به صدا در آمدن زنگ خطر با جای‌گیری تبلت به جای کتاب در دستان کودکان

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: جای‌گیری تبلت و گوش‌های لمسی و بازی‌های آنها به جای کتاب در دستان کودکانمان زنگ خطر را برای خانواده و جامعه به صدا در آورده است.

خبر طبس:سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: جای‌گیری تبلت و گوش‌های لمسی و بازی‌های آنها به جای کتاب در دستان کودکانمان زنگ خطر را برای خانواده و جامعه به صدا در آورده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس(طبس نیوز)،محمود کاظم‌زاده صبح امروز در بازدید از مهد کودک «عاطفه» شهرستان بیرجند ضمن گرامیداشت هفته کتاب در جمع مربیان این مهد‌کودک اظهار داشت: کتاب و کتاب‌خوانی همانند تمامی فرهنگ‌های ارزشی باید از سنین کودکی در بین فزرندانمان ترویج و نهادینه شود.

وی ادامه داد: بسیاری از فرهنگ‌های ارزشی امروزه در جامعه ما مغفول مانده‌اند و مردم نسبت به آنها کم‌توجهی می‌کنند که یکی از این فرهنگ‌ها، فرهنگ کتاب و مطالعه است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی افزود: بسیاری از افراد در محیط اجتماع و اکثر والدین در محیط خانه و خانواده اوقات و زمان‌های زیادی را صرف کارهای عبث و بیهوده می‌کنند و کمتر توجهی به کتاب و مطالعه دارند تا توجه فرزندان به کتاب و کتاب‌خوانی از کانون خانواده آغاز و به سطح جامعه انتشار پیدا کند.

کاظم‌زاده در ادامه با اشاره به حساس بودن و خطیر بودن کار مربیان مهد‌کودک‌ها گفت: خانواده‌ها در قبال اعتمادی که به مربیان مهد‌کودک‌ها دارند کودکان خود را به این مراکز می‌آورند و شما مربیان با برنامه‌های فرهنگی و معنوی توام با تنوع و نشاط باید آموزش‌هایی را در زمینه‌های مختلف به کودکان بیاموزید.

وی با بیان اینکه ترویج و تبیین هر فرهنگی باید از سنین کودکی انجام شود، تصریح کرد: مربیان مهدکودک‌ها باید بدانند که در این سنین می‌شود خمیر وجودی و درونی کودکان را به شکل فرهنگ‌های ارزشی و متعالی از جمله نماز، قرآن، کتاب و مطالعه درآورند.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی افزود: در دنیای پیشرفته و مدرن امروز که هرگونه وسایل ارتباط جمعی از نوع نوین آن در دسترس خانواده‌ها و کودکان است و کودکان نیز با تاثیرپذیری از بزرگترها به این نوع وسایل و کاربردهای آنها بیشتر اقبال دارند، ترغیب و سوق دادن آنها به سمت فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در واقع کاری دشوار شده است.

کاظم‌زاده بیان داشت: بسیاری از وسایل و سرگرمی‌های کودکان امروزی حس خلاقیت آنها را بارور و شکوفا نمی‌کند بلکه آنها را از همین سنین کودکی با فرهنگ‌های غلط آشنا می‌سازد و سبب چالش‌ها و معضلات اجتماعی و فرهنگی برای آنها می‌شود.

وی متذکر شد: جای‌گیری تبلت و گوش های لمسی و بازی‌های‌ آنها به جای کتاب در دستان کودکانمان، زنگ خطر را برای خانواده و جامعه اسلامی ما به صدا در آورده است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی تاکید کرد: کودکانی که در محیط خانواده با سهل‌انگاری و عدم تذکر والدین نسبت به برخی از حرکات، سخنان و سرگرمی‌های غیرمتعارف رو به‌رو هستند، کودکانی مستعد برای تبدیل شدن به افرادی ناکارآمد و آسیب‌پذیر در آینده محسوب می‌شوند.

کاظم‌زاده اظهار کرد: برای تربیت صحیح و اسلامی فرزندان و کودکان باید ابتدا فرهنگ‌های اصیل و ارزشی را در محیط خانه مورد ترویج قرار دهیم و با پرداختن به طور عملی و رفتاری نسبت برخی از فرهنگ‌ها نظیر کتاب و مطالعه سبب شویم تا این قبیل فرهنگ‌ها از همان دوران کودکی و در کانون خانواده برای فرزندانمان مهم تلقی شود.

وی، وجود رابط بین مهدکودک‌ها و کتابخانه‌ها را بسیار ضروری دانست و گفت: با تحقق این مهم از یک طرف کودکان و مربیان مهدکودک‌ها با خدمات و امکانات کتابخانه‌ها آشنا می‌شوند و از طرفی کتابداران و مسئولان کتابخانه‌ها از نیازمندی‌های حوزه کتاب کودکان و مهدکودک‌ها آگاهی پیدا می‌کنند.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی ادامه داد: به دلیل فرمانبرداری بیشتر و تاثیرپذیری کودکان از مربیان نسبت به اعضای خانواده خود، درخواست می‌کنیم تا مربیان برنامه‌هایی را در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در مهدکودک‌ها برای کودکان به اجرا بگذارند و از آنها بخواهند که والدین برای آنها کتاب بخوانند.

کاظم‌زاده گفت: با توجه به اینکه کودکان این مهدکودک به وسیله مربیان خود مطلع شدند که در هفته کتاب و کتاب‌خوانی قرار دارند و باید فعالیت‌هایی را با کمک والدین خود در این راستا انجام دهند، امروز شاهد آن هستیم که تمامی این کودکان آثار دست‌سازی را در شکل کتاب درآورده و در قالب یک نمایشگاه در معرض دید عموم قرار دادند.

وی خاطرنشان کرد: این مهم، نشان از علاقمندی کودکان به یادگیری کارها و فرهنگی‌های مختلف از فبیل کتاب دارد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی در ادامه این مراسم از نمایشگاه آثار دست‌ساز کودکان در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی بازدید کرد.

منبع:فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 5 =