بازارچه مرزی «میل ۷۳» در صف راه اندازی/ روستاهای درمیان تا هفته دولت سال آینده سیراب می‌شوند

خبرگزاری فارس – خراسان جنوبی، سمیه محمدی: شهرستان «درمیان» به مرکزیت شهر اسدیه، یکی از شهرستان‌های استان خراسان‌جنوبی است. این شهرستان در شرق بیرجند، جنوب شهرستان قائن و شمال شهرستان سربیشه واقع شده و در حال حاضر دارای چهار بخش مرکزی، میاندشت، قهستان و گزیک، ۸ دهستان و ۴ نقطه شهری است.

شهرستانی زرخیز که فرصت‌های بی‌نظیری از پیوند مردمی سخت کوش و موهبت‌های خدادادی در آن فراهم است و همتی می‌خواهد تا آوازه فرش قهستان و زرشک بی‌مثالش ورد زبان‌ها شود و اکنون این شهرستان به همت مدیران جهادی دولت قوی و مردمی سیزدهم در ریل توسعه قرار گرفته تا با همراهی مردم و نگاه ویژه دولتمردان به سرزمینی بی نظیر بدل شود. 

برای آشنایی بیشتر با نقاط ضعف و قوت این شهرستان به سراغ مهدی فرجامی‌فرد، فرماندار درمیان رفتیم و با او به گفت‌وگو نشستیم، حاصل این گپ‌وگفت صمیمی را بخوانید. 

 

 

فارس: به عنوان سؤال نخست لطفا شهرستان درمیان را بیشتر معرفی کنید؟

– این شهرستان به لحاظ وسعت دارای مساحتی معادل ۵ هزار و ۷۹۸ کیلومتر مربع است و براساس آخرین سرشماری جمعیتی بالغ ‌بر ۵۳ هزار و ۷۱۴ نفر در آن سکونت دارند که از این میزان ۷۳ درصد در مناطق روستایی و باقی در مناطق شهری ساکن هستند. 

درمیان دارای چهار بخش، چهار شهر و هشت دهستان است و ۱۵۴ آبادی دارای سکنه است که غریب به اتفاق این آبادی‌ها دهیاری دارند و دو روستای دیگر نیز در آینده نزدیک دارای دهیاری می‌شوند. 

تراکم جمعیت شهرستان ۹.۲۷ نفر در کیلومتر مربع است، شهرستان درمیان جزو مناطق نامی و شهید پرور است که در جنگ تحمیلی ۱۸۰ شهید و ۱۲۹ جانباز را تقدیم انقلاب کرده و از مجموع شهدای این شهرستان می‌توان به ۱۱ شهید گمنام و ۴۵ شهید اهل سنت اشاره کرد. 
 

 

فارس: ظرفیت‌های این شهرستان را معرفی کنید؟ 

– یکی از ظرفیت‌های خوب این شهرستان بازارچه مرزی «میل ۷۳» است، بازارچه‌ای که در سال‌های ۷۱ تا ۹۳ فعال بوده ولی متأسفانه از سال ۹۳ به صورت یک طرفه از سوی دولت افغانستان تعطیل شده است. 

این بازارچه نزدیک‌ترین معبر مرزی استان به شمار می‌رود به طوری که ۵۴ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد و تاکنون اقدامات و پیگیری‌های فراوانی برای بازگشایی آن صورت گرفته است. 

لازم به ذکر است یادآوری کنم در حال حاضر تمام زیرساخت‌های لازم در این بازارچه فراهم شده و در چند سالی که این بازارچه فعال بود مقام اول تا سوم کشور در بحث صادرات به کشور افغانستان را کسب کرده است. 

یکی دیگر از ظرفیت‌های شهرستان درمیان «کارخانه سیمان باقران» است که روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ تن سیمان تولید می‌کند، علاوه بر این رتبه دوم تولید زرشک استان با ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار سطح زیر کشت، رتبه دوم تولید گوشت سفید استان با تولید سالانه ۱۷ میلیون تن گوشت مرغ و دومین شهرک فعال گلخانه‌ای استان جزو ظرفیت‌های این منطقه به شمار می‌رود. 

این شهرک گلخانه‌ای با مشکل برق و کمبود آب مواجه بود که خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته مشکل برق رفع شده و پیگیری‌ها برای افزایش دبی آب مورد نیاز آن ادامه دارد.

 

 
وجود دو کارخانه فرآوری زرشک و چندین کارگاه فرآوری زرشک کوچک از دیگر مزیت‌های این شهرستان به حساب می‌آید، ضمن اینکه ۴۰ معدن با ۴۱۰ میلیون تن ذخیره مواد معدنی جزو موهبت‌های خدادادی این شهرستان محسوب می‌شود. 

نگفته نماند یکی از مواد معدنی مهم درمیان «مارل» است که ۸۴ درصد ذخیره استانی این ماده معدنی در طبیعت این شهرستان ذخیره شده است. 
در ادامه به ۳۰۰ اثر فرهنگی اشاره می‌کنم که از این میزان ۱۰۲ اثر ثبت ملی شده و جزو دیگر ظرفیت‌های شهرستان درمیان است. از جمله صنایع دستی این شهرستان که شهرت جهانی دارد و از دیرباز تاکنون زبانزد بوده و هست «فرش قهستان» است، صنایع دستی دیگری همچون سوزن دوزی، حوله بافی و چرم دوزی هم شهرت دیرینه دارد. 

۲۰ خانه گردشگری، ۷۷۸ رشته قنات و ۱۹۸ حلقه چاه کشاورزی از دیگر مزیت‌های درمیان به شمار می‌رود که سبب رونق گردشگری و کشاورزی شده است. 
با مشارکت بنیاد علوی ۸۰ رشته قنات در این شهرستان بازسازی شده و امسال نیز بازسازی تعدادی قنات در دستور کار این بنیاد قرار گرفت. 
 

 

فارس: یکی از مشکلات عمده خراسان‌جنوبی با توجه به خشکسالی‌های پی در پی، کمبود آب است به طوری که روستاهای زیادی را درگیر کم آبی کرده در این راستا شهرستان درمیان چه شرایطی دارد؟ 

– تعداد ۹۹ روستای بالای ۲۰ خانوار در این شهرستان وجود دارد که از این میزان ۳۴ روستا با تانکر آبرسانی می‌شود، البته که با استقرار دولت سیزدهم ۳۸ میلیارد تومان برای جهاد آبرسانی به روستاهای این شهرستان تخصیص داده شده و با کمک قرارگاه شهید ناصری مجتمع آبرسانی چهارتنگ احداث شد که ۱۳ روستای این شهرستان را آبرسانی می‌کند. 

همچنین با تلاش مجدانه مسئولان هفته دولت سال آینده پایان آبرسانی سیار به روستاهای این شهرستان خواهد بود به نحوی که یکی از دستاوردهای مهم دولت قوی و مردمی برای مردم مناطق محروم محسوب می‌شود. 

دهه فجر امسال نیز ۵۰ درصد روستاهای فاقد آب لوله کشی این شهرستان آبرسانی شد و از آب پایدار برخوردار می‌شوند. 

فارس: تعطیلی کارخانه قند قهستان یکی از مسائل مهم شهرستان درمیان است و راه‌اندازی دوباره این کارخانه با توجه به ایجاد اشتغال، مطالبه جدی مردم است؛ مردم می‌توانند به بازگشایی این واحد تولیدی امیدوار باشند؟ 

– کارخانه قند قهستان قلب تپنده صنعت درمیان بوده و مردم این شهرستان عرق خاصی نسبت به این واحد صنعتی و راه‌اندازی مجدد آن دارند. 

از سال ۹۳ این کارخانه تعطیل شد، تاکنون جلسات متعددی با هیات مدیره آن برگزار و ۳۵ میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌های لازم هزینه شده بنابراین در حال حاضر این کارخانه آماده است ولی متأسفانه علی‌رغم نبود مشکلات فنی کمبود شکر مانع راه اندازی خط تولید دوباره این کارخانه شده است. 

فعالیت این کارخانه وابسته به چغندرقند است، از همین رو با توجه به اینکه چغندرقند تنها در طی چند ماه در این شهرستان تولید می‌شود، پس در فصل خاصی فعالیت دارد اگرچه مجوز خرید شکر نیز برای این کارخانه اخذ شده تا ۱۰ ماه از سال فعال باشد همچنین با سرمایه‌گذاران برای ایجاد صنایع بالادستی این کارخانه رایزنی صورت گرفته است. 

 

 

فارس: جذب سرمایه‌گذار یکی از موضوعات پایه‌ای و اساسی در حوزه اقتصادی هر جامعه‌ای است در این بخش، درمیان چقدر موفق عمل کرده و چه برنامه‌ها و مشوق‌هایی برای جذب سرمایه‌گذار در نظر گرفته است؟ 

– در حیطه جذب سرمایه‌گذار بر تعدادی از ظرفیت‌های مهم شهرستان تأکید شده، یکی از این ظرفیت‌ها فرآوری خاک روستای «نگینان» برای تولید کاشی و سرامیک است در حالی که کماکان خاک این روستا به دیگر شهرها ارسال و تبدیل به کاشی و سرامیک می‌شود. 

فرآوری خاک صنعتی این روستا می‌تواند در حوزه اشتغال جوانان این منطقه تأثیر بسزایی داشته باشد، نگفته نماند در بخش فرآوری زرشک نیز با دو سرمایه‌گذار رایزنی شده تا با جذب سرمایه‌گذاران بومی غیر ساکن در شهرستان زیرساخت‌های لازم را برای توسعه اقتصادی فراهم سازیم. 

فارس: یکی از درخواست‌های مردم درمیان بهره‌مندی از تسهیلات فرزندآوری است، در راستای تحقق این مطالبه چه اقداماتی انجام شده است؟

– متأسفانه این قانون تنها به مناطقی که نرخ باروری آن پایین‌تر از ۲.۵ بوده تعلق می‌گیرد اما برخورداری از این تسهیلات جزو مطالبات بر حق مردم درمیان است. هرچند نرخ باروری در این شهرستان بالای ۲.۵ گزارش شده، به نظرم این قانون باید اصلاح شود از همین رو پیگیری مسؤلان استانی و شهرستانی را می‌طلبد.

 

 

فارس: از درخواست‌های حیاتی مردم منطقه درمیان که در سفر ریاست جمهور به عنوان مطالبه مردمی مطرح شده را عنوان بفرمایید. 

– یکی از دغدغه‌های اصلی مردم موضوع راه بوده که با پیگیری جدی استاندار و نماینده مردم این شهرستان راه بیرجند- اسدیه دارای ردیف ملی در بودجه ۱۴۰۲ شد که این امر برای اولین بار محقق می‌شود. 

همچنین با رایزنی‌های انجام شده ۴۰ میلیارد تومان برای سه راه منصور‌آباد در نظر گرفته شده، دومین درخواست مردم راه‌های روستایی است اکثر راه‌های روستایی در منطقه قهستان، طبس مسینا و دستگرد کم عرض بوده و تخریب شده؛ از همین رو نیازمند اعتبار برای بازسازی است، صدالبته که اعتبارات استانی پاسخگو نیست و تخصیص اعتبارات ملی چاره گشاست. 

پایان بخش این سوال باید به حدود ۱۵ روستای بالای ۲۰ خانوار شهرستان که فاقد راه آسفالته هستند اشاره کنم، اگرچه این مهم در دست پیگیری قرار گرفته است. 
 
فارس: شما یکی از مدیران موفق دولت سیزدهم هستید و نگاه ویژه‌ای به جوانان دارید به نظرتان بهره‌گیری از نیروهای جوان و انقلابی به چه میزان در توسعه‌ این منطقه مؤثر است؟ 

– یکی از دلایل جوان‌گرایی کادرسازی برای آینده است، نظام به جوانان همراه و امین نیاز دارد، بنابراین باید به نیروهای جوان بها دهیم. ضمن اینکه نتیجه اعتماد به جوانان انقلابی و خوش فکر را گرفته‌ایم پس باید به جوانان باانگیزه میدان داد.  

 

 

فارس: مردم شهرستان را از لحاظ وحدت و انسجام چگونه می‌بینید؟ 

– مردم این شهرستان، مردمی خوب، ولایی و در صحنه هستند به نحوی که در برابر اراده دشمن برای ایجاد اختلاف و اغتشاش مشت گره کردند و اجازه ندادند دشمن قسم خورده راه به جایی ببرد. 

گواه این ادعا حضور چشمگیر مردم در مراسم باشکوه ۱۳ آبان و دیگر تجمعات بود. 

بدون تردید دستاوردهای نظام باید برای مردم بیان و تبیین شود و از نزدیک با مردم صحبت کنیم و مشکلات آنها را بشنویم، در کنار مردم بودن عملکرد موفقی در پی خواهد داشت.

فارس: طرح نهضت مسکن ملی در این شهرستان در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

– در طرح نهضت ملی مسکن هزار متقاضی در این شهرستان ثبت‌نام کرده‌اند و حدود ۵۰۰ قطعه زمین به متقاضیان تحویل داده شده، همچنین در تفاهم نامه‌ای که با بنیاد علوی منعقد شد، برای ۴۶۵ روستای هدف، ۳۸۶ پرونده تشکیل شده و ۳۰۰ مورد نیز در مرحله اجرای فنداسیون است. 

لازم به ذکر است مشکل ۳۷۵ قطعه زمین بعد از حدود ۲۳ سال برطرف و در اختیار بنیاد مسکن برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن قرار گرفته است. 
 

 

فارس: به عنوان سخن پایانی دیگر اقدامات صورت گرفته در شهرستان را ذکر کنید.

– اقدامات بسیاری در این شهرستان علاوه بر آنچه پیشتر ذکرش رفت، صورت گرفته که می‌توان به بازسازی ۸۰ رشته قنات، اجرای طرح هادی در ۱۲ روستا با حدود ۶ میلیارد تومان اعتبار، آسفالت‌سازی راه‌های ۲۳ روستا، صدور ۳۲۷ جلد سند روستایی، تحویل ۱۲ واحد مسکن معلولان و تجهیز بیمارستان مرکز شهرستان به دستگاه سی تی اسکن، اشاره کرد.

پایان پیام/۶۹۰۲۷


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + شانزده =