محصولات تولیدی خراسان جنوبی در سبد خرید دیگر نقاط جهان

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ سکوی اول تولید محصولات ویژه و خاص همیشه در دنیا و ایران از آن خراسان جنوبی ست و به همین واسطه همیشه افتخارش این است که مقام اول تولید زرشک و عناب این یاقوت سرخ کویر و مقام دوم تولید زعفران و اما مقام اولی تولید زعفران با کیفیت را در ایران و جهان به خود اختصاص داده است.

هرچند طولانی شدن قهر طبیعت طی ۲۲ سال گذشته و مخاطرات بسیار و هزینه گزافی که این استان به واسطه خشکسالی‌های مستمر متحمل شده رمقی برای کشاورزی خراسان جنوبی باقی نگذاشته است اما همه امید بهره‌برداران به همین محصولات مزیت‌دار و مطابق با اقلیم استان است که هنوز دست از کار و تلاش در حوزه کشاورزی برنداشته‌اند.

شاید که به طور حتم روی آوردن کشاورزان به توسعه و گسترش محصولات کم آب و مطابق با اقلیم خراسان جنوبی سبب شده تا شاهد افزایش ۲۰ درصدی تولید محصولات باغی در خراسان جنوبی باشیم و مقصد یگانه محصولات کشاورزی استان کشورهای عربی، روسیه، اتحادیه اروپا، افغانستان، هندوستان، پاکستان باشد.

مهدی جعفری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از بیرجند به افزایش  ۲۰ درصدی تولید محصولات باغی در استان اشاره کرد و اظهارداشت: ۱۹۶ هزار و ۱۱۶ تن محصول باغی از ابتدای امسال تاکنون در خراسان جنوبی تولید شده است.

وی افزود: از ۱۹۶ هزار و ۱۱۶ تن محصول باغی، ۸۲ هزار و ۴۴۱ تن زرشک، ۷هزار و ۳۸۳ تن عناب، ۱۲هزار و ۶۵۱ تن پسته، ۳۹هزار و ۸۹۰ تن انار، ۴هزار و ۶۳۹ تن بادام، ۱۴ هزار و ۳۶۵ تن تولیدات گلخانه‌ای و مابقی در سایر محصولات بوده است.

به گفته وی محصولات زعفران، پسته، زرشک، عناب علاوه بر داخل استان به کشور‌های عربی، روسیه، اتحادیه اروپا، افغانستان، هندوستان و پاکستان صادر می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: این استان ۴۴ هزار و ۶۰۰ بهره بردار محصولات باغی دارد.

باید از محصولات مزیت دار خراسان جنوبی به عنوان ناجی کشاورزی استان طی این برهه‌ای که خشکسالی شمشیرش را از رو بسته و قصد رفتن هم ندارد یاد کرد.

پایان پیام/۳۶۳۵/ف


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − دو =