خراسان جنوبی در فهرست لغو پروازهای شرکت‌های هواپیمایی/ زمزمه لغو پروازها در آستانه اوج سفرهای نوروزی

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ آن چه طی این سال‌ها به برج مراقبت پروازهای خراسان جنوبی از سوی شرکت‌های هواپیمایی مخابره شده است لغو پروازهاست به طوری که داد همه مسافران، گردشگران، مدیران، سرمایه گذاران، طبیبان، استادان دانشگاه‌ها، مدیران شرکت‌های خدماتی و مسافرتی، تور گردان‌ها و همه آن هایی که قصد سفر کاری، سرمایه گذاری، سیاحتی، زیارتی و… دارند را در آورده است.

دلایل بسیاری هم برای این موضوع طی این سال‌ها از زبان متولیان امر شنیده‌ایم که عمده آن هم به تحریم‌ها بر می‌گردد که صنعت هوایی کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده است، همه این دود ناشی از تحریم‌ها هم گویی به چشم حمل و نقل هوایی خراسان جنوبی می رود.

زمانی متولیان امر کمبود ناوگان هواپیمایی و طولانی شدن روند تعمیر قطعات این ناوگان آن هم به واسطه تحریم‌های ناجوانمردانه را دلیل لغو پروازهای اعلام می‌کردند و امروز نیز گویا مخابره لغو پروازها به برج مراقبت خراسان جنوبی آن هم در اوج سفرهای نوروزی و تعطیلات و دیگر مناسبت‌ها دارد یک روند عادی پیدا می‌کند به طوری که باز هم در آستانه سال نو و آغاز سفرهای نوروزی زمزمه هایی مبنی بر لغو پروازها به گوش می رسد و  نمونه آن هم لغو پروازهای مسیر تهران- بیرجند و بالعکس است تا پایان اسفند.

آن طور که کارشناسان بازرگانی هوایی هم اعلام می کنند مسیر تهران – بیرجند به لحاظ هوایی اقتصادی ترین مسیر است حال پرسش اینجاست که چرا خراسان جنوبی همیشه در فهرست لغو پروازهای شرکت‌های هواپیمایی‌ست آن هم در زمان اوج سفرها، به ویژه بعد از محدودیت‌های کرونایی؟

توسعه پروازها کلید توسعه توسعه گردشگری

آن طور که یکی از فعالان حوزه گردشگری و مسئول دفتر خدمات مسافرتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: توسعه پروازهای فرودگاه بیرجند و طبس می تواند کلید توسعه گردشگری خراسان جنوبی باشد و اکنون به واسطه قابلیت‌های بسیار خوب فرودگاه بیرجند باند این فرودگاه آماده پذیرش هر تایپ هواپیمایی است حتی پهن پیکر ترین ناوگان هوایی مسافربری امکان نشستن و برخاستن را دارد.

به گفته وی بارها شاهد نشستن و برخاستن ناوگان هوایی پروازهای مستقیم حج تمتع در این فرودگاه بوده‌ایم پس هیچ گونه نگرانی و مشکلی در زمینه زیرساخت باند فرودگاه و برج مراقبت نداریم.

همچنین به تازگی طرح توسعه ترمینال فرودگاه بیرجند تا حدودی به انتها رسیده است.

وی با بیان این که باند فرودگاه طبس هم برای پرواز در شب آماده است، افزود: روشنایی باند این فرودگاه در دولت سیزدهم به ثمر نشست.

وی به لازم نبودن زیرساخت‌های عجیب و غریب برای افزایش پروازها در فرودگاه‌های خراسان جنوبی اشاره کرد و ادامه داد: اولین اقدام این است که مسئولان خراسان جنوبی دست به دست هم بدهند و با شرکت‌های بزرگ هواپیمایی کشور وارد مذاکره و رایزنی شوند تا پروازها در استان افزایش یابد.

مردم، برنده تعدد شرکت های هواپیمایی

مدیر شرکت آسیا پرواز خراسان جنوبی با اشاره به فعال بودن سه شرکت هواپیمایی در خراسان جنوبی اضافه کرد: تعدد شرکت های هواپیمایی در هر فرودگاهی سبب رقابت بین آن‌ها می شود و برنده این رقابت هم مردم هستند چرا؟ چون منجر به کاهش نرخ بلیت می شود.

کاشانی، شرکت‌های هواپیمایی فعال در فرودگاه زاهدان را بیش از هشت شرکت اعلام کرد و گفت: فعالیت این تعداد شرکت هواپیمایی سبب رقابت بین آن‌ها و نرخ ها هم شکسته  شده است. دیگر این که انتخاب ایرلاین هم با مسافر است.

رئیس انجمن گردشگری خراسان جنوبی با بیان این که در فرودگاه یزد هم همین طور است، ادامه داد: کرمان هم مالک شرکت هواپیمایی ماهان است هیچ وقت نگفته که فقط هوایپماهای این شرکت از فرودگاه این استان پرواز کنند بلکه تعدد ایرلاین‌ها را در فرودگاه کرمان نیز شاهد هستیم و این یک قانون نانوشته است که نفعش را مردم می‌برند.

به گفته کاشانی، فرودگاه‌های بیرجند و طبس باید به سمت حضور تعدد شرکت‌های هواپیمایی بروند تا نرخ بلیت بشکند.

هزینه گران سفر هوایی گردشگران

وی هزینه سفر یک گردشگر را که قصد سفر از تهران به بیرجند را دارد هزینه رفت و برگشت هواپیما که حدود سه میلیون تومان می شود و چهار میلیون تومان هم هزینه اقامت سه یا چهار شب او است بسیاربالا دانست و ادامه داد: چند درصد مردم ایران می توانند این میزان هزینه را برای یک سفر بپردازند.

وی با اشاره به این که گلوگاه و کلید ماجرای سفر گردشگران به خراسان جنوبی همین قیمت‌های بالا آن هم در تعطیلات عید نوروز، تابستان، فطر و… است ادامه داد: اگر بخواهیم درصدی تعیین کنیم حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد هزینه این سفر به پرداخت نرخ بلیت هواپیما مربوط می‌شود.

وی با بیان این که اگر تعدد شرکت‌های هواپیمایی را در استان داشته باشیم و نرخ بلیت هواپیما هم کمتر باشد ورود گردشگر نیز به خراسان جنوبی بیشتر خواهد شد.

پرسش دیگری که به ذهن متبادر می شود این است که چرا شرکت‌های هواپیمایی رغبت حضور در خراسان جنوبی را ندارند؟

به گفته این فعال حوزه گردشگری خراسان جنوبی در عالم بازرگانی شرکت‌های هواپیمایی وقتی یک فروند هواپیما می‌نشیند و پرواز می‌کند یعنی در فاصله بین برخاستن و نشستن بیشترین مصرف سوخت را دارد و برای شرکت‌های هواپیمایی این فاصله خیلی اهمیت دارد که اقتصادی باشد.

خراسان جنوبی نقطه طلایی سفرهای هوایی

وی تصریح کرد: به گفته بازرگانی شرکت‌های بزرگ هواپیمایی ایرلاین اقتصادی ترین مسیر بین یک ساعت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه است و این بازه طلایی در مسیر بیرجند- تهران و بالعکس یک ساعت و ۲۰ دقیقه است. یعنی بازدهی این مسیر از نظر شرکت‌های هواپیمایی روی نقطه طلایی قرار گرفته پس نمی توانیم بگوییم که مسیر هوایی خراسان جنوبی مسیری با بازده اقتصادی مثبت نیست.

به عنوان مثال در یک روز که دو پرواز از مسیر بیرجند- تهران و بالعکس داشته باشیم حدود ۶۰۰ مسافر جابجا می‌شوند و اگر مسافری هم بنا به ضرورت در همان روز نیاز به بلیت داشته باشد چون ظرفیت تکمیل است نمی شود به او بلیتی داد مگر این که مسافری سفرش را لغو کند تا این مسافر بتواند پرواز کند.

وی اعداد و ارقام ارائه شده را بر اساس فهرست انتظار آژانس‌های مسافرتی و لیست های فرودگاه اعلام کرد و ادامه داد: پس هیچ مشکلی در زمینه فاصله بین تهران و بیرجند و بالعکس، خدمات فرودگاهی و …  در حمل و نقل هوایی خراسان جنوبی نداریم.

نداشتن سیاست ثابت و درست برای اضافه کردن پروازها

پرسش دیگر این است پس چرا با این وجود در این زمینه موفق نیستم؟

مدیرعامل شرکت آسیا پرواز خراسان جنوبی این پرسش را این طور پاسخ داد که شاید مهم ترین دلیلش این است که مجموعه استانداری طی ۱۰ سال گذشته هیچ وقت سیاست ثابت، مشخص و صحیحی برای اضافه‌کردن پروازهای فرودگاهی خراسان جنوبی (بیرجند) دنبال نکرده است.

کاشانی ادامه داد: گاه استانداران نامه نوشتند، حتی با شرکت‌های هواپیمایی دعوا کردند و چون منطقه محرومیم گاه التماس کردند اما هیچ کدام از این اقدام ها نتیجه نداشته است باید قابلیت‌های اقتصادی و مسافری خراسان جنوبی برای ایرلاین‌های کشور ترسیم شود.

علاوه براین تا به امروز هیچ گاه مدیرعامل شرکت ماهان به عنوان بزرگترین شرکت هواپیمایی ایران که بیش از ۷۰ فروند هواپیمای الکتیو دارد به خراسان جنوبی سفر نکرده است تا با صحبت با جامعه دانشگاهی، پزشکی و… با قابلیت‌های استان از نزدیک آشنا شود.

همچنین مدیرعامل شرکت هواپیمایی هما هم بعد از انقلاب تاکنون به خراسان جنوبی نیامده است جای سئوال است که چرا؟ چون هیچ وقت دعوتشان نکردیم تا به استان آمده و از نزدیک با مردم، نخبگان اقتصادی و… صحبت کند و قابلیت‌های مسافری استان برایش تبیین شود.

خراسان جنوبی فقط یک نام و نقطه برای شرکت‌های هواپیمایی

به گفته وی خراسان جنوبی فقط یک اسم و یک نقطه روی نقشه ایران برای شرکت‌های هواپیمایی بوده ایم پس معلوم است که مسیر راه اشتباه رفته ایم.

وی با اشاره به گفت‌وگوهایی که رسانه‌ها با کارشناسان در زمینه هوانوردی دارند ادامه داد: این کارشناسان گاهی همه مشکلات فرودگاه بیرجند را به نبود ایرلاین بومی گره می زنند آیا دیگر شهرها هم ایرلاین بومی دارند؟

وی با بیان این که ایر لاین بومی می‌تواند به عنوان یک راه زود بازده مورد توجه قرار گیرد اضافه کرد: خراسان جنوبی ایرلاین بومی دارد اما چرا سپهران که بومی استان بود قهر کرد و رفت و امروز این ایران یکی از با کیفیت ترین ایرلاین‌های کشور است.

وی تصریح کرد: چرا از مالک این ایرلاین بومی دلجویی نمی‌شود تا دوباره به خطوط هوایی خراسان جنوبی بازگردد و این خواسته را از دولت جدید داریم که زمینه‌های بازگشت این ایرلاین را به خراسان جنوبی فراهم کند.

اتفاق عجیب سفر رئیس جمهوری

این فعال حوزه گردشگری خراسان جنوبی به اتفاق عجیبی که در سفر دوم ریاست جمهوری به استان افتاد اشاره کرد و اظهار داشت: در آن سفر استاندار به یکی از شرکت های هواپیمایی که نامه زده و درخواست افزایش پروازها را کرده بود او هم خواسته استاندار را پذیرفته اما به دلایل مختلف این قول مشمول زمان شد و به تعهدش عمل نکرد.

کاشانی ادامه داد: در سفر رئیس جمهوری و هیئت همراه دوباره با این شرکت صحبت شد و این شرکت قول افزایش پروازها را داد اما بعد از سفر رئیس جمهوری جلسه‌ای در استان تشکیل شد و شرکت‌های هواپیمایی فعال در فرودگاه بیرجند با حضور آن شرکت مخالفت کردند و در آن جلسه تصمیم بر این شد که این ایرلاین حق ورود به خراسان جنوبی را ندارد.

به گفته وی این نقطه یک گلوگاه و چالش برای افزایش پروازها در خراسان جنوبی است چرا که نباید فرودگاه بیرجند در انحصار هیچ ایرلاینی باشد.

وی با بیان این که کدام فرودگاه کشور در انحصار یک ایرلاین خاص است، افزود: برنامه پروازها همانند یک جورچین است و باید همه ایرلاین ها کنار هم پرواز کنند.

ایرلاین‌ها در خراسان جنوبی انحصاری نشود

وی با قدردانی از تلاش‌های استاندار خراسان جنوبی برای افزایش پروازها، ادامه داد: نباید مسیر به سمت انحصاری شدن ایرلاین ها پیش برود و در نقشه راهی که برای افزایش پروازها در خراسان جنوبی ترسیم می شود به طور حتم باید اولویت برای رایزنی با ایرلاین ها بزرگ که ناوگان بسیار خوبی دارند باشد.

مدیرعامل شرکت آسیا پرواز خراسان جنوبی به مزیت‌های تعدد ایرلاین ها در استان اشاره کرد و اظهار داشت: اولین مزیت آن پایین آمدن نرخ بلیت‌های هواپیماست که نفعش برای مردم است.

مزیت دیگر این است که وقتی هواپیمایی دچار نقصی می شود به ویژه در این برهه‌ای که در تحریم های وحشیانه قرار داریم با این که ایران به تعهدات اقتصادیش به شرکت های هواپیمایی عمل کرده است اما آن ها خدمات پشتیبانی در زمینه تعمیر قطعات به ایران ارائه نمی دهند. در این شرایط اگر در گذشته هواپیمایی زمین گیر می‌شد یک ماه طول می کشید تا به چرخه حمل و نقل هوایی برگرده اما اکنون شاید یک سال زمان ببرد.

وی تصریح کرد: اگر تعدد ایرلاین‌ها را داشته باشیم اگر برای هواپیمایی مشکلی پیش آمد ناوگان هواپیمایی دیگری که در استان هستند می توانند آن پرواز را پوشش دهند.

لغو پروازها در اوج سفرهای گردشگران

پرسش دیگر در این حوزه این است دلیل این که پروازها در خراسان جنوبی لغو می شود چیست؟

پاسخ رئیس انجمن گردشگری خراسان جنوبی به این پرسش هم این است که نوروز سال ۱۴۰۰ به واسطه برداشتن محدودیت‌ها بعد از شیوع کرونا برای خراسان جنوبی بسیار مهم بود چرا که بعد از دو سال محدودیت از مسافران و گردشگران برای سفر به این استان در خواست می‌شد اما در نوروز امسال به واسطه این که یکی از شرکت‌های هواپیمایی پروازهایش را از ۲۶ اسفند سال ۱۳۹۹ تا ۱۳ فرودین ۱۴۰۰ در خراسان جنوبی لغو کرد همه پروازها را در این مدت و اوج سفرها از دست دادیم.

کاشانی ادامه داد: برای نوروز ۱۴۰۲ نیز زمزمه لغو پروازها به گوش می رسد که باید مجموعه مدیران ارشد استان به ویژه استاندار خراسان جنوبی جلوی این واقعه را بگیرند تا شاهد فاجعه سال قبل نباشیم.

به گفته وی اکنون بیش از ۸۰ اقاتگاه بومگردی در شهرها و روستاهای خراسان جنوبی داریم که به امید حضور گردشگران در تعطیلات نوروز و عید فطر هستند.

لغو پروازها و به مخاطره افتادن اقتصاد گردشگری

وی با اشاره به این که اگر شاهد لغو گسترده پروازها در نوروز ۱۴۰۲ باشیم به طور قطع بدانید که اقتصاد گردشگری خراسان جنوبی به مخاطره می افتد خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران در استان آستین‌ها را بالا زده ریسک سرمایه‌گذاری را در این استان کمتر شناخته شده پذیرفته‌اند و اکنون آماده پذیرش گردشگران نوروزی هستند اما وقتی پروازی نباشد سرمایه گذار هم به چی دلش را خوش کند.

وی ادامه داد: چطور برای برگزاری تورهای گردشگری در خراسان جنوبی می شود برنامه ریزی کرد؟ اگر امروز سری به دنیای وب بزنید اکنون استان های یزد، شیراز، کرمان و… تورهای گردشگری خود را بسته اند و حتی هتل و مکان اقامت خویش را هم رزرو کرده اند اما برای بیرجند که سرچ می کنی پرواز نمی بینی.

وی تصریح کرد: دلیلی که برخی از کارشناسان شرکت های هواپیمایی بیان می کنند این است که ضریب اشغال صندلی‌های هواپیما در نوروز در خراسان جنوبی کم بوده است اما نمی دانم آمار چه سال هایی را رصد کرده اند؟

وی با بیان این که مجوز سازمان هواپیمایی کشو در دو سال قبل این بوده که ایر لاین ها بالای ۶۰ درصد ظرفیت پذیرش نداشته باشند، افزود: اما طی دو سال قبل که کرونا بوده و محدودیت های مربوط به آن اما شرکت فرودگاه های کشور انگار آمار سالانه مسافران را لحاظ می کند بلکه باید فقط آمار نوروز های هر سال جدا محاسبه شود.

پایان پیام/۳۶۳۵/ف


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − پنج =