فروشندگان ماهی های تزیینی خراسان جنوبی در آستانه سال نو زیر ذره بین / خرید ماهی فقط از مراکز زیر نظر دامپزشکی

خبرگزاری فارس – خراسان جنوبی؛ این روزها به هر گوشه ای از شهر سر بزنی بساط فروش ماهی تزیینی که یکی از مشاغل فصلی و مقطعی است پهن شده و این فروشندگان یکی از دیزاین سفره هفت سین سال نو زودتر از همه به پیشواز بهار رفته اند.

اما گاهی در مراکز عرضه ماهی تزئینی مشاهده می شود که برخی اقدام به فروش جانداران آبی دیگری مانند سمندر، مار، لاک پشت و… می کنند که فروش این جانداران غیر قانونی ست می کنند که ماموران یگان حفاظت محیط زیست این روزها بیش از پیش ذره بین به دست گرفته اند راهی این مراکز عرضه ماهی های تزیینی شده اند تا فروشنده ای به سرش نزند که تخلف کند.

دیگر این که رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان دامپزشکی خراسان جنوبی نیز به خریداران این دیزاین سفره هفت سین توصیه کرد: ماهی قرمز برای سفره هفت سین باید از مراکز تحت کنترل و نظارت دامپزشکی تهیه شود و ویژگی های یک ماهی خوب و نحوه نگهداری آن را تشریح کرد.

بازید هر روزه از مراکز فروش ماهی قرمز

آن طور که سعید ارشادی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی هر روز از مراکز فروش ماهی قرمز و همچنین پرنده فروشی‌ها بازدید می کند

وی گفت: با توجه به فرارسیدن روز‌های پایانی سال و افزایش خرید و فروش برخی حیوانات وحشی در این ایام، عده‌ای افراد فرصت طلب و سودجو در کنار فروش ماهی قرمز، اقدام به عرضه و فروش غیرمجاز گونه‌های جانوری از جمله سمندر لرستانی، لاک پشت، مار و… و برخی گونه‌های گیاهی مهاجم مانند سنبل آبی می‌کنند.

وی افزود: با توجه به ممنوعیت قانونی نگهداری، حمل، عرضه، خرید، فروش و صدور جانوران وحشی زنده یا کشته و اجزای آن‌ها، در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این جهت، ضمن توقیف حیوانات و رهاسازی آن‌ها در طبیعت، با افراد خاطی بر اساس قوانین و مقررات به شدت برخورد می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: گشت و نظارت مستمر توسط ماموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست استان از مراکز خرید و فروش ماهی قرمز و پرنده فروشی‌ها آغاز شده و با جدیت در حال انجام می‌باشد و با متخلفان این حوزه به شدت برخورد خواهد شد.

از دست فروشان ماهی قرمز نخرید

زهره زنگویی، رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان دامپزشکی خراسان جنوبی هم با بیان  اینکه شهروندان از خرید ماهی قرمز از دست فروشان خودداری کنند اظهارداشت: برای نگهداری ماهی قرمز و نیز دراستای ارتقاء و حفظ بهداشت عمومی و جلوگیری از مخاطرات بهداشتی و بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و آبزیان توصیه‌های دامپزشکی باید جدی گرفته شود.

وی افزود: ماهی قرمز از مراکز مجاز و با سابقه مانند مراکز عرضه ماهیان آکواریومی خریداری شود و به فروشندگان موقت که بصورت غیرمجاز، مقطعی و غیر حرفه‌ای به فروش ماهی قرمز می‌پردازند اعتماد نشود.

وی علت این امر را شرایط نامناسب نگهداری ماهیان و ابتلای آن‌ها به انواع عفونت‌های میکروبی و قارچی دانست که موجب کاهش عمر ماهی می‌شوند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: ماهی سالم باید دارای تحرک مناسب، شنای متعادل، پولک‌های شفاف و فاقد هرگونه ضایعه از قبیل زخم یا رنگ تیره باشد و علائمی مانند باله‌های خورده شده، وجود لکه‌های پنبه مانند و وجود لکه‌های تیره رنگ در دو طرف بدن و چشم‌های بیرون زده دلیل بر بیمار بودن ماهی است و بهتر است از فروشندگانی که تعدادی از ماهیان آن‌ها چنین علائمی دارند، خرید ماهی انجام نشود.

زنگویی افزود: وسایل و تجهیزات نگهداری از ماهی مرتب شسته و ضدعفونی و از هرگونه تماس حفاظت نشده و بدون استفاده از وسایل حفاظت فردی با آب و ماهی خودداری شود.

وی گفت: مواردی از جمله اینکه آب بعد از حمل و نقل و نیز آب تعویضی در معابر رها نشود، آب مورد استفاده، چند ساعت قبل از مصرف در فضای باز قرار گیرد تا کلرزدایی انجام شود، برای نگهداری ماهی از ظروف با دهانه گشاد استفاده شود، برای تعویض آب از دستکش استفاده شود، نیازی به تعویض تمامی آب نبوده بلکه تعویض ۲۵ درصد آب کفایت می‌کند و میزان آب مورد نیاز هر ماهی حداقل یک لیتر است رعایت شود.

زنگویی تاکید کرد: در پایان نوروز از رهاسازی ماهی‌ها در نهرها، قنات‌ها و استخر‌های ماهی خودداری شود و در محل‌های تعیین شده از طرف شهرداری رها شوند.

پایان پیام/۳۶۳۵/ف


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + پانزده =