اجرای طرح عیدانه استاندارد در خراسان جنوبی/ناامن کردن بازار برای کالاهای غیر استاندارد

مهدی دستورانی سرپرست اداره کل استاندارد خراسان جنوبی امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در بیرجند اظهار داشت: در آستانه عید نوروز و ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضای مردم برای تهیه بسیاری از کالاها و خدمات، کنترل و نظارت ویژه بر بازار ضرورت می یابد بنابراین طرح عیدانه استاندارد با هدف نظارت بر عرضه کالا و خدمات استاندارد اجرا می‌شود.

وی با اشاره به ماده ۱۷ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد افزود: هدف از اجرای این طرح ارائه خدمات مطلوب، تامین ایمنی، بهداشت و صیانت از سلامت مردم به ویژه در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان است.

سرپرست اداره کل استاندارد خراسان‌جنوبی تصریح کرد: در راستای اجرای طرح عیدانه همه هتل ها و هتل آپارتمان ها، فرودگاه و پایانه‌های اتوبوسرانی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، رستوران‌ها، مراکز اقامتی بین راهی، میدان‌های میوه و تره بار، خدمات قالی‌شویی و مراکز فروش شیرینی وآجیل بازرسی می‌شوند.

دستورانی با اشاره به اینکه طرح عیدانه استاندارد از ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۱ در خراسان جنوبی آغاز شده و تا ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۲ ادامه دارد، گفت: نظارت‌ بر بازار در ایام نوروز تشدید می شود و در این بازرسی‌ها، کالا‌ها و خدمات مشمول استاندارد اجباری کنترل و در صورت وجود و توزیع کالا‌های بدون پروانه استاندارد و پایین‌تر از حد کیفیت، خدمات بدون ایمنی و استاندارد، برابر قوانین رسیدگی و برخورد خواهد شد.

سرپرست اداره کل استاندارد خراسان جنوبی یادآور شد: نگاه سازمان کیفیت محوری است و تولید با هر قیمت را نمی‌پذیرد و نخواهیم گذاشت حقوق مردم در این خصوص ضایع شود.

فعال سازی مجدد ۷ آماریشگاه استاندارد سازی

دستورانی از فعال‌سازی مجدد ۷  آزمایشگاه استاندارد سازی تعطیل شده خراسان‌جنوبی خبر داد و افزود: برای تکمیل و تجهیز این آزمایشگاه ۲۶ میلیارد تومان اعتبار لازم است که ۱۰ هزینه را سازمان ملی استاتدارد تامین می‌کنند و بقیه باید از اعتبارات استانی تخصیص پیدا کند.

سرپرست اداره کل استاندارد خراسان جنوبی با اشاره به ۵ هزار بازرسی کارشناسان‌ اداره‌کل استاندارد خراسان جنوبی از بازار مصرف استان متذکر شد: در این بازرسی ۸۵ کالای غیر استاندارد شناسایی شد که بخشی بدون آدرس و یا آدرس قلابی خارج استان، سوء استفاده از برند شرکت‌های معتبر بودند.

دستورانی با تاکید بر اینکه بازار را باید برای کالای غیر استاندارد ناامن کرد، یادآور شد: طرح طاها با هدف استانداردسازی ارتقای سلامت و ایمنی جامعه به اجرا گذاشته شده است و در این طرح بازرسان سازمان استاندارد با حضور در مراکز عرضه و توزیع اقدام به بازرسی و نمونه‌برداری از اقلام مشمول استاندارد اجباری کرده و کالاهای فاقد علامت استاندارد را شناسایی و از سطح بازار جمع‌آوری می‌کنند.

اجرای طرح طاها در نانوانی ها

وی با اشاره به اجرای طرح طاها در ۵ نانوایی خراسان جنوبی گفت: پلانکیت(سرطان‌زایی) و فلزات سنگین موجود در نان بررسی و نتایج آن به تهران ارسال‌ شده که خوشبختانه مورد خاصی وجود نداشته است.

سرپرست اداره کل استاندارد خراسان جنوبی از وجود ۲ هزار آسانسور در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: از ۹۵ مورد بازرسی شده با فرآوانی ۵۵ آسانسور در اماکن شخصی و ۳۷ آسانسور در بخش دولتی،  ۱۴ مورد مجوز صادر شده، ۴۴ مورد در دست اقدام، ۳۵ مورد اخطار گرفته‌اند و ۲ مورد نیز پلمپ شده اند.

دستورانی در ارتباط با ستاد پایش کیفیت و کمیت به منظور کنترل کیفی و مقابله با هرگونه کم فروشی رسمی خراسان جنوبی تصریح کرد: طی بازرسی از ۲۲ واحد صنفی و پایش ۵۹ فرآورده در استان، ۲۴ مورد مردود و ۳۵ مورد نیز نمره قبولی را بدست آوردند.

وی با اشاره به وجود ۶ هزار ترازوی دیجیتالی در خراسان جنوبی گفت: به منظور صحت و میزان این تزازوها و گواهی تصدیق اقدامات استانداردسازی در دست اجرا است.

شناسایی ۸۵ قلم کالای غیر استاندارد

سرپرست اداره‌کل استاندارد خراسان جنوبی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری پنج هزار بازدید توسط کارشناسان این اداره‌کل انجام شده که در این بازدیدها ۸۵ قلم کالای غیراستاندارد شناسایی شده است.

دستورانی یادآور شد: برخی از این کالاها که الزامات اداره‌کل استاندارد خراسان جنوبی را رعایت نکردند تولید داخل استان و برخی هم وارداتی و تولیدی سایر نقاط کشور بوده است که به اداره‌کل مربوط برای برخورد قانونی نامه ارسال شده و می‌توان به اقلام خوارکی، صنعتی، آرایشی و بهداشتی اشاره کرد.

دستورانی با بیان اینکه آزمایشات مربوط به استانداردهای محصول خرما در خراسان‌جنوبی انجام می‌شود، ادامه داد: راه‌اندازی آزمایشگاه متعلق به سوخت و فرآورده‌های نفتی در اولویت قرار دارد و اکنون انواع آزمایشات ما به صورت برون سپاری انجام می‌شود.

وی با اشاره به  پلمب یک واحد تولید همبرگر در خراسان جنوبی به دلیل رعایت نکردن شاخص‌های استاندارد متذکر شد: در این خصوص نگاه ما کیفیت محوری نه تولید محوری است و تولید به قیمت سلامت و جان مردم را نمی‌پذیریم.

 سرپرست اداره‌کل استاندارد خراسان جنوبی عنوان کرد: همچنین در سال جاری با یک واحد تولیدی لوله پلی ایتلن که استانداردهای لازم را رعایت نمی‌کرد، برخورد و پرونده به دادستانی ارسال شده است.

پایان پیام/ ۶۹۰۱۴/ف


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 4 =