستگاه‌ها اعلام تا منابع مفید و فیلتر شده که بر روی آن‌ها کار کارشناسی انجام شده مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در دوران کرونا اعضای کتابخانه‌ها در استان ریزش شدیدی داشت، افزود: تعداد اعضای کتابخانه‌های استان قبل از کرونا ۵۰ هزار نفر بوده که بعد از این بیماری به ۱۸ هزار نفر رسید اما با طرحی که انجام شد اعضای کتابخانه‌های استان طی یک سال گذشته به ۴۳ هزار نفر رسیده است.

حاجی ادامه داد: فرهنگی بودن استان از همین شاخص قابل ملاحظه است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه کتاب‌های سمی از دسترس مردم خارج شود در کارگروهی که به همین عنوان تشکیل شده کتاب‌های چاپ شده مورد بررسی قرار می‌گیرند و اگر مورد نیاز عموم مردم نباشد در مخزن کتابخانه‌های عمومی استان قرار نمی‌گیرد بنابراین هیچ کتاب غیر مفیدی در مخزن کتابخانه‌های استان وجود ندارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی از وجود ۸۴ باب کتابخانه عمومی با ۴۳ هزار نفر عضو خبر داد و افزود: یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار جلد کتاب در مخزن کتابخانه‌های عمومی استان وجود داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حاجی با اشاره به اینکه در حال حاضر در تمام روستای بالای ۲۵۰۰ نفر استان کتابخانه وجود دارد، اضافه کرد: کتابخانه مستحکم‌ترین شبکه فرهنگی را در اختیار دارد.

وی با بیان اینکه در راستای تحقق شعار سال طرحی در استان ایجاد شده که دوره‌های مختلف کارآفرینی و اشتغال برگزار تا کمک حال تمام دستگاه‌های اجرایی باشیم، بیان داشت: در قالب خدمت به مردم در حوزه‌های مختلف شامل محافل قرآنی، محافل ادبی و غیره اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فعالیت دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی گفت: در طی هفته کتاب و کتاب‌خوانی ۵۰۰ برنامه فرهنگی در سطح استان برگزار مس‌شود.

حاجی ادامه داد: یکی از برنامه‌های شاخص این هفته برگزاری مراسم گرامیداشت علامه طباطبایی و تقدیر از کتابداران، خیران حوزه کتاب، کتاب‌خوان‌های برتر و غیره است.

وی تصریح کرد: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان بیش‌از ۴۰ خدمت فرهنگی را به اقشار مختلف مردم ارائه می‌دهد.

مدیرکل کتابخانه‌‌های عمومی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه بیش‌از ۹۵ درصد اعضای کتابخانه‌های عمومی استان به صورت رایگان عضو آن‌ها هستند، خاطرنشان کرد: همه کتابخانه‌های استان مجهز به بخش کودک هستند.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + سیزده =