نهضت ملی مهارت‌آموزی در کشور دنبال می‌شود

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس از بیرجند، «غلامحسین حسینی‌نیا» روز چهارشنبه در نشست شورای مهارت استان خراسان جنوبی گفت: به فرموده مقام معظم رهبری در گام اول نهضت سوادآموزی را داشتیم و در گام دوم باید نهضت مهارت‌آموزی را داشته باشیم.

وی افزود: اگر در بحث توسعه به منابع انسانی توجه نداشته باشیم و فقط به سایر سرمایه‌ها از جمله سرمایه‌های اقتصادی و طبیعی توجه شود، راه به جایی نمی‌بریم.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور خمیر مایه اصلی توسعه کشور و استان را مهارت‌آموزی و توانمندسازی جوانان دانست و گفت: ظرفیت‌های دانشگاهی خوبی در این استان وجود که می‌تواند به‌روز رسانی دانش را برای ما فراهم کند.

وی با اشاره به نگاه مثبت مجموعه نظام به موضوع مهارت‌آموزی گفت: مقام معظم رهبری با تاکید بر توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌فرمایند که در کنار علم نیاز به پنجه‌های کارآمد هم داریم که وظیفه اصلی آن برعهده ماست.

حسینی‌نیا افزود: این پنجه‌های کارآمد به مدد دانش به علم و فناوری روز پیوند خورده و سرنوشت بشر را عوض می‌کند، مرز مهارت و فناوری آن قدر به هم آغشته شده که نمی‌توان به‌راحتی آنها را از هم جدا کرد.

وی با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با همراهی همه دستگاه‌ها یک ماموریت مهم و حیاتی را برعهده دارد گفت: این سازمان نماد آموزش‌های مهارتی غیررسمی کشور و متولی این کار است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: بعد از انقلاب اسلامی امکانات بی‌نظیری در زمینه آموزش فنی و حرفه‌ای در سطح کشور ایجاد شده که ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع فضای بسته، هزاران میلیارد تومان تجهیزات و احداث ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع فضای روباز بخشی از آن است.

وی گفت: با این حجم سرمایه‌گذاری سالانه می‌توانیم یک میلیون و ۱۰۰ هزار دوره نفر را آموزش دهیم در حالی که سالانه به دلیل نیاز افراد به مهارت‌های جدید باید به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دوره نفر آموزش مهارتی ارائه دهیم.

حسینی‌نیا تصریح کرد: نیاز است در راستای مهارت‌آموزی یک مسئولیت اجتماعی برای تک تک نهادهای مردمی، دولتی و خصولتی تعریف کنیم که پیوست مهارتی است و راهبرد ما در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌های متولی در مهارت‌آموزی است.

وی افزود: ما سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را یک سازمان حاکمیتی تعریف کردیم که حواسش به چارچوب صلاحیت‌های مهارت‌آموزی ملی و آموزش، سنجش محتوا و استانداردهای آموزشی باشد اما اصل آموزش باید توسط همه شرکای اجتماعی و خیرین صورت گیرد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: طرح آموزش در محیط واقعی کار یا همان استاد و شاگردی قدیم در سطح کشور در دست اجراست و تلاش کردیم مسائل و مشکلات قبلی از جمله مسائل بیمه تامین اجتماعی رفع شود.

وی بیان کرد: افراد در این طرح با دریافت آموزش‌ در محیط کار، مجموعه‌ای از مهارت‌ها را یاد می‌گیرند و در پایان گواهینامه فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کنند همچنین وقتی جوان ما فعالیت‌ و درآمدزایی کارفرما را مشاهد می‌کند که چگونه درآمدزایی دارد، انگیزه می‌گیرد تا زودتر کار را یاد بگیرد.

حسینی‌نیا با اشاره به وجود چهار میلیون واحد صنفی در سطح کشور افزود: از این تعداد حداقل یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد صنفی توانایی ورود به این طرح را دارند که اگر هر واحد یک نفر را را جذب کند به طور متوسط یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر می‌شود که از کل ظرفیت آموزش دولتی و آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای بیشتر است.

وی تصریح کرد: ۸۰ درصد افرادی که در محیط کار واقعی آموزش دیده‌اند، شاغل یا کارآفرین شده‌اند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: خیلی از انحراف‌ها و آسیب‌‎های اجتماعی در جامعه بر می‌گردد به اینکه برخی افراد فاقد مهارت هستند، پس باید برای مقابله با فتنه‌های دشمنان جوانمان را توانمند و توانا کنیم.

وی افزود: در خراسان جنوبی به دلیل شرایط خشکسالی باید جوانان را در بعد مهارتی و صنعتی فعال کنیم و این استان پایتخت مهارتی شود تا الگوی ملی و بین‌المللی از مهارت‌آموزی در استان ارائه دهیم که خوشبختانه در مهارت‌های دانش‌بنیان و دانشگاهی هم این ظرفیت وجود دارد.

پایان پیام/۳۶۳۵


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − هشت =