سنت حسنه برات در خراسان جنوبی/ برپایی ۲۰۰ پایگاه ویژه جمع آوری صدقه روز برات در استان

خبرگزاری فارس – خراسان جنوبی؛ مردم خراسان جنوبی با برگزاری مراسم سنتی «برات» هر ساله روزهای ۱۲ تا ۱۴ نیمه شعبان که آن را «برات» نیز می نامند، یاد و خاطره عزیزان از دست رفته را گرامی داشته و به یاد مردگان با توزیع خوراکی هایی از جمله حلوا، خرما، نقل و شکلات و… خیرات می کنند.

سنت حسنه «چراغ برات» با قدمتی هزار ساله که در سه شب و روز یازده تا چهاردهم شعبان از گذشته ها در خراسان بزرگ برگزار می شود، ریشه دینی نداشته و در دوران حضور اسلام در ایران مورد تأیید پیشوایان دینی قرار نگرفته است.

مردم خراسان جنوبی بر این باورند در روزهای سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم شعبان، زندگان با احسان برای مردگان تلاش می کنند تا برات آزادی آنان را از آتش جهنم کسب کند و با توسل به حضرت ولیعصر (عج) آزادی خود از آتش جهنم را خواستار می شوند.

اعتقاد اغلب مردم خراسان جنوبی بر این است که در این ایام سرنوشت رقم می خورد، به طوری که در نقاط روستایی استان در شب پانزدهم نیمه شعبان به پشت بام رفته و در مهتاب ایستاده و به سایه خود نگاه کرده و دست به دعا برمی دارند.

اقشار مختلف مردم به ویژه کسانی که به تازگی عزیزی را از دست داده اند در این روز با حضور در مزار اموات ضمن درخواست آمرزش و زنده نگهداشتن یاد و خاطره درگذشتگان، آنان را در برکات میلاد یگانه منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج) شریک می سازند.

در خراسان جنوبی مردم با انجام اعمال مخصوصی به استقبال برات آن می روند، این مراسم به مدت سه روز و با عناوین مختلف برگزار می شود و مردم هر روز آن را با بزرگداشت قشر خاصی از مسلمانان برگزار می کنند.

برات غریبان، برات اسرا، برات مسافران، برات زنده ها و برات مرده ها از عناوینی است که برای این سه روز در نقاط مختلف خراسان جنوبی استفاده می شود که از این میان برات مرده ها در ‎ ۱۴شعبان برگزار می شود.

پخت انواع نان های سنتی مانند روغن جوشی، چلبکی، کماچ، ساچ و حلوا و پخش آن در بین مردم به ویژه کودکان از مراسم ایام برات در شهرهای خراسان جنبی است، مردم این منطقه از کشورمان اعتقاد دارند پخت این خوراکی ها باید قبل از غروب آفتاب صورت گیرد.

روز برات زنده ها

روز برات زنده ها زمانی برای شکرگزاری به نعمت سلامتی و حیات روز سیزدهم شعبان در برخی شهرهای خراسان جنوبی به برات زنده ها شهرت دارد و مردم در این روز به شکرانه نعمت سلامتی به پخش شیرینی می پردازند.

در غروب روز سیزدهم شعبان کسانی که به تازگی عزیزی را از دست داده اند اقدام به پخت نوعی نان سنتی به نام روغن جوشی کرده و آن را بین مردم تقسیم می کنند.

در روز ‎ ۱۴شعبان که به برات مرده ها شهرت دارد مردم با حضور بر سر قبور خویشاوندان، خواندن فاتحه و پخش شیرینی، شکلات، میوه و نانهای سنتی یاد و خاطره عزیزانشان را گرامی می دارند.

در این روز کسانی که به تازگی عزیزی را از دست داده اند با پهن کردن فرش و پخش انواع خوراکی و خواندن روضه یاد و خاطره تازه گذشته را گرامی می دارند، قرائت قرآن و فاتحه نیز در این راستا هدیه ای است که از سوی مردم نثار روح درگذشتگان می شود.

برپایی ۲۰۰ پایگاه ویژه روز برات

محمد عرب، مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی، امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت:۲۰۰ پایگاه، ویژه جمع آوری صدقه برای سلامتی و ظهور امام زمان (عج) در روز برات، در خراسان جنوبی برپا شد.

وی گفت: این پایگاه ها از امروز در محل  آرامستان ها برای جمع آوری کمک‌های مردم به مناسبت روز برات راه اندازی شد.

وی افزود: این پایگاه‌ها همچنین همزمان با روز برات در مساجد، میادین، معابر اصلی و محافل برگزاری جشن‌های نیمه شعبان برپا می شود.

وی مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی ادامه داد: صدقات جمع آوری شده برای سلامتی امام زمان (عج)، برای کمک به نیازمندان  و بیماران صعب العلاج هزینه می‌شود.

عرب، هدف از برپایی این پایگاه‌ها را ساماندهی کمک‌های مردمی و رسیدن کمک‌های مردمی به دست نیازمندان واقعی عنوان کرد و گفت: همچنین کد دستوری #۱* ۰۵۶*۸۸۷۷* و شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۵۵۸۸۹۰ برای دریافت نذورات پیش بینی شده است.

به گفته وی در این پایگاه‌ها حامی یابی در طرح‌های اکرام ایتام، محسنین، شفا، کوثر برای ایتام، بیماران صعب العلاج و تهیه جهیزیه برای نیازمندان نیز انجام می‌شود.

پایان پیام/۳۶۳۵/ف


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 2 =