سکانسی از طرح نهضت ملی مسکن در خراسان جنوبی/ از فروش امتیاز در «دیوار» تا متقاضیانی که وسط راه کم می‌آورند

خبرگزاری فارس – خراسان جنوبی؛ بسیاری از افراد فاقد مسکن به امید رهایی از رنج و مصائب خانه به‌دوشی با آغاز طرح نهضت ملی مسکن در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن ثبت نام کردند که در خراسان جنوبی نیز حدود ۱۰۰ هزار نفر متقاضی مسکن ملی بودند هرچند بعد از بررسی انجام شده ۲۷ هزار و ۵۵۱ نفر تایید نهایی شدند تا از مزایا و تسهیلات ساخت مسکن ملی در خراسان جنوبی بهره مند شوند. (تایید نهایی شده افرادی هستند که هر چهار شرط بهره‌مندی از مسکن ملی را دارا بودند).

عده‌ای هم البته بعد از واریز ۴۰ میلیون تومان آورده اولیه، وقتی با فهرستی مواجه شدند که باید هر ماه ۲۰ میلیون تومان بپردازند و در توان آن‌ها پرداختی این میزان آورده نبود از ادامه مسیر منصرف شدند.

آورده متقاضیان برای یک واحد مسکونی سه خوابه ۸۱۰ میلیون تومان و دو خوابه ۶۱۰ میلیون تومان به علاوه هزینه‌های جانبی اعلام شد بنابراین خیلی‌ها عطای این طرح را به لقای آن بخشیدند چراکه از پس تأمین هزینه آن برنمی‌آمدند، اما نقطه قوت و قابل تأمل در خراسان جنوبی برای احداث واحدهای مسکن ملی این است که از ۳۱ شهر استان فقط در بیرجند یعنی مرکز استان ساخت واحد به صورت آپارتمانی است و در بقیه نقاط شهری خراسان جنوبی مسکن و شهرسازی زمین را تامین و بعد از آماده‌سازی تحویل متقاضی می‌دهد. یعنی ساخت همه واحد مسکن ملی در ۳۰ شهر خراسان جنوبی به عهده مالک است.

اغلب افرادی که زمین به آن‌ها تحویل شده ساخت و ساز را شروع کرده‌اند و از این اقدام هم رضایت دارند هر چند که هزینه ساخت نیز بالاست اما هزینه تمام شده برای بیشتر آن ها کمتر از هزینه‌ای درمی‌آید که پیمانکاری بخواهد آن را برای آن بسازد.

لازم به یادآوری است در طرح مسکن مهر فقط در شهر طبس، آن هم به واسطه زلزله‌خیزی این شهر همه واحدهای مسکن مهر به صورت ویلایی ساخته شد.

آورده‌ متقاضیان بسیار سنگین است

آن طور که اغلب متقاضیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند اعلام کردند، آورده ساخت واحدهای مسکن ملی آن هم طی دو سال رقم بسیار بالایی است و کمرشان زیر بار سنگین آن خم می‌شود اما از طرفی هم چاره‌ای ندارند هر طور شده با قرض و قوله و وام باید هزینه آن را تامین کنند.

البته اگر سری به برنامه دیوار در فضای مجازی و بنگاه‌های معاملاتی مسکن در شهر بیرجند بزنیم اغلب افراد چون از پرداخت هزینه های سنگین ساخت عاجزند هنوز به نیمه راه نرسیده اقدام به فروش امتیاز خود می‌کنند، این اقدام نیز سبب شده تا برخی دلالان و افرادی که سرمایه لازم را دارند این واحدها را خریداری کرده و بعد از ساخت باز هم با قیمت بالاتری بفروشند.

عده ای از سازندگان واحدهای مسکونی نیز که در دولت قبل متقاضی واحد ساخت واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی بوده‌اند نیز چون به صورت گروهی در حال ساخت و ساز هستند و گاهی تعلل برخی از هم گروهی‌ها در پرداخت آورده سبب می‌شود تا هم کار ساخت و ساز با کندی پیش برود و هم درگیری و اختلاف بین اعضای گروه که اغلب پنج نفره هستند ایجاد شود.

۹۱ هزار نفر، متقاضی مسکن ملی

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: ۹۱ هزار و ۷۲۷ نفر در استان برای بهره‌مندی از طرح نهضت ملی مسکن در استان ثبت نام کردند که از این تعداد ۳۷ هزار و ۴۴۴ نفر تایید شدند و این تعداد سه شرط بهره‌مندی از طرح را دارا بودند.

حسن علیزاده با بیان اینکه ۲۷ هزار و ۵۵۱ نفر نیز با دارا بودن ۴ شرط تایید نهایی شدند که برای این افراد ۲۶ هزار و ۶۳۱ واحد زمین تامین شد گفت: سهمیه شهری خراسان جنوبی را برای بهره‌مندی از طرح نهضت ملی مسکن ۲۲ هزار و ۴۴۹ نفر طی چهار سال است که با توجه به متقاضیان تایید نهایی شده همه سهمیه چهار ساله استان زیرپوشش قرار گرفت.

به گفته وی از متقاضیانی که تایید نهایی شده‌اند برای ۱۶ هزار و ۳۹۵ نفر تخصیص پروژه انجام شده که از این تعداد برای ۱۵ هزار و ۸۶۰ نفر افتتاح حساب و آورده اولیه داشته‌اند، ضمن اینکه برای ۱۵ هزار و ۸۹ نفر قرارداد با سازنده منعقد شده است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: از مجموع واحدهای طرح نهضت ملی مسکن، ۵ هزار و ۳۸۷ واحد به مرحله اتمام فونداسیون، ۲ هزار و ۴۵۷ واحد به مرحله اتمام اسکلت، هزار و ۲۵۰ واحد به مرحله اتمام سقف و ۴۶۲ واحد به مرحله نازک‌کاری رسیده است.

پایان ساخت ۲۰۹ واحد مسکن ملی در خراسان جنوبی

وی با بیان اینکه ۲۰۹ نفر موفق به اتمام ساخت واحدهای مسکونی خود شده‌اند اظهار کرد: از ۳۱ شهر خراسان جنوبی در ۳۰ نقطه آن به جز بیرجند به هریک از متقاضیان یک قطعه زمین واگذار شده تا با آورده خود و با استفاده از تسهیلات در نظر گرفته شده برای مسکن ملی این واحد مسکونی را بسازند.

به گفته علیزاده در ۳۰ نقطه شهری که زمین برای ساخت واحدهای مسکونی ویلایی واگذار شده فقط اداره کل مسکن و شهرسازی وظیفه تهیه زمین، آماده‌سازی و واگذاری را برعهده دارد و ساخت واحد مسکونی از صفر تا صد آن بر عهده خود متقاضی است.

وی با بیان اینکه بعد از واگذاری زمین به متقاضی وظیفه راه و شهرسازی ترغیب به ساخت و ساز سریعتر و در موعد مقرر است، افزود: فقط در شهر بیرجند واحدهای مسکونی مسکن ملی به صورت آپارتمانی است البته در قاین هم قرار بود به صورت آپارتمانی باشد اما بعد از تامین زمین قرار است در این شهر هم واحدهای مسکن ملی به صورت ویلایی احداث شود.

۱۴۲۶ هکتار به شهرهای استان در قالب مسکن ملی الحاق شد

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی، در ادامه از واگذاری و الحاق یک‌هزار و ۴۲۶ هکتار زمین به شهرهای استان در قالب احداث مسکن ملی خبر داد و اضافه کرد: با توجه به این که فقط آپارتمان‌سازی در مرکز استان انجام می شود با انبوه‌سازان برای ساخت ۲ هزار و ۷۲ واحد قرارداد منعقد شده که در ۹۰ درصد این واحدها فنداسیون به اجرا درآمده است.

وی به اتمام ۳۵۰ واحد مسکن ملی در شهر بیرجند تا خرداد سال آینده اشاره کرد و گفت: براساس نقشه‌های تهیه شده برای احداث واحدهای مسکونی که انبوه‌سازان مجری آن هستند هر متر ۵ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان بعلاوه هزینه جانبی چون مالیات، تعدیل و… در می‌آید و تا این واحدها به اتمام نرسد نمی‌توان رقم دقیقی برای آن اعلام کرد.

علیزاده با بیان اینکه این هزینه طی دو سال باید تامین شود که با توجه به متناسب نبودن درآمدها با هزینه‌ها اغلب افراد شاید توان تامین به موقع آن را نداشته باشند تصریح کرد: هرچه زمان کمتری برای احداث مسکن صرف شود با توجه به افزایش هزینه‌های مصالح و… به همان نسبت هزینه تمام شده برای متقاضیان نیز کمتر خواهد شد.

واحدهای مسکونی همه شهرها ویلایی است جز بیرجند

وی هزینه‌ای که باید متقاضی برای ساخت یک واحد دو خوابه بپردازد را ۶۱۰ میلیون تومان و سه خوابه را ۸۱۰ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: واحدهای مسکن ملی در خراسان جنوبی به صورت آپارتمان‌سازی در بیرجند و در بقیه شهرها به صورت ویلایی است و واحدهایی که به صورت گروهی در حال احداث است مربوط به طرح اقدام ملی و مربوط به دولت قبلی است.

به گفته این مسئول مشکل این واحدهای گروهی در حال احداث این است که گاهی برخی از هم گروه‌ها در پرداخت آورده تعلل می کنند و این اقدام سبب می شود تا روند ساخت با کندی پیش برود.

وی ضمن اینکه تعداد واحدهای مسکونی در حال احداث طرح اقدام ملی را ۲ هزار و ۱۴۰ واحد اعلام کرد که هنوز ساخت آن به اتمام نرسیده است، این نکته را نیز به متقاضیانی که قصد فروش امتیاز خود را دارند گوشزد کرد که هیچ متقاضی نه در طرح اقدام ملی و نه نهضت ملی مسکن حق فروش را ندارد و اگر در آینده مشکلی برای خریدار پیش آید راه و شهرسازی پاسخ گو نخواهد بود.

۴۴۸۳۹ متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در ۳۰ شهر

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی هم در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: ۴۴ هزار و ۸۳۹ متقاضی طرح نهضت ملی مسکن در ۳۰ شهر کمتر از ۱۰۰ هزار نفر در خراسان جنوبی ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۱۹ هزار و ۳۸ نفر تایید نهایی شدند. قاسم تنها گفت: خراسان جنوبی دارای ۳۱ شهر است که بر اساس تفاهم‌نامه با وزارت راه و شهرسازی مقرر شد در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر یعنی ۳۰ شهر استان مدیریت نهضت ملی مسکن به بنیاد مسکن واگذار شود.

همزمان با آغاز به‌کار دولت سیزدهم در شهریور سال گذشته و ابلاغ قانون جهش تولید مسکن با دستور رئیس جمهور از روز ۲۸ مهر همان سال ثبت‌نام اجرای قانون جهش تولید مسکن که اکنون طرح «نهضت ملی مسکن» نام دارد، در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن آغاز شد.

استفاده نکردن از تسهیلات یارانه‌ای دولتی در بخش مسکن و سبز بودن فرم «ج»، فقدان مالکیت خصوصی، متاهل یا سرپرست خانوار بودن و سابقه دست‌کم پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا، چهار شرط اصلی خواهد بود. در خصوص شرط تاهل، پنج گروه شامل خانم‌های بالای ۳۵ سال، افراد دارای معلولیت بالای ۲۰ سال، نخبگان علمی، مردان مجرد بالای ۴۵ سال و بیماران خاص، می‌توانند ثبت‌نام کنند. درباره نداشتن مالکیت نیز برخی گروه‌های درآمدی در بعضی مناطق براساس تشخیص وزارت راه و شهرسازی از این شرط معاف هستند.

پایان پیام/۳۶۳۵/ف

 


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 1 =