بسیج علمی محور تولید فنآوری خلاقانه و مرزشکن است

هادی ایمانی، مسؤول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خراسان جنوبی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در بیرجند، با تبریک هفته بسیج به اقشار مختلف به ویژه جامعه علمی استان، این سازمان را بستری برای رشد و پرورش نخبگان و عرصن مهمی برای پردازشو به ثمر رساندن داشته‌های علمی معرفی کرد.

وی در ادامه این گفتگو اظهار داشت: در مجموعه سازمان علمی، پژوهشی و فناوری خراسان جنوبی طبق نقشه جامع علمی کشور، رسالت‌هایی برای بسیج تدوین شده است که در حقیقت سند چشم انداز بسیج علمی و اعتلای آن در ۷ محور ارائه و برنامه ریزی شده است.

ایمانی به محورهای بسیج علمی اشاره کرد و افزود: ایجاد تحول در علوم انسانی_اسلامی در منظومه رهبری جایگاه بسیار والایی دارد به نحوی که اولویت اصلی برای سایر علوم را در علوم انسانی_اسلامی می‌دانند.

وی افزود: اقشار دانشور از جمله دانش آموزان، دانشجویان تا اساتید دانشگاه‌ها، متخصصین، طلاب و روحانیون، جامعه پزشکی، فرهنگیان و  در مجموعه بسیج و در قرارگاه علم و فناوری نقش‌آفرینی می‌کنند.

خلق فنآوری‌های مرزشکن رمز تحول دانش‌‌محور

 ایمانی ضمن تاکید بر توجه ویژه به شعار سال و تبعیت از منویات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در مورد تولید دانش و جهش علمی در جامعه افزود: روند تولید دانش با جریان سازی انقلابی و مردمی تولید علم و فناوری در کشور باید با توجه به نیاز کشورمان شتاب بیشتری بگیرد و لازمه جهش علمی نیز ایجاد تحول و نوآوری در تولید دانش و خلق فناوری‌های مرز شکن است که با سیاست‌گذاری و تدوین برنامه راهبردی و با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و دیگر مراکز علمی و با حمایت و پشتیبانی از شرکت‌های دانش بنیان، مراکز رشد و پردیس‌های علم و فناوری ضمن برطرف کردن بسیاری از مشکلات و نیازهای کشورمان در بخش‌های مختلف به سوی مرجعیت علمی در دنیا حرکت کنیم.

مسؤول بسیج علمی خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: اقتصاد دانش بنیان مهمترین مولفه‌ برای ارتقای اقتصاد سنتی به اقتصاد دانشی می‌باشد و در صورت رسیدن به این مهم دیگر شاهد مشکلات معیشتی و اقتصادی در کشور نخواهیم بود.

وی یکی از مشکلات اقتصادی امروز کشور را عدم توجه مسؤولان در ۳۰ سال گذشته به توسعه و پیشرفت علم و فناوری همه جانبه در کشور عنوان کرد و افزود: متاسفانه به دلیل عدم توجه به علم و فناوری در سال‌های گذشته و استفاده از تجربیات کشورهای پیشرفته در زمینه دانش و فناوری هم اکنون شاهد اثرات سوء آن در اقتصاد و معیشت مردم هستیم و اگر تاکنون توان و ظرفیت‌های علمی و فناوری داخل را بومی سازی می کردیم دیگر شاهد برخی از مشکلات کشور نبودیم.

وی در ادامه گفت: لبه علم را می‌توان در دستیابی به علوم بدیع و نوظهور در نظر گرفت که قدرت بازدارندگی نظام تعریف می‌شود.

بسیج حامی مراکز رشد شهرستانی

به گفته ایمانی، برای توسعه شرکت های دانش بنیان، مراکز حمایتی باید از توسعه و پیشرفت این شرکت ها به صورت همه جانبه حمایت کنند و مجموعه بسیج نیز به صورت جدی از مراکز رشد شهرستانی حمایت می کند.

وی در ادامه اظهار داشت: مسائلی را برای حوزه‌های مختلف و نهادهای تصمیم ساز در سطح خراسان جنوبی تعریف کردیم که در مجموعه بسیج علمی و اقشار مختلف به آن پرداخته می‌شود.

ایمانی افزود: در نقشه راه بسیج علمی خراسان جنوبی مسائلی چون تحول علوم انسانی، اقتصاد دانش بنیان، علوم بدیع و نوظهور، آموزش و توانمند سازی، جریان سازی و گفتمان سازی جهاد علمی و.. مطرح است.

وی بیان داشت: ۳۰۰ نخبه در سطح استان خراسان جنوبی از اقشار مختلف و مجموعه‌های دانش‌بنیان شناسایی شدند که با مجموعه بسیجی علمی همکاری دارند.

ایمانی گفت: شناسایی ایده ها، ظرفیت ها، فرصت ها و موانع پیشرفت هر منطقه با همفکری نخبگان برای پیشرفت و توسعه علمی کشور موثر است.

وی با اشاره به فعالیت‌های کارگروه تحقیقات و فناوری گفت: فعالیت این کارگروه در مجمع بسیجیان به بسیج علمی محول شده است که امسال به‌عنوان بسیج برتر در این زمینه شناخته شدیم.

وی به ۲ طرح اساسی در حوزه کاتالیست‌ها و بارورسازی ابرها اشاره کرد و افزود: این ۲ طرح را در استان به جد پیگیر هستیم تا ان‌شاالله از ظرفیت‌های دستگاه های اجرایی در سطح استان و کشور استفاده شود و خروجی‌های آن برای استان مثمر ثمر واقع شود.

ایمانی اضافه کرد: در حوزه حمایت از شرکت های دانش بنیان در سال جاری هدف گذاری کردیم و بسترهای علمی را پیاده سازی کردیم که مرکز رشد بسیج در خراسان جنوبی فعال می‌باشد.

ایده شو فرصتی برای معرفی ظرفیت‌ها

وی با اشاره به اینکه رویداد جهادگران علم و فناوری نیز برگزار خواهد شد، گفت: برنامه ایده شو نیز در چهار شهرستان بشرویه، زیرکوه، سرایان و نهبندان برگزار می‌شود تا ظرفیت‌های علمی و فناوری این شهرستان‌ها نیز به خوبی معرفی شود.

ایمانی بیان داشت: ما ایده های ناب و خلاقانه زیادی در مناطق مرزی داریم که شاید خیلی از عزیزانی که ذر سطح استان هستند با شنیدن آنها انگشت تعجب به دهان بگیرند و قطعا ما دنبال شناسایی این ظرفیت‌ها هستیم، پشتیبانی، تسهیل گری و در حقیقت کمک به تجاری سازی این ایده ها و مجموعه ها و فعالیت ها نیز از جمله کارکردهای ما می‌باشد.

آموزش یک ضرورت انکار ناپذیر

مسؤول بسیج علمی خراسان جنوبی در پایان گفت: در حقیقت یکی از مباحث اساسی ما در پایگاه های علمی که در هر شهرستان نیز فعال می‌باشد، بحث آموزش و توانمد سازی است و مراجعان از این طریق می‌توانند ارتباط بکیرند و اگر ایده خاصی دارند و یا به محصول رسیدند می‌توانند با ما ارتباط بگیرند و ما تسهیلات و سایر موارد را خدمتشان ارائه خواهیم داد.

پایان پیام/۴۹۰۵


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 1 =