روستاهای خراسان جنوبی سیراب می‌شوند/ خدمتی ماندگار از دولت مردمی

خبرگزاری فارس – خراسان جنوبی، هاجر فرخ‌نژاد؛ زدودن محرومیت از نقاط محروم و دورافتاده کاری است که کارستان که سال‌هاست بسیج سازندگی در برنامه راهبردی خود دارد. یکی از طرح‌های مهم بسیج سازندگی آبرسانی به نقاط روستایی محروم در مناطق کم‌برخورداری چون خراسان جنوبی است، آن هم در شرایطی که زخم‌های ناشی از تشنگی در روستاها با استمرار ۲۰ ساله خشکسالی دوچندان شده است.

حالا این مجموعه خدمت‌رسان به مناطق محروم و دورافتاده برنامه‌ریزی کرده از سال آینده پروژه‌های آبرسانی به نقاط روستایی بی‌بهره از شبکه آبرسانی را در دستور کار قرار دهد که خراسان جنوبی آن هم با بیش از ۴۰۰ روستا که در فصل تابستان آبرسانی سیار به این نقاط بدون آب به اوج می‌رسد یکی از نقاط هدف به شمار می‌رود.

تصویر فوق مربوط به افتتاح مجتمع آبرسانی کوثر طبس می‌باشد

 

سند این اتفاق مهم هم امضای تفاهم‌نامه اجرای طرح‌های خراسان جنوبی توسط سازمان بسیج سازندگی کشور و استانداری خراسان جنوبی برای هماهنگی هر چه بیشتر طرح‌های مورد نظر است. در قالب این تفاهم‌نامه قرار است طرح‌های مختلفی در حوزه‌های محرومیت‌زدایی، آبخیزداری و آبخوانداری، احیای قنوات، آبرسانی به روستاها و… با مشارکت سازمان بسیج سازندگی کشور و استانداری خراسان جنوبی اجرا شوند.

آبرسانی به روستاهای بدون شبکه در خراسان جنوبی

سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور در این زمینه در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: آبرسانی به روستاهای بدون شبکه آبرسانی و همچنین اصلاح شبکه‌های آب روستایی، سال آینده در قالب طرح محرومیت‌زدایی اجرا خواهند شد.

وی با بیان اینکه آبرسانی به روستاها خدمتی ماندگار برای دولت سیزدهم است، افزود: در این راستا قرار است شبکه‌های آبرسانی روستاهای بالای ۲۰ خانوار و روستاهای در مسیر این پروژه اصلاح شوند.

وی با اشاره به طرح سراسری از آبخیز تا جالیز به منظور تامین آب کشاروزی توسط بسیج سازندگی، اظهارداشت: این طرح اگر در بقیه استان‌ها به صورت نقطه‌ای و پروژه‌ای اجرا شود اما در خراسان جنوبی همه استان دیده خواهد شد چرا که دبیری این طرح هم با خراسان جنوبی است.

پروژه‌های آبرسانی بزرگترین طرح‌های زیرساختی

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه اجرای شبکه‌های آبرسانی روستایی از بزرگترین طرح‌های دولت برای گسترش عدالت است، خواستار افزایش سهم خراسان جنوبی در اجرای این شبکه‌ها شد.

وی با بیان اینکه افزایش این سهم باید به نحوی باشد که تا پایان سال آینده آبرسانی به تمام روستاهای استان انجام گیرد گفت: اجرای پروژه های آبرسانی یکی از بزرگترین طرح های زیرساختی برای گسترش عدالت در کشور است.

وی اظهار داشت: پروژهای آبرسانی در ۱۰ هزار روستای کشور در حال انجام است و دولت به طور جدی از اجرای این طرح حمایت می‌کند.

استاندار خراسان جنوبی افزود: با وجود این که میانگین پیشرفت این طرح در کشور ۳۲ تا ۳۵ درصد است، در خراسان جنوبی این پیشرفت ۵۰ درصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه جلسات قرارگاه آبرسانی استان با محوریت معاون هماهنگی امور عمرانی برگزار می‌شود، ادامه داد: اصلاح شبکه‌های آبرسانی روستایی در قالب تفاهمنامه با سازمان بسیج سازندگی کشور، تا آن جایی که امکان دارد، باید اجرایی شود.

به گفته قناعت؛ از آن جایی که خراسان جنوبی در مقایسه با استان‌های دیگر کم برخوردارتر است باید در قالب اجرای طرح محرومیت‌زدایی اقدامات لازم برای رفع این محرومیت انجام شود.

وی با بیان اینکه با اجرای پروژه‌های عمرانی به شکل امانی توسط جهاد سازندگی موافق هستیم، ادامه داد: انجام این کار براساس مصوبه شورای فنی استان باید اجرایی شود.

افزایش روستاهای در لیست آبرسانی

علیرضا عباس زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی خراسان جنوبی هم در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد: در یک سال گذشته تعداد روستاهایی که در برنامه آبرسانی قرار دارند، از ۴۹ به ۱۲۲ مورد افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در متمم اجرای طرح آبرسانی روستایی باید همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار آبرسانی شود، تصریح کرد: مهمترین مشکل در این خصوص پِرت آب است که سبب هدررفت ۳۰ درصد آب شرب در استان می‌شود.

وی تصریح کرد: محلات عشایری یکجانشین در راستای اجرای این طرح آبرسانی می شوند اما عشایر کوچ‌رو اکنون در برنامه آبرسانی نیستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی خراسان جنوبی از هر یک از فرمانداران شهرستان‌های خراسان جنوبی خواست یک طرح عملیاتی برای ارائه به رئیس سازمان جهاد سازندگی کشور مطرح کنند.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی هم در این خصوص گفت: در طرح بسیج آبرسانی بسیج سازندگی احداث ۱۷ مجتمع آبرسانی برای بهره‌مندی ۶۲ روستا با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد در حال اجراست.

مهدی هنری خدمت به مردم را یکی از ارکان کاری بسیج سازنگی دانست و افزود: تمام تلاش خود را در این زمینه و محرومیت‌زدایی به کار می‌گیریم.

پایان پیام/۳۶۳۵

 


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − هشت =